Gå til innhold

Bildekvalitet Telia-box


Anbefalte innlegg

På min Telia box har det hele tiden vært merkbart dårligere bilde på f.eks. NRK i forhold til det bildet jeg får i NRK-appen på min Samsung TV. Det samme gjelder Netflix-appen på boksen kontra samme app på Samsung. 

Har nå oppdatert til den nyeste versjonen (2022) av Telia-boksen, og selv om boksen er merkbart raskere så er bildeforskjellen mellom den og TV'en den samme som på den gamle. 

Er det noe jeg kan gjøre i innstillingene på boksen, eller er det bare sånn boksen er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Nåla-i-veggen said:

Er det noe jeg kan gjøre i innstillingene på boksen, eller er det bare sånn boksen er?

Det kan hende innstillingene på boksen begrenser oppløsningen på det som sendes over HDMI-kabelen, eller det kan hende HDMI-kabelen selv er en begrensning. (Særlig hvis du har en 4K TV.)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Det kan hende innstillingene på boksen begrenser oppløsningen på det som sendes over HDMI-kabelen, eller det kan hende HDMI-kabelen selv er en begrensning. (Særlig hvis du har en 4K TV.)

Ok, kan forsøke å bruke kabelen som fulgte med den nye boksen. For å gjøre det enkelt brukte jeg den som hadde sittet i den gamle. Men også den gamle boksen var en 4K-boks, så skulle tro Telia også den gangen la ved en riktig type HDMI-kabel?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

Det kan hende innstillingene på boksen begrenser oppløsningen på det som sendes over HDMI-kabelen, eller det kan hende HDMI-kabelen selv er en begrensning. (Særlig hvis du har en 4K TV.)

Ellers ser jeg under billedinnstillingene at det er huket av for beste UHD-oppløsning, 50 htz. 

Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen skrev (7 minutter siden):

Ok, jeg sammenlikner med appen på selve TV'en.

Merkelig at det skal være ulik kvalitet. Det er jo det samme helt digitale signalet, bare 0 og 1, og da bør jo bildet bli helt likt på en og samme TV, i ditt tilfelle? 

Signalet blir jo prosessert i appen, i forhold til direkte fra boksen. Jeg har ikke lastet ned NRK-appen på min (splitternye) LG C2.

Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen skrev (12 minutter siden):

Ser vel egentlig ikke noen forskjell (hva skal være forskjellen?) Fremdeles bedre bilde på appen. Mer glorete farger på boksen. 

Hvis du får glorete bilder, må det skyldes den visnings-mode du er i ? Jeg kjenner ikke din TV, men såpnn er det ihvertfall på min....jeg kan f.eks se på hockey i vivid-mode, men ikke noe annet (med mindre jeg redigerer mode'n, da). Jeg ser heller ikke på 'vanlige' TV-prgram i samme mode som jeg ser på f.eks. HBOmax.

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen skrev (16 minutter siden):

Ser vel egentlig ikke noen forskjell (hva skal være forskjellen?) Fremdeles bedre bilde på appen. Mer glorete farger på boksen. 

Har du forsøkt å endre på innstillingen Utvidet dynamisk område? Det gjorde litt forskjell på den ene TV-en min.

bilde.png.812cba4d156c8597db17a0db3c887ba8.png

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (11 minutter siden):

Hvis du får glorete bilder, må det skyldes den visnings-mode du er i ? Jeg kjenner ikke din TV, men såpnn er det ihvertfall på min....jeg kan f.eks se på hockey i vivid-mode, men ikke noe annet (med mindre jeg redigerer mode'n, da). Jeg ser heller ikke på 'vanlige' TV-prgram i samme mode som jeg ser på f.eks. HBOmax.

Vel, TV er innstilt på modus Film, og dette gir et veldig godt bilde på alle sendinger, ikke bare filmer. Modus Dynamisk blir mer glorete, også på TVen. 

Jeg har stilt inn modus Film til å gjelde også HDMI-inngangene. Kanske jeg bør fjerne dette? 

Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen skrev (4 minutter siden):

Vel, TV er innstilt på modus Film, og dette gir et veldig godt bilde på alle sendinger, ikke bare filmer. Modus Dynamisk blir mer glorete, også på TVen. 

Jeg har stilt inn modus Film til å gjelde også HDMI-inngangene. Kanske jeg bør fjerne dette? 

De forskjellige modusene gjelder vel hvordan bildet fremstilles, uansett kilde ?? Og du har sikkert flere enn Film og Dynamisk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...