Gå til innhold

Denon AVR-X1700 gir skuffende lyd


Anbefalte innlegg

Har for det meste hatt Yamaha opp gjennom årene og vært greit fornøyd. Men tenkte jeg skulle teste Denon denne gangen. Kjøpte nevnte forsterker, men er skuffet.
I forhold til selv den billigste Yamaha jeg har, så er det skuffende dårlig bass. Jeg har Klipsh RF62 og med min Yamaha kan de romle ganske godt. Med Denon derimot, så blir de helt flat. Kun gjennom subben jeg egentlig får noe særlig bass. I tillegg så virker det som om diskanten er skrudd opp til 11. Det skurrer i diskantelementene til tider. Grusomt. Dette er spesielt tydlig på tale når jeg ser på Youtube. Men har opplevd det på serier og filmer også. Tenkte kanskje det var høytaler/forsterker-kombo som var skakkjørt, men tendensene er der selv med et par Dali Zensor 1.Nesten så jeg tror det er noe galt med forsterkeren. Forhåpentligvis er det bare noen innstillinger et sted jeg ikke har fått med meg. Noen som har en løsning?

Har kjørt auto-oppsett, men dette påvirker ikke lydkvaliteten i noe grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har aktiv sub,  så er det lurest å sette opp høytalerene som small, for best lyd. Det er min erfaring med denon avr x2200w.

Jeg har med kef q550 framme og bak.. disse er gulvstående, og kef c600 senter. Haar en aktiv Dali sub. Alle høytalerene i systemet står som small, slik st subben avlaster dem... er jo det man har subbwoofer til :)

Endret av dopus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med eller uten sub, så forandrer ikke diskantproblemet seg.
Har ikke gjort noe med EQ. Den delen er også ghostet og ikke valgbar. Lowpasfilter aner jeg ikke hva gjør egentlig i en forsterker. Forsterkeren bruker det det den kaller LPE i menyen.
Selv om jeg kjører PURE, så blir ikke ting noe bedre. Omgår PURE audyssey oppsettet?
Skal sjekke den guiden. Så interessant ut. Skal teste en ny gjenomkjøring av audessey og se om det fikser problemet.

Og kan noen fortelle meg hvorfor jeg mister OSD når jeg bruker ARC?

Lenke til kommentar
Tommelom skrev (2 timer siden):

Med eller uten sub, så forandrer ikke diskantproblemet seg.
Har ikke gjort noe med EQ. Den delen er også ghostet og ikke valgbar. Lowpasfilter aner jeg ikke hva gjør egentlig i en forsterker. Forsterkeren bruker det det den kaller LPE i menyen.
Selv om jeg kjører PURE, så blir ikke ting noe bedre. Omgår PURE audyssey oppsettet?
Skal sjekke den guiden. Så interessant ut. Skal teste en ny gjenomkjøring av audessey og se om det fikser problemet.

Og kan noen fortelle meg hvorfor jeg mister OSD når jeg bruker ARC?

Et lowpass-filter setter frekvensen der receiveren sender signalene til subwoofer(e). Setter du den f.eks til 80 Hz, vil alle lydsignaler på og underunder 80Hz kun bli sendt til subwoofer(e). Det avlaster en litt svak receiver veldig mye.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, SilverShaded said:

Et lowpass-filter setter frekvensen der receiveren sender signalene til subwoofer(e). Setter du den f.eks til 80 Hz, vil alle lydsignaler på og underunder 80Hz kun bli sendt til subwoofer(e). Det avlaster en litt svak receiver veldig mye.

Men er ikke det samme som crossover verdien gjør?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Tommelom said:

Testet ny audessey uten forandring. Bassen forandrer seg noe med forskjellige innstillinger, men får ikke den fylden som Yamahaen gir. Men det største problemet er den horrible diskanten. Kan ikke finne noen måte som forandrer den noe som helst.

Vet du hvilke innstillinger og eq du hadde aktivert på Yamahaen? Om den kurerte den horrible diskanten kjørte du sannsynligvis en eller annen form for EQ i alle fall. For Klipsch har en lei vane i å la diskantelementet spille flerfoldige dB høyere enn bass/mellomtone fra fabrikk 

Lenke til kommentar

Det er en RX-V371. Kostet knapt 1500 kr. i sin tid. Har ikke gjort annet enn å kjøre YPAO på Yamahaen. Ingen EQ-innstillinger gjort. Prøvde en reset som foreslått, men uten forandring. Prøvde også justere verdier i den manuelle EQ. Merket egentlig ikke noen forbedring da heller, bare forandring.
Begynner å tro at denne forsterkeren krever spesielle høyttalere. Kjøpte Klipch i sin tid fordi jeg leste at de var en god match for Yamaha. Da hadde jeg også en RX-A1010, tror jeg det var. Den tok kvelden for et par år siden. Derfor jeg har brukt billig-yamahaen inntil nå. Skal ta med forsterkeren til en kompis og teste den hos han. Så får jeg bare ta det derifra. Men takker for alle innspill så langt.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Tommelom said:

Det er en RX-V371. Kostet knapt 1500 kr. i sin tid. Har ikke gjort annet enn å kjøre YPAO på Yamahaen. Ingen EQ-innstillinger gjort. Prøvde en reset som foreslått, men uten forandring. Prøvde også justere verdier i den manuelle EQ. Merket egentlig ikke noen forbedring da heller, bare forandring.
Begynner å tro at denne forsterkeren krever spesielle høyttalere. Kjøpte Klipch i sin tid fordi jeg leste at de var en god match for Yamaha. Da hadde jeg også en RX-A1010, tror jeg det var. Den tok kvelden for et par år siden. Derfor jeg har brukt billig-yamahaen inntil nå. Skal ta med forsterkeren til en kompis og teste den hos han. Så får jeg bare ta det derifra. Men takker for alle innspill så langt.

Både Yamaha og Denon har som alle andre moderne surroundreceivere helt flat/nøytral frekvensrespons, og skal ha ingen problemer med å håndtere normale høyttalere som dette er. Så er nok hent klart et resultat av forskjell mellom YPAO og audyssey, eventuelt andre innstillinger. Sjekk hva Yamahaen automatisk setter av small/large på høyttalere, delefrekvenser og sub-instillinger osv 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...