Gå til innhold

Får ikke lyd via ARC med ny TV


Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en Smart-TV til moren min, en Samsung UE49MU6175, og jeg får ikke lyden til å fungere. 

 

Fra før har hun en Dali AVR 1912 forsterker tilkoblet 2 stk Dali høyttalere. 

Hun har en LP-spiller, DVD-spiller og en GET-boks koblet til forsterkeren, og dette fungerer fint. Vi får lyd. 

 

Hun har lyst til å kvitte seg med GET-boksen for å gå over til å bruke kun Smart-TV-funksjoner.

Når jeg testet DVD, LP og GETboks får jeg bilde på TV, og lyd fra høyttalerne.

 

Derimot når jeg ikke bruker noen av de øvrige, og kun har på Netflix, Youtube, NRK TV via Smart-TV får jeg kun bilde, men ikke lyd.

På source har jeg valgt som "sound output" HDMI Receiver 1912, og jeg får bilde men TV'en klarer ikke gi lyd til høyttalerne.

Jeg har dobbeltsjekket at på forsterker går HDMI via ARC til TV, og på TV bruker jeg HDMI 3 som er ARC.

 

Spørsmålet mitt er hvordan jeg får lyd til å funke? Blir problemet løst dersom jeg kjøper en optisk kabel og bruker dette som sound-output isteden?

 

Medieoppsett.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen forslag :

Går ut fra du har en HDMI-kabel som støtter ARC (minst HDMI 1.4b) ?

Støtter receiver HDCP....de lydkildene du nevner (f.eks Netflix) sender beskyttede signaler. Har du kjørt en sound check på TV'n for slikt innhold ? De andre kildene sender jo ikke beskyttede signaler. Uansett, selv om den støtter det kan det oppstå handshake-problemer. Denon AVR-1912 er jo fra 2011, så begynner å bli litt utdatert på enkelte punkter.

Er receiver satt opp riktig i forhold til antall høyttalere...altså, kun Stereo ? Ellers er det mulig den ikke tolker lydsignalet riktig fra høyere lydspesifikasjoner.

Problemet løser seg nok med en optisk lydkabel fra TV til Denon, ihvertfall hvis receiver er riktig satt opp i forhold til bare to høyttalere.

Ellers ville jeg anbefale å bytte til Telia Box hvis hun skal fortsette med dekoder....adskillig mer moderne enn de gamle Get-boksene.

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre Onkyo forsterker og en nyere LG tv og jeg oppfatter ARC som «fiklete». Dvs mindre ræl om det overhodet er mulig å koble alle kilder til forsterker, og denne med en kabel til tv-en. Jeg foretrekker også å ikke koble tv-en til nett (dvs strupe smart-tv-funksjonalitet), men det er en annen historie.

-k

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Nei, man bør deaktivere CEC. (anynet+ på Samsung)

Det medfører bare problemer å ha det på. 

Min løsning involverte også noe slikt.

Når man har å gjøre med en teknologi som er så dårlig definert/testet at man må skru på apparatene i en eller annen vilkårlig rekkefølge for så å skru av ymse opsjoner i SW for å få det til så er det i praksis en dårlig løsning. Hvis man har barn i huset eller foreldre på besøk som vil se på Dagsrevyen så betyr det mer-arbeid. Som man kanskje kan løse ved å investere tid i programmerbar fjernkontroll som har script som løse de fleste eventualiteter.

Eller så kan man bare sky teknologien og prøve å gå for noe som funker.

 

Nå har receiver-markedet vært mer eller mindre dødt i flere år. Nye modeller er kraftig forsinket eller koster fantasi-priser. Det finnes enda ikke en receiver som kan matche min 2019-modell tv mhp video-specs. Jeg tror at bunnen har falt ut og markedet er fornøyd med dårlige Samsung tv-er med integrert streaming, reklame, evt overvåkning og søppel-lyd. Eller som barna mine: foretrekker å se youtube/tiktok på en pad med reklame.

Det er dårlige tider for a/v-entusiaster.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Nei, man bør deaktivere CEC. (anynet+ på Samsung)

Det medfører bare problemer å ha det på. 

På LG tv må man ha Simplink/CEC aktivert for å få eARC. Jeg slår heller av CEC på enhetene som er koblet til tvn, hvis de ikke oppfører seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mfb skrev (11 timer siden):

Når jeg testet DVD, LP og GETboks får jeg bilde på TV, og lyd fra høyttalerne.

Skikkelig godt gjort å få bilde fra LP-plater...

 

Har du forsøkt å endre Lydformat for digital utgang i TV-ens meny? (Innstillinger -> Lyd -> Ekspertinnstillinger)

Edit: Spørs også på eventuelle innstillinger for innkommende lydformat på HDMI 3 i receiveren.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...