Gå til innhold

Hvorfor er det ingen bru ved Gibraltar?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som har fått den glupe idéen å bygge bru fra Gibraltar og over til Afrika? Burde være gjort for lengd siden, synes jeg; det burde være et helt naturlig sted å bygge bru.

Jeg tror ikke det ville bli den lengste brua i verden, så hvorfor er det ikke gjort? Er det politisk? Er det så at Europa ikke ønsker en direkteforbindelse til Afrika?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datata skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det ingen som har fått den glupe idéen å bygge bru fra Gibraltar og over til Afrika? Burde være gjort for lengd siden, synes jeg; det burde være et helt naturlig sted å bygge bru.

Jeg tror ikke det ville bli den lengste brua i verden, så hvorfor er det ikke gjort? Er det politisk? Er det så at Europa ikke ønsker en direkteforbindelse til Afrika?

Politisk og økonomisk. Når noen bygger bruer er det vel fordi man tenker at det kan ha positiv effekt på handel og arbeidsmarkedet. Endel handel er det sikkert mellom Marokko og Spania, så noe positiv økonomisk effekt ville nok brua ha, men jeg vil tippe at det blir et veldig dyrt prosjekt, som Spania ikke er interessert i å finansiere.

Europa ønsker dessuten ikke å gjøre det lettere for afrikanske migranter, stikk motsatt av ønsket med mange andre store bruprosjekter, som eksempelvis Øresundsbrua og den kommende Fehmarnbelteforbindelsen mellom Danmark og Tyskland.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si nøyaktig hvorfor det ikke er blitt bygget en bru fra Gibraltar til Afrika, men det er trolig flere faktorer som spiller inn. Den største årsaken er trolig at det ville være et veldig kostbart prosjekt som ville kreve betydelige investeringer fra forskjellige regjeringer.

Det ville også kreve betydelig politisk vilje fra både Europa og Afrika for å få dette prosjektet til å lykkes. En annen årsak kan være at det ville være en betydelig utfordring å bygge en bru over det åpne Middelhavet. Dette vil bety å bygge en struktur som er sterk nok til å tåle de kraftige vindene, storhavet og strømmene i dette området. Dette ville kreve betydelige støttekonstruksjoner som ville øke kostnadene ytterligere.

Endelig er det viktig å merke seg at det ville være en betydelig sikkerhetsrisiko for å bygge en slik bru. Det er også viktig å vurdere hvorvidt det er nok trafikk og etterspørsel til å gjøre det kommersielt lønnsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 minutter siden):

Spania, Frankrike, Italia, Hellas, Bugaria, Tyrkia, Syria, Israel, Egypt, Lybia og Tunis til og fra Atlanterhavet.

Ganske mye mer trafikk på langs gjennom Gibraltar enn på tvers over.

Sant det. Glem heller ikke skipstrafikken fra produksjonslandene i Asia til forbrukerne i Nord-Europa (via Suez-kanalen).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Datata skrev (23 timer siden):

Hvorfor er det ingen som har fått den glupe idéen å bygge bru fra Gibraltar og over til Afrika? Burde være gjort for lengd siden, synes jeg; det burde være et helt naturlig sted å bygge bru.

Jeg tror ikke det ville bli den lengste brua i verden, så hvorfor er det ikke gjort? Er det politisk? Er det så at Europa ikke ønsker en direkteforbindelse til Afrika?

Det er 14 km over med en vanndybde på ca 600 meter på 8 av disse kilometrene.

Ikke enkelt å bygge ei bro der nei 🙂

Edit: vanndybde ca 600 meter, ikke 2000 som jeg skrev først. Det viste dybder i fot på kartet jeg sjekka først 🙂

 

Endret av Frank Olsen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...