Gå til innhold

Apple eksperter / icloud spørsmål


Jabben75

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg helt åssen dette funker, jeg har en iphone og logger inn icloud på windows pc. Bilder ble slettet og slettet elementer ble permanent slettet på iclouden mens inlogget på PC. (dette var bilder som ble fysisk tatt med telefonen) Merket at noen timer senere (når telefonen ble synced) forsvant bildene også permanent fra telefonen, uten muligheten til å finne de på telefonens søppelkasse. Blir det aldri lagret fysisk fil på selve enheten som tok bilde? Kan man tvinge gjennom en sletting med icloud.com accounten på alle enheter? Går det ann å finne bildene igjen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPhone=iCloud=iPad=iMac. iCloud på PC er det samme. Men man kan jo lagre bilder andre steder, som Google Photos, Capture fra Telenor, Telia Sky, og ikke minst OneDrive fra Microsoft. 
iCloud er jo for at man har en backup når man mister en telefon, eller kjøper ny, osv.

Jeg har Google Photos og Telenor Capture i tillegg til iCloud. Og mere plass koster penger. Ikke mye.

Samme hvor du sletter bilder i Apple, da blir de borte. 
Derfor backup av backup. 
Men: bildene blir lagret i 30 dager før de blir helt borte.

Gå til recently deleted. Fra der kan du få bildene tilbake. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Om du synkroniserer bildene over iCloud så synkroniseres alle endringer på alle enheter du er innlogget på. Så sletter du et bilde på en enhet vil det forsvinne fra alle andre enheter også. Det er vel ingen måte å få tilbake de om du har tømt mappen for slettede bilder. Men om du ikke har tømt den mappen, så på mobilen din gå på Bilder > Album > Nylig slettet. Der blir bilder mellomlagrer i 30 dager etter at de er slettet. Men om du sletter den mappen er de borte for godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som med alle skytjenester blir filer som slettes et sted slettet overalt når synkronisering er aktivert. De fleste skytjenester legger slettede filer i en søppelkasse en periode etter at de er slettet, men når der er borte derfra er de borte for godt. Derfor bør du ha en backup utenfor sky-/synkroniseringstjenesten.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men fortsatt lurer jeg på hva som skjer med de faktiske bildene på selve enheten som tok de. Ettersom de ekisterer jo der før de blir synched med sky tjenesten. Ettersom de bare forsvinner der etter "synchen" Og kan jeg skru av dette? Jeg ville ha ting automatisk lastet opp på icloud som en backup. Men uten at det kan berøre eller ha innflytelse på hva som er på telefonen. 

I det tilfelle slik det er nå kan noen som har tilgang på iclouden din logge inn å slette alt på telefonen din uvitende til din kunnskap. Plutselig vil alt være vekk neste gang den foretar en automatisk sync

Lenke til kommentar

Hvem skulle ha tilgang til din iCloud? Den er jo passordbeskyttet, med samme passord som din iPhone.

Og bilder ligger ikke bare på din iPhone, så lenge du bruker iCloud. Som jeg sa tidligere alle bilder er på alle enheter på samme iPhone iCloud konto. Har du for liten plass på tlf din må du kjøpe en med større lagringsplass. Hvor stor er din iPhone ?

Lenke til kommentar
Jabben75 skrev (7 timer siden):

Takk for svar, men fortsatt lurer jeg på hva som skjer med de faktiske bildene på selve enheten som tok de. Ettersom de ekisterer jo der før de blir synched med sky tjenesten. Ettersom de bare forsvinner der etter "synchen" Og kan jeg skru av dette? Jeg ville ha ting automatisk lastet opp på icloud som en backup. Men uten at det kan berøre eller ha innflytelse på hva som er på telefonen. 

Når det kommer til bilder så er det i alle fall mulig å skru av at den sparer plass ved å fjerne bilder lokalt og kun ha de i skyen. Tror ikke den muligheten gjelder for dokumenter eller annet.

Jabben75 skrev (7 timer siden):

det tilfelle slik det er nå kan noen som har tilgang på iclouden din logge inn å slette alt på telefonen din uvitende til din kunnskap. Plutselig vil alt være vekk neste gang den foretar en automatisk sync

Ja, absolutt. Akkurat som at noen kan overføre fra bankkontoen din hvis de har full tilgang der. Man må passe på å ha gode passord og MFA skrudd på.

Lenke til kommentar

Det ligner på noe som skjedde med meg. IPhonen begynte å slette bildene. Jeg kom fram til at årsaken var at jeg hadde brukt mer enn den inkluderte lagringsplassen.

Jeg valgte da å bruke 10 kr i måneden for å få 50 GB lagringsplass. Og passer på å slette bilder jevnlig for ikke å komme over 50 GB.

For å få oversikt uten å lure på hvor jeg slettet et bilde, har jeg på synkronisering til alle enheter, slik at jeg er sikker på å ha slettet bildet for godt.

Comma Chameleon skrev (På 15.12.2022 den 21.51):

Når det kommer til bilder så er det i alle fall mulig å skru av at den sparer plass ved å fjerne bilder lokalt og kun ha de i skyen.

Det koster bare 29 pr. mnd. for 200 GB, men mobilen min tar bare 128 GB. Betyr det at jeg kan ha resten i skyen? Blir det 128 GB på mobilen og 128 + 72 GB i skyen?

Lenke til kommentar
Subara skrev (På 16.12.2022 den 23.05):

Blir det 128 GB på mobilen og 128 + 72 GB i skyen?

Nei, det er ikke helt sånn det funker. Mobilen vil prøve å spare plass lokalt ved å laste ned ting fra skyen on-demand i stedet for å alltid ha det liggende, men i utganspunktet så er det en synkroniseringstjeneste, ikke «ekstra lagringsplass». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...