Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bruker dere AC nå på denne tiden av året?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (41 minutter siden):

Dette har jeg spurt om mot merkeverksted om før uten at de kunne gi et fornuftig svar.

eneste jeg har hørt i den retning, er at hvis man ikke bruker AC på regulær basis, bør man starte det en gang i blant (1-2 ganger pr. måned) for skal helst ikke stå ubrukt over lengre tid. Men, hvorvidt dette bare er et "kjerringråd" eller faglig/teknisk begrunnet, aner jeg ikke. Og også, om dette evt. menes kun om sommeren/varme tiden av året.

Lenke til kommentar

Foretrekker også å styre manuelt, særleg på starten av køyreturen. Ikkje berre om vinteren, men også om sommaren så synes eg det er greitt å få lufta ut den aller varmaste lufta manuelt før eg brukar AC til å ta ned temperaturen. Synes det er litt meiningslaust å bruke energi på å endre innetemperaturen frå 50 til 22 grader når temperaturen uansett blir redusert til 30 grader ved å køyre nokre få meter med opne vindauger før eg aktiverer AC for å ta ned temperaturen. Om eg ikkje skal køyre så langt så er det heller ikkje så mykje vits i å bruke AC når eg omtrent er ferdig med køyreturen før temperaturen er redusert.

Og tilsvarande om vinteren, særleg om eg har hatt på kupévarmar og fått temperaturen opp til 25 grader så er det heilt unødendig at AC står auto og senker temperaturen igjen ned til 22 grader. Då vil eg gjerne behalde den varmen eg har fått inn.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Mr.M said:

sjøl velger/foretrekker jeg manuell styring av varme/luft på vinteren, men har inntrykk av at hovedregelen/anbefalingen er at man skal bruke AC hele året?

AC- og temperatur-innstillingen er noe jeg stiller inn først dagen jeg får bilen og aldri siden rører.  Tror bilerne i dag fint forstår hvordan den skal holde temperaturen slik brukeren har bestemt det; jeg har aldri opplevd problemer med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

eneste jeg har hørt i den retning, er at hvis man ikke bruker AC på regulær basis, bør man starte det en gang i blant (1-2 ganger pr. måned) for skal helst ikke stå ubrukt over lengre tid. Men, hvorvidt dette bare er et "kjerringråd" eller faglig/teknisk begrunnet, aner jeg ikke. Og også, om dette evt. menes kun om sommeren/varme tiden av året.

Jeg har hørt det samme, med den begrunnelsen at kjølegassen når den sirkulerer i systemet hjelper til med å holde pakninger etc. smurt og forebygger mot lekkasjer. AC-kompressoren vil være aktiv sålenge temperaturen er høyere enn en grenseverdi på noen få varmegrader, så de fleste steder i landet så vil en bil med AC-knappen alltid på få brukt AC-systemet flere ganger gjennom vinteren i de perioder det er mildvær.

En fordel med AC om vinteren (når det er varmegrader og kompressoren er aktiv) er at den også fungerer som avfukter, så man får mindre duggproblemer på innsiden av rutene. 

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til å skru den av er om man ikke liker å få for tørr luft inn. Sjelden et problem på høst og vinter når det enten er kaldt og AC ikke går p[, eller mildt og vått.

Om en bil har gått lenge uten AC begynner man gjerne å merke det på interiøret også. På den forrige bilen min fungerte ikke AC siste året, og der ble det litt merkbart "rått" inni etter en våt høst og vinter.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...