Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 33 år som er samboer med en kvinne på 30. Vi er samboere på 4 året og har vert sammen i 5. Jeg har aldri følt meg bra nok som jeg er, jeg er en ganske rolig og stille person som ikke gjør alt for mye ut av meg, også vert ganske lukket om følelser og lite spørrende i fohold til det. Hun har stort sett vert sint på meg og beskyldt meg for å ikke like henne og att jeg har store problemer som er sånn. Hun har fått meg til å gå i terapi for å bli en "bedre" kjæreste. Jeg har ofte tenkt tanken om å gå fra henne men har ikke klart det, hun har slitt mye med depreajon og angst så jeg har alltid fått en skyldfølelse. Noe som resulterte i att jeg også ble deprimert og nedstemt. Hun er mye bedre nå og har fått livet på rett kjøl. Men fortsatt så er det bare jeg som er problemet, hun har sagt i 5 år att hun ikke klarer mere om ting ikke blir annerledes, jeg har stått på tå og prøvd å gjort alt som hun har bedt meg om. Hvorfor har hun ikke gått etter trusler i 5 år? Nå går det lengre mellom episodene men de er fortsatt tilstede, jeg fylles både med dårlig samvittighet og irritasjon og vet. Ikke hva jeg skal gjøre, jeg har prøvd å forandre meg, men jeg er den jeg er. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sarpsboy skrev (32 minutter siden):

hun har slitt mye med depreajon og angst så jeg har alltid fått en skyldfølelse. Noe som resulterte i att jeg også ble deprimert og nedstemt.

Det er ikke din oppgave å bli i et forhold for å drive emosjonell veldedighet. Om du mener at du blir mer lykkelig alene eller i et annet forhold, så gjør du naturligvis det som føles riktig for deg, ikke for henne. Det høres ut som at hun er problemet og at hun legger all skylden på deg er et rødt flagg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er alle ansvarlige for vår egen lykke. Hørtes ut som du er i et dårlig forhold der du ikke blir behandlet bra. Og at det har vært slik lenge. 

Du skal såklart ikke være skyldig i å gå fra henne. Du må ikke la deg manipulere, hørtes ut som hun spiller på følelsene dine for å få deg til å gjøre som hun vil.

 Jeg ville oppsøkt psykologi, pratet ut om følelsene dine. Personen vil gi bedre svar enn du får her.

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høres ut som hun projiserer sine problemer over på deg, og får deg til å være problemet her, når det i virkeligheten er hun som er hovedproblemet.

Men du sier du har vært til terapi for dette. Har virkelig ikke psykologen kunne fortelle deg dette? En sak har alltid 2 sider, så det kan hende det er mer her enn du forteller/oppfatter det.

Lenke til kommentar

Spør du meg virker det som hun kanskje har litt mer behov for en psykolog enn det du har. Virker som dere ikke passer for hverandre og at du prøver for hardt å passe inn i hennes ønske om hva forholdet skal være i forhold til hva du har forutsetning for akkurat nå.

Sånn du legger det fram så virker det ikke som om dette har noen god slutt hvis det får fortsette, så det spørs om ikke det beste er å røske av plasteret, ta den smerten det kommer til å gi og så få summet deg alene og tenke over saken. Som regel ser du ting i 20/20 syn da. Veldig vanskelig å se ting helt klart når du fremdeles er midt i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at kvinner sier de ønsker at menn skal åpne seg opp om følelser og problemer. Men dersom du faktisk gjør det vil de gjerne bruke det mot deg og mister respekten. 

Jeg tror hun ønsker dette mest for å føle det bedre med seg selv og ha noe å bruke mot deg. Går du i denne fella er det nok raskt hun som ender opp med å slå opp med deg, men det er kanskje like greit.

Det virker uansett som om hun allerede har mistet respekten for deg.

Kvinner og samfunnet generelt har dessverre svært lite sympati for menns problemer. Ikke la deg lure til å tro noe annet. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, ITtraktor said:

Mitt inntrykk er at kvinner sier de ønsker at menn skal åpne seg opp om følelser og problemer. Men dersom du faktisk gjør det vil de gjerne bruke det mot deg og mister respekten. 

Jeg tror hun ønsker dette mest for å føle det bedre med seg selv og ha noe å bruke mot deg. Går du i denne fella er det nok raskt hun som ender opp med å slå opp med deg, men det er kanskje like greit.

Det virker uansett som om hun allerede har mistet respekten for deg.

Kvinner og samfunnet generelt har dessverre svært lite sympati for menns problemer. Ikke la deg lure til å tro noe annet. 

Her er jeg enig med deg! 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, ITtraktor said:

Mitt inntrykk er at kvinner sier de ønsker at menn skal åpne seg opp om følelser og problemer. Men dersom du faktisk gjør det vil de gjerne bruke det mot deg og mister respekten. 

Jeg tror hun ønsker dette mest for å føle det bedre med seg selv og ha noe å bruke mot deg. Går du i denne fella er det nok raskt hun som ender opp med å slå opp med deg, men det er kanskje like greit.

Det virker uansett som om hun allerede har mistet respekten for deg.

Kvinner og samfunnet generelt har dessverre svært lite sympati for menns problemer. Ikke la deg lure til å tro noe annet. 

Psykologisk sett har vel dette med at de ønsker å projisere dette psykologisk over på deg slik at du "eier" problemene deres slik at de selv slipper å forholde seg til dem. Dette er en ganske dårlig løsning som mer eller mindre alltid faller sammen over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Sarpsboy said:

hun har sagt i 5 år att hun ikke klarer mere om ting ikke blir annerledes

Så hun slenger trusler kontinuerlig over forholdets eksistens, og bruker det videre til å bygge seg opp makt over deg? (Relevant tråd: Er det greit å bruke ultimatum i forhold?)

6 hours ago, Sarpsboy said:

Nå går det lengre mellom episodene men de er fortsatt tilstede

Hun er vel fornøyd med hvor mye hun kontrollerer deg for tiden. Men hun må også passe på å opprettholde presset, slik at du ikke får livsgleden din tilbake, og forblir slaven og spybøtta hennes.

7 hours ago, Sarpsboy said:

Hvorfor har hun ikke gått etter trusler i 5 år?

Det var aldri en del av planen. Truslene var 'regimets lange arm' for å holde deg nede.

7 hours ago, Sarpsboy said:

jeg har prøvd å forandre meg, men jeg er den jeg er. 

Med denne damen så regner jeg med at det hadde blitt enda verre hvis du var helt 'gele'.

Jeg kan ta feil, og hun trenger ikke ha en stor overordnet plan for å holde deg fanget, spesielt hvis hun faktisk lider av noe som du gikk litt innpå, men uansett ser du likevel at det er deg som person fanget i ett eller annet, som er resultatet.

Hvis hun har innrømmet feil med forskjellige ting, og vil høre på hva du har å si, så er det håp.

Også vær obs på at jeg kan drive med kolonialisering av tankene dine fordi jeg har opplevd lignende.

Lenke til kommentar
Gjest 14453...264

Jeg syntes du virker reflektert og betenkt.

Det er utrolig mange røde flagg ved det du forteller, og hun virker svært manipulativ.

Basert på det du skriver kan jeg ikke forstå at det skal være mulig for dere å være sammen livet ut. Jeg ville gått fra henne hvis jeg var deg, livet er for kort til å kaste det bort på krangling og det å være noen andres undersått. Hun kommer aldri til å forandre seg.

Hvis du sier at du vil gå fra henne kommer hun til å forandre helt karakter og gråte og være helt fra seg og vise innsikt og hun vil si gang på gang at hun skal forandre seg. Det er fordi det aldri var planen hennes å gå fra deg, bare å true deg med det så hun kunne ha kontroll over deg. Så fort det ikke er tilfellet lenger kommer hun til å snu helt på hvem hun er, i er KORT periode. Hun vil aldri forandre seg.

Anonymous poster hash: 14453...264

Lenke til kommentar

Min erfaring er at folk nesten aldri endrer seg I FORHOLD TIL HVERANDRE. Du kan være en ganske annen person ovenfor noen andre enn samboeren din og hun vi antageligvis ovenfor noen andre kunne endre seg, men ovenfor deg vil hun trolig alltid være den samme. DU må selv velge om du vil ha det slik som nå eller ikke, det er i alle fall lite realistisk å tro at deres forhold til hverandre kommer til å endre seg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (11 minutter siden):

Helt forferdelig å lese dette som kvinne. Du kan tro hva du vil om meg, men jeg er ikke sånn og jeg kjenner kvinner som ikke er sånn også. Men greit å vite at samtlige menn ser slik på oss, håper jeg unngår å møte dere i virkeligheten. 

Untak finnes selvfølgelig, men jeg er absolutt ikke alene om denne opplevelsen. 

Men som vanlig snur kvinner problemstillingen mot menn og får det til å handle om seg selv, samt inntar offerrollen. Stakkars deg som må lese om et problem menn opplever! 

Her bekrefter du egentlig bare langt på vei mitt syn.

 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
18 minutes ago, ITtraktor said:

Jeg sier det igjen, som vanlig klarer kvinner å snu det til å handle om seg selv, når menn tar opp problemer de sliter med. Takk for at dere bekrefter dette nok en gang! 

Vel strengt talt, hvis du har et problem med at kvinner bestrider din oppfatning av deres handlingsmønster, så burde du kanskje holde det for deg selv? Hvis du ikke takler at kvinner er uenige av din beskrivelse av dem og sier ifra om det. Funker dårlig å gå i offerrollen etterpå da fordi de er uenige med ditt syn på kvinner.

Du burde få i deg litt mindre black pill content.

Til OP, det er bare å komme seg ut. Det er ikke kjekt å være i et forhold der man aldri føler seg bra nok uansett hva man gjør og det bryter deg ned over tid. 

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke sunt å bli værende i et forhold hvor du føler at du hele tiden står på tå hev. 
Kan nok være en ide å tenke over om ikke det er på tide å avslutte det å gå videre i livet. 

Om ikke det er noen felles barn inne i bildet som kompliserer det så hadde nok jeg tatt det steget. 

Det finnes heldigvis nok av damer der ute som potensielt kan få et bedre samliv med om har havnet i et usunt forhold. 

 

Du har nok litt å tenke igjennom, uansett hva du bestemmer deg for så ønsker jeg deg lykke til.  

Lenke til kommentar
On 1/3/2023 at 11:16 PM, Sarpsboy said:

Jeg har aldri følt meg bra nok som jeg er, jeg er en ganske rolig og stille person som ikke gjør alt for mye ut av meg, også vert ganske lukket om følelser og lite spørrende i fohold til det. Hun har stort sett vert sint på meg og beskyldt meg for å ikke like henne og att jeg har store problemer som er sånn. Hun har fått meg til å gå i terapi for å bli en "bedre" kjæreste. 

Søk opp Gaslighting og gjør et valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...