Gå til innhold

Nybygg - gamer-PC på budsjett


Anbefalte innlegg

Hei. Forsøker å sette sammen en PC på budsjett for en kompis. 

Foreløpig er jeg kommet til følgende: https://www.komplett.no/wishlist/shared/d06dbe54-e9fc-4cbd-b798-19224787af5b

Grafikkort blir kjøpt brukt og kommer utenom. Det er ikke aktuelt for kompisen min å legge nettverkskabel fra ruter til PC-en, derfor er det lagt inn et trådløst nettverkskort. 

Foreløpig er det bare stock-kjøling på prosessoren, så jeg tenker jeg bør finne noe annet og bytte ut denne med. Kabinett blir eventuelt byttet ut.

Er det noen sjans for at prosessoren vil være flaskehalsen ved ordinær gaming på 2K-skjerm med et 3070-kort? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sjekket i detalj men bytt i hvert fall ut 5600G med 5600. Ville også vurdert raskere minne 3600MT/s CL 16 f.eks. (minne er ofte overpriset på komplett). 

EDIT:
Ellers bør du kanskje vurdere denne pakken med Zen4 og DDR5. https://www.komplett.no/configure/1219979/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/komplett-upgrade/komplett-upgrade-5-7600x

noen tusenlapper dyrere, men mye bedre og man kan bytte ut CPUen i fremtiden. 

EDIT2:
Om hver krone virkelig teller så mener jeg å huske at man får mer for pengene med et bygg med i5-12400F istedenfor 5600 i Norge. Dette pga. billigere B660 hovedkort vs. B550

Vil også vurdere å handle komponenter fra ulike steder (der det er lavest pris) sparer fort noen tusenlapper på det også. 

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Hvis han vil spare litt penger kan han få min reservemaskin for en billig penge (dvs 4000 kr):

CPU: Intel i5 11400F
Hovedkort: Gigabyte B560M Aorus Elite
Minne: 2x8 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
Grafikkort: Asus Strix GTX 960 4 GB GDDR5
PSU: Asus ROG Strix 750W Gold
SSD: Corsair Force Series MP510 960 GB NVME M.2
CPU-kjøler: NZXT Kraken X53 CPU-kjøler 240mm radiator

NB! Uten Windows-lisens, da den jeg bruker på den nå er en Technet-lisens som er bundet til meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...