Gå til innhold

Starte mitt eget klokkemerke


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Jeg har alltid visst at jeg ville starte mitt eget selskap, men mulighetene har aldri helt vært der. Etter mange år med investering og hard jobbing føler jeg at tiden er inne. Jeg vil starte ut forsiktig, og jobbe ved siden av frem til selskapet forhåpentligvis begynner å tjene penger.

Målet mitt er å starte mitt eget klokkemerke, hvor jeg benytter meg av etablerte produsenter av kvalitetsur. Disse kan bli laget på bestilling, med mitt eget design.

Planen er å først lage en MVP (minimum viable product), teste ut markedet i en liten skala, før jeg eventuelt benytter meg av ekstern kapitalinnhenting. 

Jeg vil ikke gå for dypt inn på detaljer her, men er veldig interessert i å høre fra andre som har forsøkt seg på lignende reiser.

-Hvilke utfordringer ser dere på som størst ?

- Om jeg tar inn klokkene til landet, og bygger lokalt lager regner jeg med at jeg må betale MVA på forskudd ? Hvordan løses dette enklest ?
- Jeg regner med at det vil lønne seg å finne en produsent innenfor EU ?

Beklager rotete innlegg !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Watchco skrev (27 minutter siden):

- Om jeg tar inn klokkene til landet, og bygger lokalt lager regner jeg med at jeg må betale MVA på forskudd ? Hvordan løses dette enklest ?

Så lenge du er mva registrert så er import mva ikke noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøft at du vil satse for deg selv og på egne ideer. Men jeg ville gått noen runder med meg selv angående markedet for klokker :)

Forhåpentligvis kjenner du dette bedre enn meg, men slik jeg tenker så må man enten være svært eksklusiv og selge på navnet alene, eller så må man være en del av et økosystem og tilby noe andre ikke har (eller er like gode på). Når du er ny er navnet fraværende/ukjent og det vil kreve mye kapital for å kjøpe inn varene, mens alternativet er at du må tilby noe andre ikke gjør.

Men lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare ikke gjør som veldig mange nye "klokkemerker" (Daniel Wellington, MVMT, Vincero, etc.) og selg billige kinesiske klokker med din egen logo til overpris. 

Om du har tenkt å lage ordentlige, unike design med kvalitetsurverk og gode materialer ønsker jeg deg all lykke til videre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ved å produsere i EU/EØS så får du redusert tollavgift. Om det lønner seg med høgare produksjonskostnadar i bytte mot lavare toll, eller med billeg produksjon og full toll vil avhenge av din strategi og avtalar.

Å få til dette vil kreve ein god strategi og kanskje litt flaks. Klokker er i dag kanskje eit såpass smalt nisjeprodukt (særleg når du skal selge dyre kvalitetsur) at det kan være godt mulig du kan jobbe direkte mot den relevante kundegruppa.
Mange som har starta liknande bedrifter tek vegen om sponsoravtalar med kjendisar og influensarar, dette vil nok kreve ganske mykje kapital i tillegg til at du må være klar til å selge når du har mest blest rundt produktet ditt.

Min umiddelbar tanke er at du kanskje bør fokusere på å selge ditt design og ditt grafiske utrykk, då det er dette som gjer at kundane handlar frå deg og ikkje direkte frå produsent. Eg trur derfor at det er viktig at du finner deg eit grafisk utrykk som du brukar på alt frå heimeside og sosiale media til visitkort og giveaways. Det du tek deg betalt for er å tilby kundane å smykke seg med ditt grafiske utrykk fordi der pent/kult. Om du berre tilbyr custom design alt etter kva kunden bestiller så vil du nok oppleve sterk konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har null peiling på forretningsdelen av idéen du skisserer, men kjenner til en person som har gjort noe liknende (startet eget klokkemerke), og som jeg tror har oppnådd en viss suksess siden lansering i 2021:

https://gronliwatches.com/no

Edit: Jeg vil presisere - etter oppfordring fra Skavold (se under) - at dette ikke er ment som en anbefaling av Grönli Watches og deres produkter, men som et eksempel på et foretak som likner (mye) på det trådstarter selv vurderer.

Endret av Raspeball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Raspeball said:

Jeg har null peiling på forretningsdelen av idéen du skisserer, men kjenner til en person som har gjort noe liknende (startet eget klokkemerke), og som jeg tror har oppnådd en viss suksess siden lansering i 2021:

https://gronliwatches.com/no

Skal ikke påberope meg noen dyptgående kunnskap om klokkebransjen eller -markedet, men en leverandør som konsekvent feilstaver navnet på innmaten, og slipper gjennom denne typen språklige blundere på egne nettsider gir meg en viss grunn til skepsis:

"Mioyta 2115 japansk (borger)bevegelse"

Her er det altså snakk om et Miyota-urverk, hvor beskrivelsen åpenbart skal være "Citizen movement".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skavold skrev (3 minutter siden):

Skal ikke påberope meg noen dyptgående kunnskap om klokkebransjen eller -markedet, men en leverandør som konsekvent feilstaver navnet på innmaten, og slipper gjennom denne typen språklige blundere på egne nettsider gir meg en viss grunn til skepsis:

"Mioyta 2115 japansk (borger)bevegelse"

Her er det altså snakk om et Miyota-urverk, hvor beskrivelsen åpenbart skal være "Citizen movement".

Ja, bevares, jeg har ikke noe jeg skulle sagt når det kommer til vurdering av kvaliteten eller "tyngde" på feltet. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en klokke av dette, eller liknende, merker. Mitt bidrag var kun å tipse om en oppstart som må kunne sies å likne veldig på det trådstarter skisserer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for mange gode og reflekterte svar :)

Er godt klar over at det er et veldig kompetitivt og vanskelig marked. Planen er å heller plassere meg i et nisjemarked, med originale design til en bra pris. Ingen planer på å gå på kompromiss med kvalitet, og jeg har kun planer om å benytte meg av sveitsiske urverk. Jeg blir nok ikke rik av dette, men det er heller ikke målet mitt. 

Jeg vil enkelt og greit ha dette som en hobby, hvor jeg får bruk for mine kreative evner, samtidig som jeg får testet ut LEAN-filosofien i praksis. Å forlate min vanlige jobb er nok langt inn i fremtiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det viktigest spørsmålet og spørre seg, hvorfor skal noen kjøpe mitt produkt?   

peronelig ser jeg ikke attraksjoen med det du beskriver, at du skal designe klokker, men ikke produsere noen deler av klokken, du skal designe et utsende og benytte allerede ettablert innmat i klokken, når innmaten er i hovdsak det som skiller bra klokker fra dårlige klokker. 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (På 4.1.2023 den 20.24):

det viktigest spørsmålet og spørre seg, hvorfor skal noen kjøpe mitt produkt?   

peronelig ser jeg ikke attraksjoen med det du beskriver, at du skal designe klokker, men ikke produsere noen deler av klokken, du skal designe et utsende og benytte allerede ettablert innmat i klokken, når innmaten er i hovdsak det som skiller bra klokker fra dårlige klokker. 

 

Det er helt riktig :)

Nå benytter de aller fleste klokkemerker seg av innmat fra en tredjepart, det være seg Oris, Von-Doren, Breitling eller Longines. Så at innmaten kommer fra en tredjepart er heller normen enn unntaket.

Nå er ikke min plan å konkurrere med disse på noen som helst måte, men at det er et solid og utprøvd urverk i en klokke må sies å være et godt selgepunkt. Så er design, pris og materialkvalitet det jeg kan appellere til hos den rette kjøperen.

Hilsen en som har skrudd og samlet på klokker i en årrekke :)

Lenke til kommentar

Tror dere undervurderer evnen til å tjene penger på eget klokkemerket. Man må ikke konkurrere med Rolex og Omega. Ta en titt på klokkeriet på facebook så ser du fort at det finnes haugevis med klokkegale, og man har gjerne langt flere klokker enn én. 
 

Bruvik er en norsk produsent som jeg tror har gjort det ok, og som produserer klokker i prissjiktet 20-40k. 

Lenke til kommentar

90 % av bedrifter går dukken innen 5 år. Hvis du har en virkelig fabelaktig ide og har stor gjennomføringsevne, kan du klare det. Hva gjør DIN ide bedre enn alle andres, og har du bedre gjennomføringsevne enn dem? Dette krever stor stayerevne og du må regne med flere års drift uten at du får noe som helst overskudd.

Lenke til kommentar
kremt skrev (18 timer siden):

90 % av bedrifter går dukken innen 5 år. Hvis du har en virkelig fabelaktig ide og har stor gjennomføringsevne, kan du klare det. Hva gjør DIN ide bedre enn alle andres, og har du bedre gjennomføringsevne enn dem? Dette krever stor stayerevne og du må regne med flere års drift uten at du får noe som helst overskudd.

Hva får deg til å tro at TS ikke er klar over det? For øvrig latterlig å påstå at man må ha en fabelaktig ide for å tjene penger på en bedrift. 99% av alle AS baserer seg på dølle ideer eller kopier. 

Lenke til kommentar

Mye bedrifter baserer seg på drømmer. Det er folk som er lei av å være ansatt og skal "skape noe selv". De var lei av å "bare være ansatt". Så de gikk fra å jobbe 37.5 timers uke med 600 tusen i året, til 60 timers uke med 400 tusen i året. Jeg har mange slike eksempler. Mange må jobbe dobbelt så hardt som før bare for å overleve. Start og oppbyggingsfasen til en bedrift er kritisk og hard.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Watchco skrev (På 4.1.2023 den 2.51):

Jeg blir nok ikke rik av dette, men det er heller ikke målet mitt.

risikoen er vel snarere at du taper penger i dette markedet. 🙂

jeg tror tiden har løpt fra klokker som noe å investere i. det er allerede tusenvis av "merker" der ute, verden (og folk) trenger ikke flere.

Greit nok man skal følge sine lidenskaper/interesse en gang i blant, men ikke for enhver pris kanskje. Jeg ville prøvd å komme på noe annet. Er dessverre ingen kremmer-sjel av natur sjøl, så har ingen smarte (alternative) ideer å komme med.

Lenke til kommentar
Watchco skrev (På 4.1.2023 den 2.51):

kun planer om å benytte meg av sveitsiske urverk.

hva vil en slik ferdig sammensatt klokke koste deg i innkjøp + at du skal tilføye dine egne spesifikasjoner med dekor, formgiving, glass, osv. + alt sammen produsert og satt sammen i Europa.

det finnes nok en veldig begrenset kundegruppe som vil bruke mangfoldige tusen på et "ukjent" ur-merke. Du må konkurrere med mange der ute, og for å skille deg ut som du sier, må du tilføre kostbare løsninger (som vil gå på bekostning av lønnsomhet).

Jeg vet Kina-klokker har frynsete rykte, men du kan gjøre akkurat lignende der (og velge noen hakk over billigste), uten å sette for mye penger på spill. Tror du kan få ut litt av lidenskapen og kreativiteten med det utgangspunktet, kanskje lage tema-klokker med norske viking-konger i fine esker med motiv osv. Ingen garanti for suksess med da heller, men du har straks større potensiell kundegruppe pga. pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...