Gå til innhold

Er norsk mat verdens dårligste?


Anbefalte innlegg

Jeg synes at som hverdagskost er norsk mat best. Det meste "utenlansk" mat man får i Norge er fast food og restaurant mat. Jeg foretrekker raspeballer og fårikål over taco og pizza, men spiser mer av det siste fordi det er enkelt og fort å lage. Indisk og kinesisk mat spiser jeg sjeldent da det er utrolig kjedelig,. Men skulle jeg overall måtte velge å spise matretter fra et land resten av livet, så hadde jeg valgt Norge, men er glad jeg bor i et land der jeg har stor valgfrihet, og kan spise både lokale retter og internasjonale retter. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (6 minutter siden):

Ser Italia kommer på førsteplass, med god grunn, men ting som trippa romana, suppe laget av magesekk, Lampredotto, kokt kumage og den slags, er ikke akkurat noe for meg.

Det hørtes spennende ut. Jeg var i Italia og inntrykket mitt var blandet. Fantastisk spekeskinke og blåmuggost som man kunne kjøpe på enhver "pub" i enhver fillelandsby, som man I Norge må på spesialist-butikk og betale i dyre dommer for å få noe som er i nærheten av (Norsk spekemat er generelt ødelagt av salt). Men kjedelig brød ("pane") og litt opp-og-ned med middager (t-bone-steak med en grillet tomat ser kult ut men er bare akkurat det).

Sitat

Heller ikke veldig begeistret for koreansk kimchi, som for meg er råtten kål.

Kimchi er godt for min gane.

Sitat

Dog, norsk sauehode, lutefisk eller testikler er heller ikke noe jeg setter pris på (har smakt det aller meste).

Smalahove var for meg som en litt dårligere variant av pinnekjøtt (som er det beste jeg vet).

Lutefisk er barnas favoritt og vi kan spise uhorvelige mengder ut over hele høsten.

Testikler har jeg aldri smakt. Jeg er litt skeptisk men skulle nok greide å spise en bit om jeg fikk det servert.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 minutter siden):

takke meg til real norsk middagstallerken, fremfor dekadent cuisine som er dandert med pinsett og svett kokk har hengt over i timevis å svettet ned i fatet. :grin2:

En Tysk Schweinshaxe med en øse knødeln på, sauerkraut og en stor øl er husmannskost like godt som den Norske og slett ikke jåleri. Mulig at Helga som har kokt den svettet over gryta, men det la i så fall til god saltsmak 🙂

Likeså med Fransk Cassoulet. Svært lite jålete. Bare masse smak (og fett) som har fått trekke lenge i en gryte og få god smak.

En stekt nudel-rett fra sørøst-asia er bare en kjapp tur innom woken med gode smaker og ferske grønnsaker og litt krydder. Null pinsett, billig, godt.

En hel gris som er utbeinet, snurpet sammen med fennikkelfrø, hvitløk og sitron og helgrillet en halv dag solgt langs veikanten i Italia (porchetta), og klemt mellom to skiver lyst brød: nydelig.

Fransk mat og/eller michelen-mat kan være litt over-the-topp. Man må ta det litt som et freak-show med "hvor langt kan man tøye det". Noen ganger er det overraskende godt, andre ganger bare overraskende. Hvis man er mat-nerd så er det morsomt å ha prøvd Maemo, men en gang er nok for meg (og jeg var der før de fikk så mange stjerner og dertil hørende pris). Jeg rakk innom Pjoltergeist og Bon Lio (i det opprinnelige lokalet) som rett nok ikke er hverdagsmat (eller pris) men som var en totalopplevelse som nok passer bedre til gjentagelse for meg.

-k

 

Porchetta-Italian-Pork-Roast-2.jpg

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (1 time siden):

Tradusjonsrik norsk mat er stort sett basert på skinn, bein og annet matavfall. Mulig at fårikål ikke er det, men sau er ikke mat. Ikke gris, heller. Det er en grunn til at Forsvarets sanitet øver på neddopete, istykkerskutte griser.

De fleste tradisjonelle kjøkken baserer seg på å spise hele dyret. Noe annet ville være fryktelig dumt - skulle vi fostre opp en okse bare for å spise indrefilet og entrecote?

Det mest smakfulle kjøttet tenderer til å være seigt, fett og billig. Svinenakke. Oksehale. Kjaker. Lammeskank. Kyllinglår. Hvis man har tid og tålmodighet til å tilberede det rett (så som 3 timer på fårikål) så er det veldig god mat og en fin kontrast mot en indrefilet som er varmebehandlet i et par minutter på hver side. Å spise torsketunger, rogn og lever gir mening når man først drar inn en fisk (selv om jeg kan styre meg for torskelever).

Ikke direkte sammenlignbart, men jeg prøvde å kjøpe inn en pose kyllinghjerter og lage taco. Stor suksess i heimen.

Forøvrig kan du sammenligne med Amerikansk «soul food». Opprinnelig basert på de «restene» som slaver og fattigfolk hadde råd til. Nå serveres de også til rike som kan velge og vrake; hva som er den beste delen av dyret er høyst foranderlig og subjektivt (når jeg først prøvde oksehale var det billig mat. Nå er det ganske dyrt. Jeg antar at det er mange som har fått sansen for fluesmekkeren).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (48 minutter siden):

De fleste tradisjonelle kjøkken baserer seg på å spise hele dyret. Noe annet ville være fryktelig dumt - skulle vi fostre opp en okse bare for å spise indrefilet og entrecote?

Det mest smakfulle kjøttet tenderer til å være seigt, fett og billig. Svinenakke. Oksehale. Kjaker. Lammeskank. Kyllinglår. Hvis man har tid og tålmodighet til å tilberede det rett (så som 3 timer på fårikål) så er det veldig god mat og en fin kontrast mot en indrefilet som er varmebehandlet i et par minutter på hver side. Å spise torsketunger, rogn og lever gir mening når man først drar inn en fisk (selv om jeg kan styre meg for torskelever).

Ikke direkte sammenlignbart, men jeg prøvde å kjøpe inn en pose kyllinghjerter og lage taco. Stor suksess i heimen.

Forøvrig kan du sammenligne med Amerikansk «soul food». Opprinnelig basert på de «restene» som slaver og fattigfolk hadde råd til. Nå serveres de også til rike som kan velge og vrake; hva som er den beste delen av dyret er høyst foranderlig og subjektivt (når jeg først prøvde oksehale var det billig mat. Nå er det ganske dyrt. Jeg antar at det er mange som har fått sansen for fluesmekkeren).

-k

Her har du helt rett. Min fars yngsrett er saltet torskehode, som var vanlig kost før i tiden, men er nå en delikatesse. Tradisjonsmat er også en ypperlig måte å få bort matsvinn, fordi som du skriver man bruker hele dyret. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Eg er ikkje bereist nok til å kommentere rangeringa, men Norge hadde neppe kome veldig høgt om eg skulle laga ei sånn liste.

Typisk norsk mat synest eg ikkje er så spanande i seg sjølv, og mykje av det er basert på feitt, som eg ikkje er så begeistra for. Det beste med norsk mat er fisken, om du får tak i god fisk og lagar ein god rett av det.

Me har veldig gode råvarer, av mange slag, og eg elskar grønsakene som blir produsert, men dei tradisjonelle rettane fungerer ikkje heilt for meg. Det blir mykje feitthaldig kjøt, poter og andre grønsaker. Eg elskar syre og krydder. Kvitløk, sjalottløk og tomat er den heilage treeining for min del og mykje brukt på kjøkenet.

Forutan middag så er kanskje heller ikkje frukost- og lunchmåltida dei store opplevingane, men der blir det litt kva ein gjer det til. Med heimelaga surdeigsbrød og mandelsmør og anna så lagar eg gode brødskiver, men samanlikna med kva mange andre land driv med så blir det litt traust.

Meksikansk, italiensk, indisk er der mange av mine favorittar finnes.

Matkulturen er òg veldig varierande, der me ligg langt bak mange andre land. Her skal det vera så billeg som mogleg og helst ikkje smaka stort (kneipp med kvitost?). Det er meir fokus på mat som ein del av det sosiale livet i mange andre land, både i familiar og blant vener. Det var nok meir sånt her i landet før i tida, men mykje av det er forsvunne.

Det er i seinare år dukka opp veldig mykje god, norsk sider i gardsutsal og på polet, så der er det veldig mykje å vera begeistra for om ein utforskar litt. I år hadde me ein nydeleg musserande Egge-sider til pinnekjøtet (ja, pinnekjøt må til i jula, og er av dei beste rettane våre). Det mange gode konkurrentar til vin.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Mr.Duklain said:

Her har du helt rett. Min fars yngsrett er saltet torskehode, som var vanlig kost før i tiden, men er nå en delikatesse. Tradisjonsmat er også en ypperlig måte å få bort matsvinn, fordi som du skriver man bruker hele dyret. 

Grøss, får minner tilbake til barndommen der min mor og stefar satt å slurpet i seg øynene fra torskehoder 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 timer siden):

De fleste tradisjonelle kjøkken baserer seg på å spise hele dyret. Noe annet ville være fryktelig dumt - skulle vi fostre opp en okse bare for å spise indrefilet og entrecote?

Det mest smakfulle kjøttet tenderer til å være seigt, fett og billig. Svinenakke. Oksehale. Kjaker. Lammeskank. Kyllinglår. Hvis man har tid og tålmodighet til å tilberede det rett (så som 3 timer på fårikål) så er det veldig god mat og en fin kontrast mot en indrefilet som er varmebehandlet i et par minutter på hver side. Å spise torsketunger, rogn og lever gir mening når man først drar inn en fisk (selv om jeg kan styre meg for torskelever).

Dette varmer mitt lille kokkehjerte å lese. I dag skal alt helst være så enkelt, kjapt og ferskt som mulig. Siden Norge også er et rikt land, skal vi alltid ha det som er ansett som det "reneste" - helst uten fett-rand og noe som helst. 

Min kokkelærer hadde en helt spesiell forkjærlighet for kjaker. Husker vi fikk en lammekjake vi skulle tilberede på skolen, tror den kostet 50 kroner kiloen (dette var for 20 år siden ;p). Det var mitt første "wow dette var noe helt nytt" -opplevelse. Oksekjake koster i dag rundt 150 kr,- kiloen, renskjær og kok hele greia i 3 timer. Done! Kan det bli enklere? Men vet egentlig folk hva en kjake er i dag? Neppe allment kjent. 

På nyttårsaften kjøpte jeg en stort stykke høyrygg fra okse, med en masse senere, fett og det som mange kanskje hadde skåret vekk. Jeg kokte hele greia i 3 timer..... og lagde en gulasj som fikk folk til å måpe. Noe jeg opplever ganske ofte da jeg serverer helt simple matretter. Det er mer trist enn noe annet - da retter som gulasj er latterlig enkelt å lage. Men jeg føler at "ingen" gidder å koke noe i tre timer i dagens alt-skal-skje-så-fort samfunn. 

Så kan man også skylde litt på dagligvarebransjen. Det er ikke bare bare å få tak i gode råvarer som oksehale (prøv oksehalesuppe, en delikatesse av de sjeldne), tunge, innmat og den slags. Det må ofte spesialbestilles. Selv noe så enkelt som lever blir vanskeligere og vanskeligere å finne.

Den klassiske skreikmølja som du hinter til @knutinh krever en ekstremt fersk fisk. Vi spiste det ofte i militæret når jeg var nord langs Lofoten. Det er noe jeg aldri kommer til å spise uten at det kommer rett fra fiskebåten. Eller fra egenfisket fisk som du sier. :)

Jeg tror de fleste av oss hadde likt innmatsretter. Blodpannekaker, lungemus og den slags klassikere. Men fordi det er fremmed for de fleste unge voksne i dag; er det noe som roper "æsj" og fattigmannskost bare man tenker på det. Men det er nok kun fordi man ikke har et forhold til det. 

Noe av det absolutt beste man kan spise....? Hjerte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Den klassiske skreikmølja som du hinter til @knutinh krever en ekstremt fersk fisk. Vi spiste det ofte i militæret når jeg var nord langs Lofoten. Det er noe jeg aldri kommer til å spise uten at det kommer rett fra fiskebåten. Eller fra egenfisket fisk som du sier. :)

Jeg har et minne fra en gang jeg var på skoletur til Vesterålen. Vi var fire stykker som dro ned til et fiskemottak og lurte på om vi kunne få kjøpt middag da båten kom inn. Fiskerne ga oss en, de syns den var liten og skulle ikke ha noe (liten ... den holdt til middag til fire menn i tidlig tyveårene ... ). Vi dro innom butikken og plukket med oss noen poteter og grønnsaker, og ordnet oss middag.

Det var godt, det. Vi gjorde ikke noe "fancy" med den engang, bare helt standard fiskemiddag som alle har spist utallige ganger før. Smør, salt, pepper. Det er i sånne situasjoner man merker forskjellen på "fersk" og fersk fisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når tysk mat havner på 15. plass og norsk mat havner på 95. og siste plass vet du at listen ikke kan tas helt seriøst. Personlig har jeg erfart at norsk husmanskost slår tysk restaurant-mat.

Det at amerikansk mat er bedre enn fransk mat har jeg også generelt litt vanskelig for å svelge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Når tysk mat havner på 15. plass og norsk mat havner på 95. og siste plass vet du at listen ikke kan tas helt seriøst. Personlig har jeg erfart at norsk husmanskost slår tysk restaurant-mat.

Det at amerikansk mat er bedre enn fransk mat har jeg også generelt litt vanskelig for å svelge.

Lite slår husmannskost lagd av en bestemor eller pappa som kan lage mat og som lager mat av kjærlighet, heller enn ut fra profitt-hensyn eller tidsklemme. Det er antagelig sant i de fleste (mat-)kulturer? Dessuten er "god mat" uadskillelig knyttet til en "god opplevelse". Hvis du får god mat sammen med noen du er glad i, når livet er godt, så er det en opplevelse som forklarer "mors kjøttkaker" vel så godt som krydderet hun brukte. Jeg har noen tanter som lagde helt fantastisk husmannskost. Enkelt, godt (og alt for store porsjoner). Alt dette er argumenter for at å kåre "det beste" kjøkkenet er enda mer tullete enn å kåre "den beste" restauranten.

Amerikansk mat er så mye. De er (som oss Nordmenn) flinke til å suge til seg mange forskjellige kjøkken. I alle fall i store byer. Samtidig er jo sørstatsmat og soul food og texas bbq kjøkken som fint kan stå på egne bein.

Den suverent dårligste mat-opplevelsen jeg har hatt var maten på Cuba. Seigt kjøtt og en allestedsnærværende bønnestuing som jeg aldri fikk taket på (mole). Presumptivt var elevert matkultur ikke pri 1 under kommunistene. Veldig god fersk frukt dog.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (6 minutter siden):

Norge ser ut til å være #2 i verden, straks etter Frankrike

https://no.wikipedia.org/wiki/Bocuse_d’Or

Ikke dårlig for et så lite land med fattigmat tradisjoner.

At Norge er nummer to i verden på fransk kokkekunst kan kanskje forklarast ved at den norske kokkekunsten ikkje er særleg avansert. Dette gir norske kokkar mykje ledig tid til å tilberede fransk mat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Når tysk mat havner på 15. plass og norsk mat havner på 95. og siste plass vet du at listen ikke kan tas helt seriøst. Personlig har jeg erfart at norsk husmanskost slår tysk restaurant-mat.

Det at amerikansk mat er bedre enn fransk mat har jeg også generelt litt vanskelig for å svelge.

I Tyskland spiser de pølse med potetsalat til jul liksom... 😂

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Star Fox said:

I Tyskland spiser de pølse med potetsalat til jul liksom... 😂

På julaften, ja kanskje. Med alt gaveutpakkingsstyr, halv arbeidsdag, juletreoppsetting m.m. rundt.

Festmåltid blir det 1. juledag.

Slik var det i alle fall for noen årtier siden.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Når tysk mat havner på 15. plass og norsk mat havner på 95. og siste plass vet du at listen ikke kan tas helt seriøst. Personlig har jeg erfart at norsk husmanskost slår tysk restaurant-mat.

Det at amerikansk mat er bedre enn fransk mat har jeg også generelt litt vanskelig for å svelge.

Og Gresk på andreplass 🙂

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...