Gå til innhold

Kansellere vare hos Komplett med åpent kjøp og bestille tilsvarende vare på tilbud, lov?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en vare i romjulen til en verdi av ca 38k hos Komplett, dum som jeg var, så tenkte jeg ikke på januarsalg, og nå har de tilsvarende vare på tilbud. Jeg kan spare 6k kroner ved å returnere den varen fikk, og bestille tilsvarende vare i dag. Jeg har 8 dager igjen på meg å bruke angreretten.

Er dette noe som er lov å gjøre? Åpent kjøp krever jo ingen grunn til å benytte angreretten.

Bør jeg kontakte komplett for å høra om de kan betale mellomlegget jeg sparer? Da slipper de å få inn en b-vare. 

Er det noen som har gjort det samme?

 

Jeg forstår at dette kan være litt på grensen til kynisme og min egen feil at jeg burde ha visst at det kommer januarsal, så vennligst spar meg for moralpreken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kontakte komplett å høre om det samme, er jo gjerne best for alle om du faktisk beholder den.
Jeg gjorde det selv en gang, de godtok det ikke ettersom jeg hadde kjøpt en ubetydelig annen vare, så jeg angret og bestilte en ny som var billigere.

Men om det er identisk vare, så har jo komplett en prismatch, https://www.komplett.no/kundeservice/prismatch/ som riktignok ikke gjelder på nyttårs-salg, men det kan hende de er villige ettersom det uansett er hos dem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett gir deg nok kun et gavekort på deres butikk hvis de går med på det, de er ikke kjent for å gi penger tilbake. Så det kommer litt an på om du får bruk får gavekortet senere. Jeg mistenker at du må bestille en ny og sende den du har nå tilbake for å være helt sikker.

Usikker på lovligheten rundt det å kjøpe en ny og så sende den nye tilbake på den gamle ordren (for å slippe å pakke opp og ned igjen). Hvis det er serienummer blir det sikkert feil, men hvis ikke så er jeg spent på om det hadde blitt godtatt.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Komplett gir deg nok kun et gavekort på deres butikk hvis de går med på det, de er ikke kjent for å gi penger tilbake. Så det kommer litt an på om du får bruk får gavekortet senere. Jeg mistenker at du må bestille en ny og sende den du har nå tilbake for å være helt sikker.

Usikker på lovligheten rundt det å kjøpe en ny og så sende den nye tilbake på den gamle ordren (for å slippe å pakke opp og ned igjen). Hvis det er serienummer blir det sikkert feil, men hvis ikke så er jeg spent på om det hadde blitt godtatt.

Hvorfor skal h*n gjøre det? Er jo 8 dager igjen av angreretten.

Jeg hadde kontaktet Komplett og hørt om å fått mellomlegget, hadde de ikke gått med på det hadde jeg sagt at jeg hadde levert den jeg kjøpte i retur.

Du er i din fulle rett til å gjøre det slik, så ingen problem med det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Komplett skriver at de har 60 dagers åpent kjøp på sine nettsider, da skal ikke dette være noe problem. Du kan høre om å få utbetalt mellomlegget, men mest sannsynlig så ønsker de ikke dette. 

Jeg har gjort det samme selv en gang, og da returnerte jeg bare det nye produktet jeg fikk som det jeg kjøpte først. Fungerte helt fint.

Prosessen: Du har kjøpt vare A for 38k. Samme vare kommer til salg for 32k. Da kjøper du bare vare B, samtidig som du starter en åpent kjøp prosess på vare A. Når du mottar vare B i posten sender du den tilbake til komplett med dokumentasjon du har mottatt angående retur på vare A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefalle å bytte om på varene slik at du får beholde samme vare.
Det blir raskt rot med serienummer på reklamasjon eller garanti ettersom du har ett annet serienummer enn det du skulle hatt.

Du kan f.eks bli nektet garanti og reklamasjon om produktet med serienummeret du faktisk har f.eks blir solgt til en bedrift. Når de da slår opp serienummeret på varen du faktisk har kan det være solgt under andre vilkår enn varen du skulle hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (1 time siden):

Komplett skriver at de har 60 dagers åpent kjøp på sine nettsider, da skal ikke dette være noe problem. Du kan høre om å få utbetalt mellomlegget, men mest sannsynlig så ønsker de ikke dette. 

Jeg har gjort det samme selv en gang, og da returnerte jeg bare det nye produktet jeg fikk som det jeg kjøpte først. Fungerte helt fint.

Prosessen: Du har kjøpt vare A for 38k. Samme vare kommer til salg for 32k. Da kjøper du bare vare B, samtidig som du starter en åpent kjøp prosess på vare A. Når du mottar vare B i posten sender du den tilbake til komplett med dokumentasjon du har mottatt angående retur på vare A.

Dette blir bare rot og tull, man mottar ny vare tar denne i bruk og sender i retur den man har fått tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan benytte angrerett om du leverer varen tilbake i samme stand som du fikk den i, med orginal embalasje. Du må betale returfrakt.
Du får da alle pengene tilbake.

Jeg returnerte to harddisker i desember. tok ca 14 dager kanskje før pengene var tilbake på konto. Benyttet da fukjsonen på komplett sine nettsider for retur.

Jeg ville kontaktet Komplett, og vært ærlig med han på kundeservice og sagt hva som er casen. Så får du se om de er fleksible eller om du må benytte deg av angrerett. Hvilken vare er det snakk om? TV?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unntaket kan vel være om det er kjøpt en tilvirkningsvare, altså en vare som blir produsert etter dine spesifikasjoner. Du sier jo at du har bestilt "en vare", så det tyder på at det ikke er det, men ville bare ha det ut der.

"Åpent kjøp" skal også i utgangspunktet ha bedre betingelser enn det du finner i forbrukerkjøpsloven, men dette er forskjellig fra leverandør til leverandør

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tenk på noe annet enn angrerett, så lenge angreretten er gyldig. Alt annet er bare mas.
Du trenger absolutt ingen forklaring for å benytte angrerett, og det kan du gjøre når som helst.

Jeg ville sagt til komplett asap at - hei, jeg ser at dere har denne varen på salg.
Jeg kommer enten til å benytte angreretten og sende hjem den jeg har, for å så kjøpe til den reduserte prisen - eller dere kan gi meg mellomlegget. Hva er enklest for dere?

Du vil nok dessverre få beskjed om at de ikke betaler mellomlegget, da de vet at flere vil gjøre som deg om de gjør det såpass enkelt at de bare kan sende en melding. Færre gjennomfører det om de faktisk må gjøre noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor si noe som helst, bare send inn å kjøp den andre, eller omvendt, man trenger ikke forklare seg, er så lei folk som skal fyre opp livshistorien bare for å ha en "unnskyldning" for å gjøre noe.

Men det burde ikke være så vanskelig for komplett(eller andre butikker) å bare tilbakeføre 6k til kontoen som er benyttet til å betale med, men vi er jo tross alt i 2023, teknologiens steinalder......... hvorfor gjøre det enkelt når du kan gjøre det vanskelig.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (1 time siden):

Hvorfor si noe som helst, bare send inn å kjøp den andre, eller omvendt, man trenger ikke forklare seg, er så lei folk som skal fyre opp livshistorien bare for å ha en "unnskyldning" for å gjøre noe.

TS må da si noe, og få en avtale med Komplett for å unngå å måtte sende inn det første kjøpet. TS sparer bry og returporto, og Komplett sparer utsendt porto og en demovare på å godta at TS får rabatten på opprinnelig kjøp, så det er vinn-vinn, men må avtales.

Sitat

Men det burde ikke være så vanskelig for komplett(eller andre butikker) å bare tilbakeføre 6k til kontoen som er benyttet til å betale med, 

Her motsier du deg selv. Skal de tilbakeføre differansen, må det avtales, og da må TS avtale med dem. Det går ikke hvis hen bare skal kjøpe en til og sende inn den gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart må jo tilbakebetaling avtales, herregud, tror du virkelig jeg mente noe anna? At komplett på magisk vis skal lese tanker? Det jeg mente var jo så klart at det burde være så enkelt som å tilbakeføre ett beløp ETTER at personen har snakka med komplett så slipper alle mye jobb, men så enkelt er det neppe i 2023, teknologiens steinalder.

Enkelte ting burde være selvsagt og opplagt uten at man skal behøve å si det, jeg tror TS skjønner såpass.

 

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Jeg sendte komplett en melding som sa at jeg kjøpte produkt x for 38k på x dato, og har x antall dager igjen av åpent kjøp-avtalen. Og at tilsvarende vare er ca 6000 kr billigere nå, og om det er mulig å få igjen mellomlegget for at de skal slippe å få inn en b-vare. Så får vi se hva komplett sier. Skal oppdatere tråden når jeg får svar fra dem.

Lenke til kommentar
Boris Yeltsin skrev (På 6.1.2023 den 0.35):

Takker for alle svar!

Jeg sendte komplett en melding som sa at jeg kjøpte produkt x for 38k på x dato, og har x antall dager igjen av åpent kjøp-avtalen. Og at tilsvarende vare er ca 6000 kr billigere nå, og om det er mulig å få igjen mellomlegget for at de skal slippe å få inn en b-vare. Så får vi se hva komplett sier. Skal oppdatere tråden når jeg får svar fra dem.

Fint. Skal bli spennende å se om de har lært. Jeg ble rimelig frustrert forrige gang jeg hadde denne problemstillingen. Tror det ble 5-6 mailutvekslinger jeg. Til slutt med en sjef som beklaget og sa seg enig i at det var bortkastede ressurser for alle parter å sende ting fram og tilbake når utfallet uansett blir at jeg får pengene mine. Hva de tapte på porto, kundeservicelønninger osv. + at de rota bort en vare på sitt lager oversteg nok langt over de få tusen jeg krevde. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (11 minutter siden):

enig i at det var bortkastede ressurser for alle parter å sende ting fram og tilbake når utfallet uansett blir at jeg får pengene mine.

At ikke det var innlysende fra starten av er helt utrolig. Jeg tipper det har med manglende fullmakter å gjøre. Tipper førstelinje ikke har lov å krediterer mellomlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...