Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg sette opp nettverket på denne måten?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ikke peiling på nettverk, så jeg tenkte dette var plassen å spørre. Spørsmålet går egentlig ut på om det er greit å sette en switch før routeren min, for så å sette en annen switch etter routeren. Jeg har laget et diagram som forklarer min tankegang. 1978979303_Skjermbilde2022-12-28205019.jpg.d31397e598bc0f4dd4917d1bd50451c1.jpg

Om jeg gjør dette, er det noen innstillinger som må settes? 

Mesh-nettverket er Deco X60, og jeg har en basic TP-link switch som jeg lurte på om jeg kunne bruke. Eventuelt bare kjøpe en ekstra.

X60 fungerer som eneste router, da jeg ikke bruker den som telenor leverer ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Routeren har en funksjon og kort forklart så vil routeren få ei adresse fra leverandøren og så kan du ha mange enheter med adresser bak denne.

Slik du har tegnet nå må du enten få flere adresser fra leverandøren din, eller kun en av de på nett samtidig.

Dette er grovt forklart. Det er mer nyanser og tekniske utfordringer/muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis nettleverandøren din leverer ut flere offentlige IP-er, så ja. Men det vil ikke være en anbefalt løsning. PC-en vil da ikke kunne nå andre enheter på hjemmenettet, samt at man også si at det er visse sikkerhetsmessige risikoer ved å la pc-en stå direkte eksponert mot nett i stedet for bak en ruter.

Så den første Deco-enheten bør stå koblet i modemet. Så en svitsj bak denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, NULL said:

Hvis nettleverandøren din leverer ut flere offentlige IP-er, så ja. Men det vil ikke være en anbefalt løsning. PC-en vil da ikke kunne nå andre enheter på hjemmenettet, samt at man også si at det er visse sikkerhetsmessige risikoer ved å la pc-en stå direkte eksponert mot nett i stedet for bak en ruter.

Så den første Deco-enheten bør stå koblet i modemet. Så en svitsj bak denne.

Støtter dette. Jeg har Deco Mesh med TP-link switch etter første Deco node. Har forøvrig gitt bort et Deco X60 til jul og oppsettet vil bli tilsvarende der.  Ser ikke grunnen til å ha switch før ruteren, etter ruteren kan du ha flere switcher.

Lenke til kommentar
On 12/28/2022 at 8:57 PM, rublings said:

Hei. Jeg har ikke peiling på nettverk, så jeg tenkte dette var plassen å spørre. Spørsmålet går egentlig ut på om det er greit å sette en switch før routeren min, for så å sette en annen switch etter routeren. Jeg har laget et diagram som forklarer min tankegang. 1978979303_Skjermbilde2022-12-28205019.jpg.d31397e598bc0f4dd4917d1bd50451c1.jpg

Om jeg gjør dette, er det noen innstillinger som må settes? 

Mesh-nettverket er Deco X60, og jeg har en basic TP-link switch som jeg lurte på om jeg kunne bruke. Eventuelt bare kjøpe en ekstra.

X60 fungerer som eneste router, da jeg ikke bruker den som telenor leverer ut.

Det går helt fint. En switch er ikke annet enn en automatisk bryter. Portene i routeren din fungerer også som en switch. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mercruiser said:

Det går selvsagt helt fint. En switch fordeler bare signalet. Mangler du eksempelvis tilstrekkelig antall porter, kan du løse dette med en switch. Disse kan plasseres hvor som helst på nettverket.  

Nei. Da må han ha en router først for å ta seg av NAT.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (23 minutter siden):

Det går selvsagt helt fint. En switch fordeler bare signalet. Mangler du eksempelvis tilstrekkelig antall porter, kan du løse dette med en switch. Disse kan plasseres hvor som helst på nettverket.  

Nå er jo det slik at det foreslåtte oppsettet er avhengig av 2 offentlige IP-addresser for å fungere som forventet. ISP gir ut 1 offentlig IP-addresse. Du får gjerne forklare hvordan det skal fungere.

Forøvrig, det en switch er til for er ikke å "bare fordele signalet". Det høres ut som om du beskriver en hub

Lenke til kommentar
1 minute ago, Chris93 said:

Nå er jo det slik at det foreslåtte oppsettet er avhengig av 2 offentlige IP-addresser for å fungere som forventet. ISP gir ut 1 offentlig IP-addresse. Du får gjerne forklare hvordan det skal fungere.

Forøvrig, det en switch er til for er ikke å "bare fordele signalet". Det høres ut som om du beskriver en hub

En switch er bare en rafinert utgave av en hub. Høres ut som du ikke helt har forstått forskjellen. 

I nær sagt alle faste internettoppsett i vanlige hjem i dag, har man en hussentral/modem med innebygget router. Denne kobles gjerne videre til ekstern router for å utvide rekkevidden på det trådløse nettverket. Å koble en switch mellom modem/hussentral og ekstern router går under disse forutsetningene helt fint. 1 offentlig IP inn på hussentral/router - unike private IP-adresser etter hussentralen tildeles nettverksenhetene via DHCP. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Chris93 said:

Åja, så du går utifra at TS tar feil når han skriver modem. Da forstår jeg utgangspunktet ditt og har ikke noe å si på det.

Jeg forstår fint forskjellen på en hub og en switch :)

Ja, jeg forutsetter at TS har en løsning med hussentral med innebygget router, ikke et enkelt modem. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Mercruiser said:

En switch er bare en rafinert utgave av en hub. Høres ut som du ikke helt har forstått forskjellen. 

I nær sagt alle faste internettoppsett i vanlige hjem i dag, har man en hussentral/modem med innebygget router. Denne kobles gjerne videre til ekstern router for å utvide rekkevidden på det trådløse nettverket. Å koble en switch mellom modem/hussentral og ekstern router går under disse forutsetningene helt fint. 1 offentlig IP inn på hussentral/router - unike private IP-adresser etter hussentralen tildeles nettverksenhetene via DHCP. 

Er en ganske stor andel som ikke har hussentral/modem med innebygget ruter. F.eks. om man har bredbånd fra Telenor i form av HFC, fiber eller trådløst bredbånd, har man ikke det. Det gjelder da videre også de som har fiberbredbånd basert på Telenors aksesser (f.eks. NGT). Med andre ord: På langt nær alle.

Altibox på sin side har gjerne hussentral med integrert ruter. Hos Telia er det vel litt varierende.

Oppsettet du her da beskriver vil ellers være problematisk med tanke på "dobbel-NAT" (med mindre ikke Deco settes i AP-modus), samt at du i praksis også deler opp hjemmenettet der en del blir bak en annen ruter og man da fra den andre delen ikke når enhetene der. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...