Gå til innhold

Hva trengs for å lade Laptop med powerbank via usb-c


Anbefalte innlegg

Hei

Har en Acer Travelmate jeg forsøker å lade via usb c-porten. Den støtter lading via usb-c, og lader når jeg kobler den til usbcladeren til konas mac. Jeg har et håp om å også kunne lade den via powerbanken min når jeg reiser med fly, men har så langt ikke fått det til. Ut ifra hva jeg har lest på nettet, skal dette virke så lenge jeg har rette type kabel, noe jeg har, men isteden for at powerbanken lader pcen, lader pcen powerbanken som er stikk motsatt av hva jeg ønsker. Forsto det slik at selv om powerbanken ikke mater ut ‘nok’ strøm til å holde maskinen gående i lengden, skal den likeså kunne i det minste gi strøm nok til at batteriet varer lenger enn det ville gjort uten. Er det noen her som har erfaringer med dette, og kan peke meg i riktig retning?

 

Laptopen er en Acer Travelmate p2. Har forsøkt med to forskjellige powerbanker, med samme resultat. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, onkel_jon said:

Du må ha en powerbank som støtter usb-pd minst 60watt tror jeg .

denne skal ha mer enn nok kraft https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ladere/mobiltelefonladere/powerbank/linocell-premium-powerbank-100-w-pd-25600-mah-p89023

Okei, da kan det være jeg bestiller meg en av disse om den jeg har ikke lar seg bruke. 
Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Lykke til. PD er stikkordet. Flere har nok en stor Powerbank på 20.000 mAh og tenker den kan lade PC. Så er det hvor mye strøm den kan dytte ut raskt nok som er greia, ikke hvor stor den er. De med PD er derfor dyrere i innkjøp

Enkelt forklart.

PC/Mac vil vel ikke ta imot for svak ladestrøm i det hele tatt. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (8 timer siden):

Lykke til. PD er stikkordet. Flere har nok en stor Powerbank på 20.000 mAh og tenker den kan lade PC. Så er det hvor mye strøm den kan dytte ut raskt nok som er greia, ikke hvor stor den er. De med PD er derfor dyrere i innkjøp

Enkelt forklart.

PC/Mac vil vel ikke ta imot for svak ladestrøm i det hele tatt. 

HUAWEI matebook laden med original Apple usbc lader til mobil som jeg tror er 20 eller 25Watt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deadringer skrev (9 timer siden):

Hei

Har en Acer Travelmate jeg forsøker å lade via usb c-porten. Den støtter lading via usb-c, og lader når jeg kobler den til usbcladeren til konas mac. Jeg har et håp om å også kunne lade den via powerbanken min når jeg reiser med fly, men har så langt ikke fått det til. Ut ifra hva jeg har lest på nettet, skal dette virke så lenge jeg har rette type kabel, noe jeg har, men isteden for at powerbanken lader pcen, lader pcen powerbanken som er stikk motsatt av hva jeg ønsker. Forsto det slik at selv om powerbanken ikke mater ut ‘nok’ strøm til å holde maskinen gående i lengden, skal den likeså kunne i det minste gi strøm nok til at batteriet varer lenger enn det ville gjort uten. Er det noen her som har erfaringer med dette, og kan peke meg i riktig retning?

 

Laptopen er en Acer Travelmate p2. Har forsøkt med to forskjellige powerbanker, med samme resultat. 

Umiddelbart så var det som slo ned i meg var å bruke en port på Powerbanken som er ren output port, 

Hvis du har en USB-A til Usb C kabel prøv å lade med denne. Det skal da være umulig for strømmen å gå feil vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, HW1 said:

Umiddelbart så var det som slo ned i meg var å bruke en port på Powerbanken som er ren output port, 

Hvis du har en USB-A til Usb C kabel prøv å lade med denne. Det skal da være umulig for strømmen å gå feil vei. 

Har prøvd Usb a til c, ja, virker ikke det heller. Såvidt jeg vet er usb c en to-veis teknologi, så det finnes vel ikke enveis usb c? Har ikke allverdens med kunnskap rundt dette, så veldig mulig jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Svein M said:

Powerbank med PD (Power Delivery) og minst 45 watt tenker jeg holder (om det er 45W lader som følger med PC). Jeg har sett der finnes powerbanks på mellom 60 og 100 watt, og de kan også brukes.

Det forutsetter at PC kan lades med USB-C.

Stemmer, 45w som følger med. Pcen kan lades via usb c, så mistenker at usb c porten på powerbanken jeg har ikke er i stand til å mate ut nok watt. 

Lenke til kommentar
On 1/5/2023 at 11:58 PM, Deadringer said:

Okei, da kan det være jeg bestiller meg en av disse om den jeg har ikke lar seg bruke. 
Takk for tipset!

Det kan være at det er en maks-kapasitet pr. lithium-batteri som er lov i håndbaggasjen på fly, lurt å sjekke så du ikke riskikerer å blir tvunget til å kaste den på sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at en kan lade fra en side med USB-A til USB-C, der USB-A siden er en ren utgang (strøm ut). Men om begge sider av kabel har USB-C og begge enhetene både kan lade og motta lading, hvordan vet en da at ladingen går rett vei. Om da ene siden er en ren lader (strøm ut) med USB-C så er det derimot greit, da kan strøm bare gå ut fra den enheten, og den andre vil vite at den skal lades.

Det kan sikkert variere mellom PC modellene hvor lav lade effekt som aksepteres.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 8.1.2023 den 15.10):

Jeg forstår at en kan lade fra en side med USB-A til USB-C, der USB-A siden er en ren utgang (strøm ut). Men om begge sider av kabel har USB-C og begge enhetene både kan lade og motta lading, hvordan vet en da at ladingen går rett vei. Om da ene siden er en ren lader (strøm ut) med USB-C så er det derimot greit, da kan strøm bare gå ut fra den enheten, og den andre vil vite at den skal lades.

Det kan sikkert variere mellom PC modellene hvor lav lade effekt som aksepteres.

Egentlig godt gjort å lage en så rotete standard som USB-C er :p i tillegg til lading så er det også forskjeller på om kabel støtter bildeoverføring og så mye annet. Det som er sikkert er at for menig mann må det bare prøves til en finner noe som virker for det er så mange avhengigheter at en blir svimmel av mindre.
matebooken jeg nevnte over kan f.eks lade andre enheter fra begge usb-c portene, men lades kun via den ene. Bildeoverføring virker også bare på en port og med en spesiell kabel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...