Gå til innhold

Skattekort på bærtur


Fnugle

Anbefalte innlegg

Oter skrev (Akkurat nå):

ville kanskje ikke kalt det verdier,da summene er ganske små,2k og 15k,så lenge jeg ikke har noen aksjer så kan jeg vel bare fjerne det?

Det kan du sikkert, men synest ikke du selv det er litt urovekkende at Skatteetaten tror du har aksjer og verdier når du ikke har eller aldri har hatt det? De henter jo inn informasjon om deg. Visst feks. du har fått tallene som noen med samme navn som deg, hjelper det å endre og skrive til 0, må ikke Skatteetaten likevel forholde seg litt til hva de har av informasjon og fortsatt tror at du eier noen papirer, feks. når skatteoppgjøret kommer neste år? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (6 timer siden):

Inntekt fra boligsameie baseres vel på hva som var innmeldt fra boligselskapet av inntekter og utgifter for din eierandel for i fjor? Dette vil variere fra år til år. Er det mye avvik fra i fjor?

Jeg har aldri sett at listeprisen på bil endrer seg fra år til år. Har du sjekket at den var satt riktig for 2019 (og etterfølgende år)?

3500,- var blitt til 50.000,- for inntekt fra sameiet.

Listeprisen for bilen la jeg inn i 2019. Verdien nå var som om den skulle vært to år eldre enn den er. Den var rett for 2020 og 2021.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

når det er så mange åpenbare feil, selv for et begrenset antall mennesker her på forumet, så må det vel være veldig omfattende/gigantisk med feil på nasjonalt nivå. Rart ikke dette er noe media har fått med seg. Må jo være data/systemfeil hos skateetaten som kludrer det til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

når det er så mange åpenbare feil, selv for et begrenset antall mennesker her på forumet, så må det vel være veldig omfattende/gigantisk med feil på nasjonalt nivå. Rart ikke dette er noe media har fått med seg. Må jo være data/systemfeil hos skateetaten som kludrer det til.

Kanskje staten er inspirert av Tibbers måte å dekke sine utgifter på? Ta inn litt på forskudd fra alle? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. 

 

Bare et kjapt spørsmål angående skattekortet - jeg har lagt inn endringer på mitt skattekort for 2023, men i det jeg skal se over endringene jeg har gjort etter innsending så er de opprinnelige tallene Skatteetaten la inn tilbake. Er det noen som kan forklare en skattekortdum kar dette? 

 

Tusen takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. dette skattekortet, som også hos meg er litt (om enn ikke så voldsomt mye) på bærtur:

Når jeg nå - etter første lønnsutbetaling for 2023 - gjør de nødvendige endringene (fordi jeg er treig), og så fyller inn hva jeg har fått utbetalt så langt i lønn, og betalt i skatt, så "tvangsendres" skattekortet fra tabelltrekk til prosenttrekk. Er det noen spesiell grunn til det? Jeg vet ikke om det for min del spiller noen stor rolle, men jeg har hatt tabelltrekk hos min arbeidsgiver i alle årene jeg har vært i min nåværende jobb, så jeg ser ikke hvorfor justeringene på skattekortet skulle tilsi at noe annet er nødvendig? Med forbehold om at det er noe jeg misforstår.

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (8 minutter siden):

Ang. dette skattekortet, som også hos meg er litt (om enn ikke så voldsomt mye) på bærtur:

Når jeg nå - etter første lønnsutbetaling for 2023 - gjør de nødvendige endringene (fordi jeg er treig), og så fyller inn hva jeg har fått utbetalt så langt i lønn, og betalt i skatt, så "tvangsendres" skattekortet fra tabelltrekk til prosenttrekk. Er det noen spesiell grunn til det? Jeg vet ikke om det for min del spiller noen stor rolle, men jeg har hatt tabelltrekk hos min arbeidsgiver i alle årene jeg har vært i min nåværende jobb, så jeg ser ikke hvorfor justeringene på skattekortet skulle tilsi at noe annet er nødvendig? Med forbehold om at det er noe jeg misforstår.

Endrer du skattekortet ditt i februar eller senere, vil et tabellkort omgjøres til prosentkort. Du kan også huke av for at du trenger prosentkort dersom du bestiller endring av skattekortet ditt.

Kilde:

https://www.skatteetaten.no/skjema/tabelltrekk-og-prosenttrekk-for-skattekort/?gclid=EAIaIQobChMI6N2Apsbe_AIVDV8YCh1hpQVIEAAYASAAEgKCGPD_BwE

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Endrer du skattekortet ditt i februar eller senere, vil et tabellkort omgjøres til prosentkort. Du kan også huke av for at du trenger prosentkort dersom du bestiller endring av skattekortet ditt.

Kilde:

https://www.skatteetaten.no/skjema/tabelltrekk-og-prosenttrekk-for-skattekort/?gclid=EAIaIQobChMI6N2Apsbe_AIVDV8YCh1hpQVIEAAYASAAEgKCGPD_BwE

Det er greit nok, såpass har jeg fått med meg. Mulig jeg formulerte meg dårlig. Uansett, det er ikke "februar eller senere" enn så lenge, så derfor mitt spørsmål om jeg nå blir "tvunget" til prosenttrekk dersom jeg ønsker å gjøre endringer (noe som vil være fornuftig, da de har bommet ganske mye på enkelte poster).

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (5 minutter siden):

Det er greit nok, såpass har jeg fått med meg. Mulig jeg formulerte meg dårlig. Uansett, det er ikke "februar eller senere" enn så lenge, så derfor mitt spørsmål om jeg nå blir "tvunget" til prosenttrekk dersom jeg ønsker å gjøre endringer (noe som vil være fornuftig, da de har bommet ganske mye på enkelte poster).

Kan du ikke tvinge det selv over til tabellkort? om du har prosenttrekk så er faren der for at du kan betale for mye eller for lite skatt, jeg tror jeg hadde kontaktet skattetaten for å vært 100% sikker.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke tvinge det selv over til tabellkort? om du har prosenttrekk så er faren der for at du kan betale for mye eller for lite skatt, jeg tror jeg hadde kontaktet skattetaten for å vært 100% sikker.

Såvidt jeg greier å se har jeg ikke noe alternativ for å krysse av eller klikke at jeg vil ha tabelltrekk. Når jeg fyller inn med mer korrekte opplysninger, samt legger inn lønn og skatt for januar i feltet "Så langt i 2023", så strykes tabelltrekket ut, og forslaget kommer som prosenttrekk.

Kanskje verdt å chate med Skatteetaten, ja.

Lenke til kommentar
zanta skrev (15 minutter siden):

Det er vel "februar eller senere" så lenge du har fått lønn og skattetrekk for januar?

Jeg var ute for dette for et par år siden også, da sa skatteetaten at endrer jeg skattekortet etter nyttår, så blir det automatisk prosent trekk. For å unngå dette måtte jeg endre det før nyttår. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Printerstøv skrev (4 timer siden):

Jeg var ute for dette for et par år siden også, da sa skatteetaten at endrer jeg skattekortet etter nyttår, så blir det automatisk prosent trekk. For å unngå dette måtte jeg endre det før nyttår. 🤔

Jeg endret mitt i januar, men da før jeg fikk lønn, har fortsatt tabelltrekk, så det skjer nok at det går over til prosent om man endrer etter januar lønn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (19 timer siden):

Såvidt jeg greier å se har jeg ikke noe alternativ for å krysse av eller klikke at jeg vil ha tabelltrekk. Når jeg fyller inn med mer korrekte opplysninger, samt legger inn lønn og skatt for januar i feltet "Så langt i 2023", så strykes tabelltrekket ut, og forslaget kommer som prosenttrekk.

Kanskje verdt å chate med Skatteetaten, ja.

Var i kontakt med Skatteetaten i dag. Det viser seg at jeg ikke trenger å selv legge inn lønn i januar, siden arbeidsgiver ikke rapporterer lønn til Skatteetaten før måneden etter (altså februar). Siden det var kilden til problemet for min del, er det jo sånn sett en grei løsning.

De presiserte likevel at det ville gå greit så lenge deg ikke dreide seg om "veldig stor inntekt og fradrag".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...