Gå til innhold

Hvorfor ser bankene på antall barn, alder på barna og antall biler når de skal vurdere innvilgelse av boliglån?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De g[r ut i fra at bilhold er s[ dyrt at du ikke har r[d til [ betale adrag p[ st;rre l[n. Samme med unger.

Jeg blir nødt til å skrive bilen over på noen andre når jeg skal ha boliglån.

Merk også at hva du "får i lån" på kalkulatorene er noe helt annet enn det man faktisk kan få når man søker.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Antall barn har jo en del å si mtp utgifter. Noen med 10 barn har mer utgifter enn noen med 0 barn.
Det samme gjelder biler 1 bil er dyrere å eie enn 0 biler. 2 biler dyrere å eie enn 1 bil osv.

Høyere utgifter tilsier mindre lån ettersom betalingsevnen er mindre.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Er det ikke åpenbart?

Banken må vite at du har økonomi til å betjene lånet (rente + avdrag).

Stor familie, gir mange utgifter. Det er på ingen måte gratis å oppfostre barn. 

Har du bil, er det svært sannsynlig at den må gjennom dyre reparasjoner. Kanskje ikke neste år, men garantert i løpet av nedbetalingstiden av boliglånet.

Bankene har mange ti-tusen av kunder. De bruker derfor statestikk. Statistisk sett kan man regne ut hva gjennomsnittshusholdningen får av utgifter pr bil, barn, båt, etc. Det ville vært uansvarlig av bankene å ikke hensynta dette!

Vil tro alder og jobbsituasjon på søker også spiller inn! Og sikkert mange andre variabler..?

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Husk at hvor mye du får i lån også er avhengig av hvor flink du er til å snakke for deg, hvor pen du er og hvor godt saksbehandleren liker deg.

Tja, hvor ofte får du en personlig saksbehandler i dag?

Det handler om risiko, ikke noe annet.

Barn og bil er tapsprosjekt.

Med mindre man har Bill Gates som barn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Tja, får ikke alle det? Bortsett fra at det heter selger, og ikke saksbehandler, da ...

På Elkjøp ja. Hvor du møter de personlig.

Men bank i Norge foregår utelukkende på nett. Ellers på telefon.

 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 minutter siden):

På Elkjøp ja. Hvor du møter de personlig.

Men bank i Norge foregår utelukkende på nett. Ellers på telefon.

Javel. Jeg har nå hatt flere fysiske møter i "min" bank. Enda fler telefonsamtaler, og også brukt chat o.l. hyppig — men fysisk møte skjer fremdeles. 

Spesielt dersom man ønsker/trenger ukurante lån, som utfordrer malen, vil jeg tro det er nyttig med personlig oppmøte?

(Velger du en ren nettbank til lån, sier det seg selv at fysisk møte blir vrient.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (8 timer siden):

På Elkjøp ja. Hvor du møter de personlig.

Men bank i Norge foregår utelukkende på nett. Ellers på telefon.

Ja, det foregår på nett og telefon, men det sitter mennesker bak der og fatter beslutninger. Veldig få, om noen, banker gir boliglån uten personlig saksbehandling av lånesøknaden. Saksbehandlerne har gjerne mindre skjønn enn for noen tiår siden, men det er personlig saksbehandling og det er slettes ikke kun stempling av maskinens resultater

(Kilde: Har jobbet med diverse sider av kredittsaker i personmarked i bank) 

 

TS: Det er da ganske åpenbart hvorfor bankene ser på hvor mange barn og biler du har? Det koster deg mer penger å disponere bil og å ha barn enn å ikke gjøre det, og de må vurdere om du har likviditet til å betjene lånet ditt. Det handler ikke om å være "mindre økonomisk", det handler om at du har mindre penger igjen til å betjene boliglånet ditt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Poenget mitt var at innlegget som hevder at en av kriteriene for å få lån var "Hvor pen du er" og "om saksbehandler liker deg".

Og det er neppe tilfelle, og spesielt nå når personlig oppmøte er mindre vanlig.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (11 timer siden):

Men bank i Norge foregår utelukkende på nett. Ellers på telefon

Jeg har personlig rådgiver jeg kan møte opp til.
Jeg trenger bare bevege meg til banken møte opp.
Gå på tavla taste inn navnet mitt så vips kommer min personlige saksbehandler og henter meg.

Ev kan jeg gå på nettsiden til min bank å be om møte over teams ev på en kafe.

Det er ennå veldig mange banker hvor du kan fysisk møte saksbehandleren din.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (25 minutter siden):

Det er vel regnet ett snitt på rundt 1 million pr barn frem til de er 18, vil tro vi har brukt mer her.

Er bare å google "Hvor mye koster ett barn" så dukker det opp flere beregninger.

Nå får en jo mye dekket også, som fradrag på skatt og bidrag eller hva det koster. Så i realiteten er det langt mindre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alle banker bruker SIFO sitt referansebudsjett for både barn og bil, som allerede er påpekt koster mer jo flere man har.

Har man unormalt stort antall biler registrert kan det være lurt å avregistrere disse, ikke bare for lånesøknad men også generelt hvis de står ubrukt over lengre tid.

Flere banker har også en forhåndsgodkjennig via nettsidene før lånesaken blir behandlet videre av en saksbehandler, som luker ut mange av de uaktuelle lånesakene som feks ved betalingsanmerkning osv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...