Gå til innhold

Å føde mange barn inn i liten leilighet i storby. Barna bor mye ute på gata.


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Mr.Duklain said:

Det er nok et bevist valg. Hadde det ikke vært det så hadde det ikke vært slik at  etter at de fikk en bostedskommune, som de flytter til Oslo øst så fort de får muligheten. Jeg har ofte hørt fra folk med flyktningbakgrunn si "jeg flytter til Oslo fordi der bor det flest folk fra mitt hjemland": Da kan man ikke si at det er tilfeldigheter eller ubevist valg at de flytter til Oslo-øst. 

Påstanden min er ikke at det er helt ubevisst, men at det dreier seg om flere forhold, og at hensikten ikke er isolasjon i seg selv, men et nærmiljø man kan trives í.
Kan det tenkes at man kan senke skulderne i større grad hvis man ikke er den eneste ikke-hvite i en bygd, kanskje særlig hvis det er så mange ikke-hvite at det ikke lar seg gjøre å gruppere deg inn med de andre?
Kanskje liker folk å omgås andre som i en eller annen grad deler ens forståelse og erfaringer, fremfor å hele tiden måtte forklare seg og bli misforstått av folk som mener masse men mangler innsikt.

Jeg prøver ikke å påstå at det er problemfritt når det oppstår skillelinjer langs etniske nominatører, men jeg synes ikke hele ansvaret hviler på innvandrere, eller tror at hensikten er å isolere seg noe mer enn andre som bare har mekaniker-venner og selv er mekaniker.

2 minutes ago, knutinh said:

Tenker du at det finnes noe mellom servilitet og forakt?

Hvis jeg kritiserer det å bo et sted og sammen med mennesker man forakter, er det ekvivalent med å kreve at alle borgere bøyer seg underdanig i støvet?

Kritiser hva du vil for min del, jeg deler et håp om at folk ikke ønsker sin såkalte neste vondt, det er et håp mange deler og jobber mot.
Samtidig som man i praksis ikke kan bestemme hvordan folk skal føle om ting.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (52 minutter siden):

Det er jo merkelig at en skulle komme med slike utsagn. Anser ikke dem seg selv som like norsk som en hvilken som helst nordmann? 

Vet ikke om dette er et seriøst spørsmål, men skal forsøke å svare dette seriøst. Nei, de indentifiserer seg nok som tilhørende en etnisk gruppe fra landet de opprinnelig kom fra.

Det som også er greit å bemerke seg er at det å stort sett tilbringe tiden med "sine egne" ikke alltid har stor negativ effekt. Det at en polsk snekker bor i Norge, men holder seg med andre polakker både i jobb og privaten, for å så igjen bosette seg i Polen etter noen år har ikke negative økonomiske konsekvenser for Norge. At eldre nordmenn bare henger med andre eldre nordmenn i Spania, og bedriver dagene med å ligge på spanske strender som en strandet hvalross, har ikke negative økonomiske konsekvenser for Spania. Men det at en somalisk-flyktning med dårlig råd henger bare sammen med andre somaliere ofte uten jobb og muligens også selger dop, det har negative sosiale konsekvenser for Norge. Selvfølgelig finnes det flere med flyktningbakgrunn som bare henger med andre fra samme folkegruppe i Norge, som ikke gir negative økonomiske konsekvenser for Norge, og det er selvfølgelig viktig at man ikke skjærer alle under en kam.  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På et kurs jeg vet om for innvandrerkvinner som nettopp var flyttet til Norge, ble det undervist i prevensjon av en sykepleier. Innvandrerkvinnene var veldig takknemlige. De syntes det var slitsomt å passe barn.

Religiøse mennesker uavhengig av hvilken religion de har, praktiserer oftere takknemlighet enn andre gjennom bønn, feks. ved å takke for maten.

Å ytre sin mening er en av fordelene vi har i et demokrati. Å stå opp for seg selv, viser at man bruker demokratiet, egentlig et uttrykk for å være integrert.

Gjestene i Debatten på NRK består av mennesker som klager på samfunnet. Men hensikten er god, å forsøke og bedre forholdene ved å diskutere dem. Men "nye landsmenn" bør altså ydmykt holde munn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Gjestene i Debatten på NRK består av mennesker som klager på samfunnet. Men hensikten er god, å forsøke og bedre forholdene ved å diskutere dem. Men "nye landsmenn" bør altså ydmykt holde munn?

ingen i denne tråden sier vell at innvandrer ikke skal ha ytringsfrihet, men majoritetsbefolkningen i Norge vil vell ha problemet med å være med i en debatt der debatt-motstanderen bare snakker somalisk eller arabisk. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

ingen i denne tråden sier vell at innvandrer ikke skal ha ytringsfrihet, men majoritetsbefolkningen i Norge vil vell ha problemet med å være med i en debatt der debatt-motstanderen bare snakker somalisk eller arabisk. 

Norsk er et vanskelig språk å lære. Hvis man i tillegg har hatt minimalt med engelskundervisning i hjemlandet, sliter man.

Ellers er jeg enig at det beste er å beherske språket i landet man bor i.

Jeg tror jeg hadde strevd veldig med å lære arabisk med et helt annet alfabet, hvis det var situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Det er jo merkelig at en skulle komme med slike utsagn. Anser ikke dem seg selv som like norsk som en hvilken som helst nordmann? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z79A75/flerkulturelle-unge-tja-vi-elsker
 

Sitat

Jeg vil ha bosniske barn med bosniske navn. Jeg vil at barna mine skal lære seg bosnisk.

Edin Bešić (25) studerer religion i Stavanger og er utdannet barnehagelærer… Jeg har alltid vært en bosnier i Norge, understreker han.….

Med tanke på mine meninger og tanker hadde jeg ikke klart å bo med en norsk dame. Du kan spørre de fleste bosniske gutter og jenter. Jeg er ikke den eneste.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Jeg oppfordrer deg til å finne en referanse til noen som sier noe i den retning i denne tråden.

-k

Å være ydmyk oppfatter jeg som ikke å klage på en situasjon eller levevilkår.

Noen mente at innvandrere burde være mer takknemlige. Da blir det å snakke mindre om ting som kan oppfattes som kritikk mot samfunnet for ikke å virke negativ/ mindre takknemlig. Eller å ikke uttale seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Å være ydmyk oppfatter jeg som ikke å klage på en situasjon eller levevilkår.

Noen mente at innvandrere burde være mer takknemlige. Da blir det å snakke mindre om ting som kan oppfattes som kritikk mot samfunnet for ikke å virke negativ/ mindre takknemlig. Eller å ikke uttale seg.

Ingen har sagt at innvandrere skal «ydmykt holde munn». Jeg har ikke sett noen som ærlig kan tolkes slik heller. Da er spørsmålet om du uttaler deg mot bedre vitende for å prøve å score billige poeng, eller om jeg overser noe?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Jeg forsøkte å gi utrykk for at jeg deler et lignende ønske om velmening fra alle de ganske folkene innenfor avgrensningen man kaller Norge.

Aha. Det var ikke opplagt for meg.

Jeg begynte på en liste over hva jeg håper og forventet av mine landsmenn - uavhengig av hudfarge og hvor foreldrene er født. Den ble veldig lang og forsåvidt ikke så relevant.

Det relevante er at man kan forventes å være velmenende og imøtekommende uten å skulle være servil. Det finnes nyanser mellom ytterpunktene som godt beskriver hva jeg synes man skal kunne kreve (og ikke) av hverandre, og (relatert) hva vi bør gjøre de som søker statsborgerskap oppmerksom på av forventninger.

-k

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Det relevante er at man kan forventes å være velmenende og imøtekommende uten å skulle være servil. Det finnes nyanser mellom ytterpunktene som godt beskriver hva jeg synes man skal kunne kreve (og ikke) av hverandre, og (relatert) hva vi bør gjøre de som søker statsborgerskap oppmerksom på av forventninger.

Min innsigelse dreier seg ikke om å fremstille det som at du ønsker deg servil-itet, og dermed la det fremstå urimelig, det eneste jeg belyser er at det i praksis ikke lar seg gjennomføre å kreve at noen har en gitt følelse til noe.
Man må gjerne ønske seg at de har en gitt følelse, men hvis de har grunner til å ha andre følelser, så er ikke det statens anliggende, utover anledningen til å evt. utfordre personens følelser gjennom egne tiltak.
De som søker statsborgerskap gjøres oppmerksom på gitte normer og sosiale forventninger de vil møte i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 timer siden):

Et prinsipp er vel å respektere hånden (samfunnet) som gir deg mat og bolig. Dypt religiøse forholder seg ofte mer kun til den store der oppe og takker kun ham.

Hvorfor skulle man ikke være takknemlig for å bo i et samfunn der man får hjelp av staten hvis man ikke klarer seg selv.

Det gjelder for alle uansett bakgrunn.

knutinh skrev (17 timer siden):

Ingen har sagt at innvandrere skal «ydmykt holde munn». Jeg har ikke sett noen som ærlig kan tolkes slik heller. Da er spørsmålet om du uttaler deg mot bedre vitende for å prøve å score billige poeng, eller om jeg overser noe?

Jeg er ikke ute etter å score billige poenger eller vinne en diskusjon for diskusjonens del.

Mitt poeng er at det blir vanskelig å si i fra om urett eller det som har forbedringspotensiale, hvis man skal takke mer/være mer takknemlig enn befolkningen ellers.

Jeg tenker på de av vennene mine som blir satt i båsen innvandrere enten de vil eller ikke,  mennesker som deltar i samfunnet og gjør sitt beste for å lykkes uten å plage andre.

Ellers tror jeg takknemlighet generelt er en følelse som øker med alderen. Når man har slått seg mer til ro ev. fått barn og ser hele livet under ett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...