Gå til innhold

Ny NOU - Et helhetlig skattesystem


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Til info: Denne tråden er slått sammen med en annen tråd som KalleKanin opprettet. Første innlegget er også hans innlegg.

Dette innlegget er skrevet av KalleKanin:

Det har nå blitt lagt fram en ny NOU om et fremtidig skattesystem:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2022-20/id2951826/?ch=1

Selve rapporten:
https://www.regjeringen.no/contentassets/2dcc57a783cc4403bbdb48558514dc38/no/pdfs/nou202220220020000dddpdfs.pd

Hva er tankene rundt dette?

Det jeg tenker som de største sakene:

  • Man stimulerer til mer arbeid
  • Man flytter skatt fra arbeid til arv
  • Det blir lik moms på alt
  • Kraftig økning i CO2-avgift
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Blåbær skrev (4 minutter siden):

Om de tar ned generell moms ned for å kompensere så er det greit.

Tror det er litt av poenget ja. Samtidig som det blir mye grunnrente. 

Jeg personlig synes mye av det som kom fram på pressekonferansen virker å være klokt. Er jo veldig gode økonomer som står bak disse ideene så vi får se hvor mye av det som blir brukt. Høringsfristen er vist satt til 15. april. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Er jo veldig gode økonomer som står bak disse ideene

Hva baseret du det på?  At de har satt årtier i en skjermet jobb i skolen fjernt fra virkeligheten?  Hva skiller en god og dårlig økonom?  Vi ser til stadighet spådommer fra økonomer i media, men treffsikkerheten virker å være dårligere enn å slå plat og krone.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For å ta de tingene som ikke går på moms er mine tanker:

1. Det blir relativt sett litt mindre gunstig å gå på trygd. De får ikke like mange intensiver, og vil bli truffet av høyere moms.

2. Det fremlegges som at "alle får mindre skatt". Noen må betale denne regningen. Hvem er dette? Blir det firmabeskatningen som skal ta dette?

3. Elefanten i rommet som de ikke besvarer er hvordan vil fremtidige skatteinntekter se ut?
Med kraftig økt CO2-avgift, ser man vel for seg en redusert oljeindustri.
Hvilke arbeidsplasser skal erstatte disse ekstremt lønnsomme arbeidsplassene, og hvordan flytte arbeidsplasser fra offentlig sektor til privat sektor for å kompensere for bortfall av disse oljearbeidsplassene?

(Edit: Innlegget mitt ble flyttet. Ble litt forvirret av det. Legger det tilbake igjen :) )

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (6 minutter siden):

2. Det fremlegges som at "alle får mindre skatt". Noen må betale denne regningen. Hvem er dette? Blir det firmabeskatningen som skal ta dette?

Mogelege skatteskjerpingar blir i følgje artikkelen innføring av "inntektsskatt" på eigen bustad, pluss at arveavgifta kjem tilbake. Meir bruk av grunnrenteskatt samt høgare skatt på pensjon.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Ny NOU - Et helhetlig skattesystem
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Oi der ble det litt rot. Slo sammen to tråder som handler om samme tema, men mitt var fokusert på moms. Ser at @Blåbær sitt innlegg ble første innlegg når jeg slo det sammen først, det beklager jeg veldig. Nå er dog det slik det burde være minus innlegget til blåbær.

Kommentarer på denne meldingen skal ikke tas her men i en PM til meg. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det blir innført "inntektsskatt" på eigen bustad, pluss at arveavgifta kjem tilbake.

Ser det ligger inne "Boligbeskatning av egen bruk".

Jeg skjønte ikke argumentet for dette forrige gang vi hadde dette, så jeg får prøve å se litt i rapporten, men intiutivt er det etter mitt syn helt tullete med en skatt av en imaginær inntekt.

Da heller ha en egen statlig eiendomsskatt. (Mulig dette i praksis er det samme, men kall det da heller eiendomsskatt eller boligskatt, og ikke "beskatning av bruk av egen bolig". 

Hva er det neste? Beskatning av egen bil, egen sykkel? Egen mobiltelefon? Osv....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 minutter siden):

Ser det ligger inne "Boligbeskatning av egen bruk".

Jeg skjønte ikke argumentet for dette forrige gang vi hadde dette, så jeg får prøve å se litt i rapporten, men intiutivt er det etter mitt syn helt tullete med en skatt av en imaginær inntekt.

Da heller ha en egen statlig eiendomsskatt. (Mulig dette i praksis er det samme, men kall det da heller eiendomsskatt eller boligskatt, og ikke "beskatning av bruk av egen bolig". 

Fra nrk: "Dersom du bor i en kommune med kommunal eiendomsskatt, skal denne trekkes fra den statlige eiendomsskatten, foreslår utvalget."

Så er nok for å utjevne eiendomsskatt over hele landet. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (26 minutter siden):

Ser det ligger inne "Boligbeskatning av egen bruk".

Jeg skjønte ikke argumentet for dette forrige gang vi hadde dette, så jeg får prøve å se litt i rapporten, men intiutivt er det etter mitt syn helt tullete med en skatt av en imaginær inntekt.

Da heller ha en egen statlig eiendomsskatt. (Mulig dette i praksis er det samme, men kall det da heller eiendomsskatt eller boligskatt, og ikke "beskatning av bruk av egen bolig". 

Hva er det neste? Beskatning av egen bil, egen sykkel? Egen mobiltelefon? Osv....

Ein har jo allereie formueskatt. Den rammar både bustadeigarar og småspararar, og tappar dessutan bedriftene ved at eigarane må ta ut utbytte for å betale formueskatt, samt på utbyttet dei tok ut for å betale formueskatten. Enno verre er det når det er snakk om høgt verdsette selskap bygd på ein idé, men der det tek tid før selskapet får inntekter. I verste fall må ein då selje aksjar for å betale formueskatten, pluss skatt på gevinsten ein fekk på aksjane ein tok ut for å betale formueskatten. Formueskatt råkar dessutan berre norske eigarar, og kan såleis vere eit bidrag til utflagging.

Utvalet føreslår å senke formueskatten.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (15 minutter siden):

Fra nrk: "Dersom du bor i en kommune med kommunal eiendomsskatt, skal denne trekkes fra den statlige eiendomsskatten, foreslår utvalget."

Så er nok for å utjevne eiendomsskatt over hele landet. 

OK. Da blir det litt pussig for meg.
Da burde man heller hatt en felles statlig eiendomsskatt, og fjernet kommunens mulighet for eiendomsskatt.

Nå virker det litt som man ikke ønsker å tråkke regjeringen på tærne.
De kommunene som ikke har eiendomsskatt blir da på en måte straffet ved at eiendommene i kommunen blir beskattet uansett...
I praksis vil vel dette gjøre at alle kommuner like greit kan innføre eiendomsskatt, så tilfaller i hvert fall inntektene kommunen og ikke staten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Å skrote taxfree-ordningen er på tide. Å premiere det å fly utenlands med billig brennevin, den er det vanskelig å forsvare saklig.

Enig. Eg kjøper heller ikkje argumentet frå Taxfree bransjen om at det er betre at kundane handlar taxfree i Norge enn at dei handlar i utlandet. Utan moms og avgift på brennevinet så er det uansett lite pengar som blir lagt igjen i Norge, Avinor har nok meir inntekter på utleige til kioskane som selg brus med god profittmargin enn dei har i inntekter på utleige til Taxfree som selg brennvin utan moms og alkoholavgift til ein pris som ligg overraskande nær pol-prisen.

Og skulle det blir ei utfordring med at folk handlar for mykje i utlandet (grensehandel) så kan det lett regulerast ved å redusere kvota.

Om det blir vanskeleg å drifte flyplassane utan taxfreesalget så får ein auke tilskuddet til flyplassdrifta. Eg tenkjer også at dei viktigaste flyplassane å ta vare på er vel dei mindre flyplassane på innenlandsnettet som uansett ikkje har utanlandsruter og dermed heller ikkje får taxfree-inntekter.

Og for at det også skal være sagt, eg vil gjerne ha tilgang til billeg brennevin, men det kan ikkje være slik at eg må ta ei helg i London for å få kjøpe billeg brennevin, då er det betre at eg får dette tilbodet gjennom vinmonopolet.

Emilsen skrev (18 minutter siden):

Fra nrk: "Dersom du bor i en kommune med kommunal eiendomsskatt, skal denne trekkes fra den statlige eiendomsskatten, foreslår utvalget."

Så er nok for å utjevne eiendomsskatt over hele landet. 

Største ulempen med dette utjamningsforslaget er at då kjem vel alle kommuner til å innføre eigedomsskatt? Om staten uansett kjem til å kreve inn eigedomsskatt så vil vel alle kommunene innføre eigedomsskatt som kommunal avgift slik at kommunen sjølv kan forvalte pengane?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Enig. Eg kjøper heller ikkje argumentet frå Taxfree bransjen om at det er betre at kundane handlar taxfree i Norge enn at dei handlar i utlandet. Utan moms og avgift på brennevinet så er det uansett lite pengar som blir lagt igjen i Norge, Avinor har nok meir inntekter på utleige til kioskane som selg brus med god profittmargin enn dei har i inntekter på utleige til Taxfree som selg brennvin utan moms og alkoholavgift til ein pris som ligg overraskande nær pol-prisen.

Og skulle det blir ei utfordring med at folk handlar for mykje i utlandet (grensehandel) så kan det lett regulerast ved å redusere kvota.

Det er vel ganske mye penger som blir lagt igjen i Norge pga tax-free salget, og argumentet med at det er bedre at folk kjøper disse varene i Norge når de lander, kontra å kjøpe med seg fra flyplassen i Tyrkia holder vann i hodet mitt.  Jeg tipper summene av salget av at alt tax-free salg av brennevin blir borte, er veldig merkbart, så det fremstår for meg som idiotisk å heller la folk legge igjen disse pengene i utlandet.  Alternativt får man sterkt redusere kvota, eller ulovliggjøre innførsel av alkohol via grensene. 

 

The Avatar skrev (5 timer siden):

Om det blir vanskeleg å drifte flyplassane utan taxfreesalget så får ein auke tilskuddet til flyplassdrifta. Eg tenkjer også at dei viktigaste flyplassane å ta vare på er vel dei mindre flyplassane på innenlandsnettet som uansett ikkje har utanlandsruter og dermed heller ikkje får taxfree-inntekter.

Og for at det også skal være sagt, eg vil gjerne ha tilgang til billeg brennevin, men det kan ikkje være slik at eg må ta ei helg i London for å få kjøpe billeg brennevin, då er det betre at eg får dette tilbodet gjennom vinmonopolet.

Det kan man selvfølgelig gjøre, men da blir det dyrere for alle å fly, eller mer i skatt på alle, dersom staten skal øke tilskuddene.  

 

Mag ne skrev (7 timer siden):

Å skrote taxfree-ordningen er på tide. Å premiere det å fly utenlands med billig brennevin, den er det vanskelig å forsvare saklig.

Hvordan vil du forsvare saklig, at flyplassene ikke skal få inn penger på å selge en vare som folk gjerne kjøper, eller blir premiert med når de flyr utenlands? Er det ikke positivt at flyplassenes generere profitt på å selge ting, kontra å måtte ta inn pengene på andre måter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Det er vel ganske mye penger som blir lagt igjen i Norge pga tax-free salget, og argumentet med at det er bedre at folk kjøper disse varene i Norge når de lander, kontra å kjøpe med seg fra flyplassen i Tyrkia holder vann i hodet mitt.  Jeg tipper summene av salget av at alt tax-free salg av brennevin blir borte, er veldig merkbart, så det fremstår for meg som idiotisk å heller la folk legge igjen disse pengene i utlandet.  Alternativt får man sterkt redusere kvota, eller ulovliggjøre innførsel av alkohol via grensene. 

<....>

Hvordan vil du forsvare saklig, at flyplassene ikke skal få inn penger på å selge en vare som folk gjerne kjøper, eller blir premiert med når de flyr utenlands? Er det ikke positivt at flyplassenes generere profitt på å selge ting, kontra å måtte ta inn pengene på andre måter? 

Til dels enig i denne argumentasjonen. Dette er varer som folk sannsynligvis vil kjøpe med seg uansett. Da er det kanskje best at de gjør dette i Norge, og ikke i utlandet?

Tax-free gjelder jo kun for de som drar fra utlandet og som dermed uansett har tilgang på disse varene andre steder. 
Det er mulig salg ved ankomst gjør det litt lettere, og øker volumet noe grunnet enkelheten, men man vil vel anta at en stor andel av volumet ellers vil bli kjøpt i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...