Gå til innhold

Hvorfor kan ikke de legge midteler på denne strekningen her?


Anbefalte innlegg

E18 Tvedestrand - Risør er omtalt som den farligste strekningen mellom Oslo og Kristiansand. Var nettopp en ulykke her igjen og lokale politikere vil ha en midlertidig løsning til veien med å ha en midtdel blant annet. Men vegvesen svarte:

 

Sitat

– Å sette ned faten kan være et godt virkemiddel. Midtdeler krever en viss bredde så det må vi eventuelt se på, sier han.

Går ikke det an å legge et metall gjerdet eller noe lignende som skiller begge retningen?

dlOKc8vKE_BVw-WJzZ80qwOTQtkI3KVSniXq0UWHlc-A.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ForTheEmperor skrev (31 minutter siden):

E18 Tvedestrand - Risør er omtalt som den farligste strekningen mellom Oslo og Kristiansand. Var nettopp en ulykke her igjen og lokale politikere vil ha en midlertidig løsning til veien med å ha en midtdel blant annet. Men vegvesen svarte:

 

Går ikke det an å legge et metall gjerdet eller noe lignende som skiller begge retningen?

dlOKc8vKE_BVw-WJzZ80qwOTQtkI3KVSniXq0UWHlc-A.jpg

Er det over en lengre strekning må det være plass til to kjøretøyer i bredden på hver side. Hvis ikke blir det full propp om en bil havarerer, og det blir umulig for utrykningskjøretøyer å f.eks passere en traktor. I praksis vil det si at det må være en veiskulder av en viss bredde. Det ser litt snaut ut på bildet, så mulig det må gjøres en del arbeid for å utvide veien først. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden):

Er det over en lengre strekning må det være plass til to kjøretøyer i bredden på hver side. Hvis ikke blir det full propp om en bil havarerer, og det blir umulig for utrykningskjøretøyer å f.eks passere en traktor. I praksis vil det si at det må være en veiskulder av en viss bredde. Det ser litt snaut ut på bildet, så mulig det må gjøres en del arbeid for å utvide veien først. 

Men blir ikke en utvidelse av veien bli betegnet som en veiprosjekt enn oppgradering? Hvis førstnevnte, da må jo de få godkjenning fra nasjonale myndigheter?

Lenke til kommentar

Å legge et metallgjerde som midtdeler på denne relativt smale veien er idioti. Det ville utgjøre en større sikkerhetsrisiko enn veien slik den er i dag. Skal man ha permanent midtdeler, bør det være to kjørefelt i hver retning. Å sette ned farten og øke kontrollene ville virke bedre.

Edit : I tillegg burde de legge dobbel heltrukket linje i midten av veien på farlige strekinger, så blir det færre farlige forbikjøringer..

Endret av SilverShaded
  • Liker 4
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (7 minutter siden):

Å legge et metallgjerde som midtdeler på denne relativt smale veien er idioti. Det ville utgjøre en større sikkerhetsrisiko enn veien slik den er i dag. Skal man ha permanent midtdeler, bør det være to kjørefelt i hver retning. Å sette ned farten og øke kontrollene ville virke bedre.

Men kan ikke de legge midteler på deler av veien der risikoen for ulykke er størst og samtidig setter ned farten? Tynne mursteiner for eksempel enn gjerdet som jeg foreslo. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (5 minutter siden):

Men kan ikke de legge midteler på deler av veien der risikoen for ulykke er størst og samtidig setter ned farten? 

Nei...å gjøre veien smalere, med harde kanter på begge sider av kjørebanen(e), gjør IKKE veien sikrere. Tvert imot.

Edit : I tillegg bør det legges dobbel heltrukken linje i midten på farlige strekninger, så blir det færre farlige forbikjøringer.

Endret av SilverShaded
Edit
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjører til tider utryking på det strekket og det ville vært umulig å passere lastebiler hvis hele strekket hadde fått midtdeler uten at de øker veiebredden.

Og som andre har nevnt blir det alt for sårbart ved motorhavari og blokkering av trafikken. (Så lenge veibredden ikke økes)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sippe skrev (2 timer siden):

Kjører til tider utryking på det strekket og det ville vært umulig å passere lastebiler hvis hele strekket hadde fått midtdeler uten at de øker veiebredden.

Og som andre har nevnt blir det alt for sårbart ved motorhavari og blokkering av trafikken. (Så lenge veibredden ikke økes)

Som andre har nevnt her, kan fotoboks og redusere fartsgrensen hjelpe? Er veien seg selv utrygt og dårlig eller handler det mer om hvordan man kjører på veien?

Lenke til kommentar

Redusert fart vil redusere skadepotensiale så det vil jo være være med på å redusere konsekvenser av ulykker.

Håper nye veier kommer fram til en løsning som er økonomisk lønnsom innenfor rammene de har fått slik at det kan bli 4 felts vei da dette strekket er modent for oppgradering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...