Gå til innhold

Gjennomsnittlig månedlig spotpris - avviker


xlarge

Anbefalte innlegg

Jeg har over flere måneder fulgt nøye med på strømprisen - herunder strømstøtten. Basis for strømstøtten er gjennomsnittlig månedlig spotpris og den finner de fleste på strømregningen, men det finnes også på Nordpool som vel er kilden for alle strømleverandører.

Men når jeg gjør følgende regnestykke:

1. Summerer alle daglige gjennomsnitt spotpris fra Nordpool i NOK

2. Deler summen på antall dager i måneden (eks. nov. 30)

3. Multipliserer med 1,25 (mva)

4. Deler med 1000 for å få pris pr. øre  kwh

får jeg et mindre avvik (ca. 0,05-0,08 øre) høyere månedlig gjennomsnittlig spotpris enn det som Nordpool (og strømleverandør) oppgir.

Jeg har dobbeltsjekket dette over flere måneder og til og med foreløpig tall fra strømleverandør for desember viser det samme.

For Oslo desember frem til og med 18. des.:

Sum 18 dgr. (63337,26 * 18 dgr * 1,25 / 1000 = 3,5187 mens strømleverandøren oppgir 3,4448 øre kr

Andre kan verifisere dette greit med et regneark og bruke tall fra Nordpool https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/?view=table Se venstre kolonne Oslo NOK og daglig. Sammenlign med foreløpige tall fra din strømleverandør pr. idag. Når måneden er over er det også alltid avvik.

NB. I morgen vil foreløpige tall fra strømleverandør ha endret seg og da må det brukes 19 dager på Nordpool osv.

Avviket fører til mindre strømstøtte enn antatt.

Jeg håper noen kan forklare hvorfor det er avvik.

 

Endret av xlarge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømprisen som er på faktura er et vektet gjennomsnitt av forbruket ditt gjennom måneden. Er du bevisst når du bruker mye strøm og gjør det på de billigste timene vil det trekke ned snittet ditt mot et likevektet gjennomsnitt. 
 

Du kan teste selv ved å sette opp regnearket ditt med 24 timer pr dag, forbruk pr time og timespris. 

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje uklar, men saken gjelder bare den offisielle gjennomsnittlig spotpris for måneden, ikke hva jeg selv forbruker. Avviket som jeg omtaler er det samme på Nordpool som det som vises hos strømleverandøren. Gjennomsnittlig spotpris for måneden er det som er basis for strømstøtte.

Jeg har selvfølgelig testet mitt eget forbruk opp mot hva strømleverandøren belaster meg for, men det er en helt annen sak.

Hvorfor er det avvik?

Endret av xlarge
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (14 minutter siden):

Høres ut som noe så enkelt som avrunding. 

Enig. Jeg bruker appen "strømpriser" og den viser prisen i hele øre. Gjennomsnittet for hele måneden beregnes så etter hva jeg kan skjønne ut fra disse oppgitte dagssnittene i hele øre og totalen avviker da typisk noen få øre fra Nordpool sin gjennomsnittspris. 

Lenke til kommentar
xlarge skrev (1 time siden):

Jeg har over flere måneder fulgt nøye med på strømprisen - herunder strømstøtten. Basis for strømstøtten er gjennomsnittlig månedlig spotpris og den finner de fleste på strømregningen, men det finnes også på Nordpool som vel er kilden for alle strømleverandører.

Men når jeg gjør følgende regnestykke:

1. Summerer alle daglige gjennomsnitt spotpris fra Nordpool i NOK

2. Deler summen på antall dager i måneden (eks. nov. 30)

3. Multipliserer med 1,25 (mva)

4. Deler med 1000 for å få pris pr. øre

får jeg et mindre avvik (ca. 0,05-0,08 øre) høyere månedlig gjennomsnittlig spotpris enn det som Nordpool (og strømleverandør) oppgir.

Jeg har dobbeltsjekket dette over flere måneder og til og med foreløpig tall fra strømleverandør for desember viser det samme.

For Oslo desember frem til og med 18. des.:

Sum 18 dgr. (63337,26 * 18 dgr * 1,25 / 1000 = 3,5187 mens strømleverandøren oppgir 3,4448 øre.

Andre kan verifisere dette greit med et regneark og bruke tall fra Nordpool https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/?view=table Se venstre kolonne Oslo NOK og daglig. Sammenlign med foreløpige tall fra din strømleverandør pr. idag. Når måneden er over er det også alltid avvik.

NB. I morgen vil foreløpige tall fra strømleverandør ha endret seg og da må det brukes 19 dager på Nordpool osv.

Avviket fører til mindre strømstøtte enn antatt.

Jeg håper noen kan forklare hvorfor det er avvik.

 

Du gir inntrykk av å regne på dette med stor nøyaktighet og vil at noen skal gå gjennom det med deg, men det er et par ting i din post som virker så slurvete at kanskje folk står over. Det er ikke noe som heter "pris pr. øre". "strømleverandøren oppgir 3,4448 øre" nei det er nok en pris i kroner. "...får jeg et mindre avvik (ca. 0,05-0,08 øre)" Altså i størrelsesorden 1 krone på en måneds regning? eller skal vi plassere komma selv?

 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt tallene som oppgis på Nordpool, se lenken i første innlegg. De må deles på 1000 for å få pris pr. kwh, men jeg deler ikke før jeg har multiplisert opp med mva og summert. Derfor får jeg best mulig månedlig gjsn. med de tall som er tilgjengelig.

Jeg kan føye til at jeg tidligere bare satte opp regneark med pris med to desimaler, men når jeg sammenligner f.eks. de første 18 dagene i desember er avviket ubetydelig (3,5167 hvis pris med 2 desimaler og 3,5187 hvis nøyaktigere tall). Forskjell 0.002 øre.

En må lete annetsteds etter avviket på 0,05-0,08 øre.

Endret av xlarge
Lenke til kommentar
mu99 skrev (54 minutter siden):

Hvis du poster tallene du sammenligner med så kan jeg ta en kikk på det.

3 496,53
3 249,88
2 688,23
2 715,04
2 907,80
3 468,01
3 341,10
3 990,29
4 186,92
3 629,76
3 386,07
4 461,11
4 586,28
4 515,31
3 966,10
4 138,39
2 546,48
2 063,96

 

Dette er Nordpool Oslo 1-18. des. oppgitt i NOK og må summeres og deles på 18 og deles på 1000 for å få pris eks mva. Multipliser med 1,25 og svaret er med mva.

Se også lenke i innlegg 1.

Endret av xlarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok en beregning av November og sammenlignet med hva jeg fikk i strømstøtte, og de tallene var helt like frem til andre desimalplass. Er i sone NO1 (Oslo)

Formel: (gjennomsnittspris måned kr/kWh - 70 øre) * 0,9 * 1,25

 

Endret av mu99
tydeliggjort formelen
Lenke til kommentar

Tabell ødela innlegg. Men strømstøtte beregningen til Mu99 er slik den skal være, men forutsetter at månedlig gjsn. spotpris er korrekt.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Endret av xlarge
Tabell ødela innlegg.
Lenke til kommentar
Gjest b21f9...807

Kan avviket ha med at Nordpool og falktureringssystemene varierer med hvor mange desimaler som brukes i beregningen? Sluttsummen som oppgis er har vel gjerne to desimaler, og fleste nettbankene støtter vel kun å legge til betalinger med to desimaler. Og det avrundes vel til to desimaler. Om det rundes opp eller ned. Vil ikke tro det kuttes direkte. Men kanskje noen runder strømtimene til to desimaler og summerer mens andre summerer med flere desimaler og deretter runder av summen til to desimaler. Det kan vel gi avvik ift. om det rundes opp eller ned som gjør utslag når resultatet av beregningen. 🤔

Anonymous poster hash: b21f9...807

Lenke til kommentar

jeg har sett et "annet" avvik, dvs. Fortum opererer med gj.snitt spotpris som ikke sammenfaller med det NVE oppgir? (NO1)

eks.

 

Fortum aug. 430,36

 

50Mt1hu.png


NVE aug. 344,28

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-august/

 


Fortum sept. 448,35

 

2jwONNs.png


NVE sept. 358,69

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-her-er-stoettesatsene-for-september/

Lenke til kommentar

Mysteriumet løses ved at strøm kjøpes i EUR/MWh over Nordpool. Prisene som oppgis i kr/MWh/kWh kan følgelig avvike noe pga. dette. Valutakurser endres kontinuerlig igjennom døgnet og det er ikke sikkert at omregningen du ser hos Nordpool nødvendigvis er helt riktig både med tanke på avrunding og tidspunkt. I tillegg kommer transaksjonskostnader. Så tenker jeg at avviket på 0,05-0,08 øre kan forklares av dette.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...