Gå til innhold

Må bevise feilen med en video.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en dørlås som ikke funker og ønsker å reklamere på den. Jeg fikk beskjed om å sende en videoklipp hvor jeg måtte dokumentere feilen. Det er mye jobb for meg å montere/demontere låsen forså å filme hva som er galt. Jeg har reklamert på produkter før, men aldri vært borti å jeg måtte filme en feil.

Noe som vet om det er noe produsenter kan kreve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for gode svar. Jeg forstår hvorfor de ønsker at jeg sender en video klipp, men det jeg lurer på er om det er noe de kan kreve, sånn juridisk sett. Når jeg går i en butikk og sier at buksen ikke passer, så er det ikke slik at jeg må ta på meg buksen for å vise at den ikke passer.

Er min påstand om at låsen er defekt nok til at de må behandle det som en reklamasjons sak, uten at jeg må legge ved en videofil, er vel det jeg prøver å spørre om her.

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at de juridisk sett kan kreve det ja.
Men de kan så klart kreve å undersøke produktet, altså, du demonterer låsen, leverer den, så bruker de fort 2-3 uker på å undersøke, så sende deg en ny gitt at de finner feilen.
Strengt tatt ditt valg hva du gjør :)

Når du kjøper en bukse i butikken, så selger de buksen til noen andre, at den ikke passer er heller ingen mangel, og du vil ikke ha en bukse i tillegg til den du har.
Dette blir mer som å kjøpe en bukse, legge den igjen hjemme, så gå i butikken å si at den er ødelagt og at du vil ha en bukse til, uten å vise feilen..

Forstår jeg det riktig at du verken vil filme feilen eller sende inn låsen men at butikken bare skal gi deg en ny helt uten videre etter din påstand om at den er defekt?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Skribenten_ said:

Hei og takk for gode svar. Jeg forstår hvorfor de ønsker at jeg sender en video klipp, men det jeg lurer på er om det er noe de kan kreve, sånn juridisk sett. Når jeg går i en butikk og sier at buksen ikke passer, så er det ikke slik at jeg må ta på meg buksen for å vise at den ikke passer.

Er min påstand om at låsen er defekt nok til at de må behandle det som en reklamasjons sak, uten at jeg må legge ved en videofil, er vel det jeg prøver å spørre om her.

Poenget er vel at de ber om dette for å gjøre saken lettere. Hvis de har video som viser det kan de feks bytte låsen. Hvis du nekter så tar du med låsen -> forklarer feilen -> de sender inn -> du venter noen uker -> alt ettersom hvis de ikke finner feilen eller de finner feilen så skjer ting deretter. Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner problemet her. Hvis det er en feil ved låsen, du vet hvordan du skal gjenskape den, hvor vanskelig kan det være å filme den for å slippe å forklare feilen osv?

Endret av Christian86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (21 minutter siden):

Poenget er vel at de ber om dette for å gjøre saken lettere. Hvis de har video som viser det kan de feks bytte låsen. Hvis du nekter så tar du med låsen -> forklarer feilen -> de sender inn -> du venter noen uker -> alt ettersom hvis de ikke finner feilen eller de finner feilen så skjer ting deretter. Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner problemet her. Hvis det er en feil ved låsen, du vet hvordan du skal gjenskape den, hvor vanskelig kan det være å filme den for å slippe å forklare feilen osv?

Muligens det blir enklere for dem, men ikke for meg. Jeg må demontere den nåværende låsen, montere på den som ikke funker, filme, demontere den, om montere på tilbake nåværende lås. Dette er tidkrevende og veldig dyrt om jeg skulle ha leid inn en montør til jobben.

Men som jeg forstår det på innlegget ditt, så er det ikke noe krav til videomateriale. Det blir bare et spørsmål om hvor lang tid jeg vil dette skal ta og vil sådan ikke ha noe innvirkning på utfallet i reklamasjon saken. Forstår jeg det rett?

Lenke til kommentar

Godt mulig at det også er døren/mellomrom mellom døren og karmen som er problemet.
Har selv en Yale Doorman som kreve litt justering av døren for å virke da den er ganske kresen på mellomrommet mellom døren og dørbladet.

Slike ting vil jo ikke vises når du sender den inn, de monterer den hos, de finner ingen feil og den er like ille hos deg..

Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Godt mulig at det også er døren/mellomrom mellom døren og karmen som er problemet.
Har selv en Yale Doorman som kreve litt justering av døren for å virke da den er ganske kresen på mellomrommet mellom døren og dørbladet.

Slike ting vil jo ikke vises når du sender den inn, de monterer den hos, de finner ingen feil og den er like ille hos deg..

joda, men selve lås testen gjøres helt uavhengig av dørkarmen. Det er testen Yale også anbefaler at vi gjør. 

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva feilen er? Og hvilken lås det er snakk om?

Du kan montere låsen på låskassen uten at den sitter i en dør. Klarer du å fremprovosere feilen da tror du?

Butikken og Yale ber deg filme feilen i aksjon er for at de skal se konkret hva som skjer, og om det eventuelt har noen ytre årsaker eller ei. Grunnen til dette er for at kunder generelt er dårlig på å beskrive hva som egentlig er galt (mye dårlig og tilfeldig bruk av fagspråk), og at nesten de fleste tilfellene av feil på for eksempel Yale er brukerfeil eller feil/dårlig montert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skribenten_ skrev (9 timer siden):

Muligens det blir enklere for dem, men ikke for meg. Jeg må demontere den nåværende låsen, montere på den som ikke funker, filme, demontere den, om montere på tilbake nåværende lås. Dette er tidkrevende og veldig dyrt om jeg skulle ha leid inn en montør til jobben.

Det er nok her misforståinga ligg, både ovanfor butikken og for fleire av oss i tråden.

Dersom du alt har demontert den nye låsen som ikkje fungerer og har satt tilbake den orginale så tek du sjølvsagt med deg heile låsen og leverer til butikken.

Kva som er enklast og billegast for deg kjem likevel ann på kva som er feilen. Dersom du reklamerer utan at det blir oppdaga feil på låsen så vil selgaren kunne kreve betalt for den undersøkinga.
Det at låsen ikkje fungerer kan fort skuldast feilmontering eller feil på dør eller karm. I slike tilfeller vil ein video av låsen i bruk fort kunne avklare at du f.eks. har feil sluttstykke i dørkarmen, om låsen er feilmontert, eller andre problem som ikkje har med låsen å gjere.

Butikken kan ikkje kreve video av deg, det butikken kan kreve er at du må returnere produktet for å kunne reklamere. Du skal ikkje ha kostnadar med reklamasjonen så kostnaden med å sende låsen er det selgaren som må dekke, i tillegg vil du kunne kreve erstatta dine kostnadar med demontering og remontering av den reparerte låsen.
Dersom det skulle vise seg at det ikkje er feil på låsen, då er situasjonen omvendt, då er det butikken som kan kreve deg for kostnadane ved forsending og for den tida som selgaren har mått bruke på feilsøking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...