Gå til innhold

Hvorfor ser bankene på antall barn, alder på barna og antall biler når de skal vurdere innvilgelse av boliglån?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Det skal sies at har man ett veldig godt kundeforhold til banken sin så kan det være at man får lån selv om modellen/utregninga sier noe annet, har man kundeforhold hos en større bank hvor det nesten ikke er noe kontakt mellom kunde/rådgiver, er det nok verre, tenker da gjerne som ett eksempel DnB vs en lokal bank, hvor sistnevnte er nok den som kommer best ut for kunde.

Brukte DnB som eksempel da jeg stort sett kun har hørt negativt om de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bekrefte det å ha barn er meget kostbart. Bare barnehageplassen koster meg 3 350,- for 1 snute. Mange tror faktisk barnehagen er gratis slik som skoleplass. Penger man "får" for å ha barn er ca 1 600,-. Som du ser dekker dette ikke mat engang til 1 barn.

Dette er såklart noe banken må beregne med i lånesøknaden når man trenger finansiering.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Det er et betimelig spørsmål, for det eneste bankene oppnår er å forsinke familieforøkelsen til lånet allerede er innvilget. De har heldigvis ingen klausul om at du ikke kan få barn eller kjøpe ny bil etter lånet er innfridd. 

Bankene ønsker å redusere sin risiko i tilfelle verden går ad undas.

Som kunde må du uansett betale ned lånet. Å «makse» lånet betyr at du tyner marginene som skal til for å kunne leve et normalt liv ut over det å betjene gjelden.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Det skal sies at har man ett veldig godt kundeforhold til banken sin så kan det være at man får lån selv om modellen/utregninga sier noe annet, har man kundeforhold hos en større bank hvor det nesten ikke er noe kontakt mellom kunde/rådgiver, er det nok verre, tenker da gjerne som ett eksempel DnB vs en lokal bank, hvor sistnevnte er nok den som kommer best ut for kunde.

Brukte DnB som eksempel da jeg stort sett kun har hørt negativt om de.

DNB er eit godt eksempel på bank der kundekontakt ofte er avgjerande for å få best rente.

Kvar du kjem best ut er avhengig av så mangt. For vår del var DNB billegast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Nå får en jo mye dekket også, som fradrag på skatt og bidrag eller hva det koster. Så i realiteten er det langt mindre.

Nuvel ... Ett og annet fratrekk er det mulig å få ja. Men det monner ikke, akkurat.

Å få barn koster penger. Slik er det bare. Heldigvis lever vi i et velferdssamfunn, slik at de mest kritiske momenter dekkes av staten (skole, sykehus, ++), men det er utallige andre utgifter rundt det å ha barn. 

De skal ha mat, klær, sko, utstyr, fritidsaktiviteter og mye mer. Barnehage kostet over 3000 pr mnd.

Men jeg nevner dette kun for fakta. Ikke som et argument for/mot det å få barn. Livet handler om mye mer enn økonomi — hvertfall hvis du har litt romslig økonomi. Derfor er det ikke unormalt å prioritere barn. Bare ikke tro det kommer uten en økonomisk kostnad! (Selv om de sikkert bleker i forhold til alle de mentale problemstillingene man skal gjennom som forelder. Jaja, uansett hvor mye slit det til tider er: ville aldri vært foruten 🥰)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 timer siden):

Nuvel ... Ett og annet fratrekk er det mulig å få ja. Men det monner ikke, akkurat.

Å få barn koster penger. Slik er det bare. Heldigvis lever vi i et velferdssamfunn, slik at de mest kritiske momenter dekkes av staten (skole, sykehus, ++), men det er utallige andre utgifter rundt det å ha barn. 

De skal ha mat, klær, sko, utstyr, fritidsaktiviteter og mye mer. Barnehage kostet over 3000 pr mnd.

Men jeg nevner dette kun for fakta. Ikke som et argument for/mot det å få barn. Livet handler om mye mer enn økonomi — hvertfall hvis du har litt romslig økonomi. Derfor er det ikke unormalt å prioritere barn. Bare ikke tro det kommer uten en økonomisk kostnad! (Selv om de sikkert bleker i forhold til alle de mentale problemstillingene man skal gjennom som forelder. Jaja, uansett hvor mye slit det til tider er: ville aldri vært foruten 🥰)

Ja jeg har ett barn selv + en bonus ungdom. Prøver ikke å si at de er gratis, men I Norge slipper vi billig unna. Vi 'får' penger for å ha barn. Er vell 1600 under 6 år nå. I tillegg får vi fradrag fra barnepass kostnader. Så i realiteten er den millionen mindre. For ikke å snakke om helse, tannlege, skole osv. 

Å ha barn i USA feks. Det er dyrt det😅

Personlig synes jeg de fattige burde få mer støtte, mens de som har det greit(meg selv inkudert) burde få mindre. Her går støtten vi får stort sett på sparekonto til barnet. Det er jo kjekt for henne til slutt, men kjipt for de som virkelig sliter. Noe av pengene kommer nok til å gå til veldedighet etterhvert. 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (På 28.12.2022 den 0.52):

Tja, hvor ofte får du en personlig saksbehandler i dag?

Det handler om risiko, ikke noe annet.

Barn og bil er tapsprosjekt.

Med mindre man har Bill Gates som barn.

Jeg fikk personlig møte med bankansatt for et par måneder siden. Han er nå min personlige rådgiver i banken, og jeg sender bare han en direkte epost dersom det er noe. Dette er dog en liten lokal bank. Ståa er nok helt annerledes hos dnb/smn. 
 

forøvrig er rekkefølgen man gjør ting på viktig. Ta opp boliglån FØR du kjøper(låner) til bil, og før du velger å få barn. 
Gjør du dette i feil rekkefølge så vil låneevnen reduseres. 
 

 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (14 timer siden):

Det skal sies at har man ett veldig godt kundeforhold til banken sin så kan det være at man får lån selv om modellen/utregninga sier noe annet, har man kundeforhold hos en større bank hvor det nesten ikke er noe kontakt mellom kunde/rådgiver, er det nok verre, tenker da gjerne som ett eksempel DnB vs en lokal bank, hvor sistnevnte er nok den som kommer best ut for kunde.

Brukte DnB som eksempel da jeg stort sett kun har hørt negativt om de.

Eller dersom man er nyutdannet. Jeg jobber som systemutvikler og gikk ut i full jobb i juni. Jeg argumenterte for at mitt boliglån vil strekke seg over 25-30år og min lønn vil trolig få en bra økning ila de neste 5-10årene. Jeg la fram lønnsstatistikk fra Tekna/Nito som underbygget dette, og fikk følgelig et høyere lån (de fraveik 5x inntekt regelen). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (15 minutter siden):

Eller dersom man er nyutdannet. Jeg jobber som systemutvikler og gikk ut i full jobb i juni. Jeg argumenterte for at mitt boliglån vil strekke seg over 25-30år og min lønn vil trolig få en bra økning ila de neste 5-10årene. Jeg la fram lønnsstatistikk fra Tekna/Nito som underbygget dette, og fikk følgelig et høyere lån (de fraveik 5x inntekt regelen). 

Ja man kommer langt med dokumentasjon! God jobbet:)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tråden er forlengst besvart nå....

Familier med over 6 barn er vel religiøse i 99% av tilfellene.

Muslimske familier har ofte flere barn (særlig somaliere og afghanere i Norge har 7-9 barn). Men de tar sjeldent lån i norsk bank, det er Haram. Derfor finansieres boliger på andre måter i det grå markedet.

Andelen familier i Smiths venner vet jeg ikke, men der er jo ønsket å ha 12 barn. De er en gruppe som det hadde vært interessant å vite mer om opp mot erfaringer med huslån.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (30 minutter siden):

Andelen familier i Smiths venner vet jeg ikke, men der er jo ønsket å ha 12 barn. De er en gruppe som det hadde vært interessant å vite mer om opp mot erfaringer med huslån.

De er nokså normale på det området, men får også enkelt hjelp innad i den vennegjengen. De færreste av de har 12 under, snittet ligger vel på 3-5 i området hvor jeg bor ett sted.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Som nevnt over, kun det du har på søknadstidspunktet. De tar ikke hensyn til ting senere, som at man får mer fradrag når man plutselig får gjeld fra boliglånet.

Det er slettes ikke all fremtidig utvikling en bank tar hensyn til, men du klarte å bruke det ene eksempelet som absolutt alle banker selvfølgelig har med i likviditetsmodellene sine. Gratulerer, du aner helt åpenbart ikke bak frem på hvordan en bank fungerer.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...