Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hoka har lagt inn feil pris på mange varer


QuizIsland

Anbefalte innlegg

Hei!

Den offisielle siden til Hoka: "www.hoka.com" har lagt ut flere varer til feil pris, blant annet Carbon X 3 til 170kr, som egentlig koster over 2000kr. https://www.hoka.com/en/no/outlet-men/carbon-x-3/195719213138.html?gclid=CjwKCAiAs8acBhA1EiwAgRFdw3Whlj4Jq1SJFzY1XCdqsLZdY2oBAtNRkEoA7ETn_chrmgjB7Zc-ihoCcqIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Noen varer er også satt til 0kr, alt du betaler er frakt: 

https://www.hoka.com/en/no/outlet-women/performance-capri-tight/1117004-SS.html?dwvar_1117004-SS_color=JZZ


Såvidt eg husker så er det noe i regelverket som seie at om det er ein åpenbar feil, så kan butikken gå tilbake på kjøpet. Eg kan gå med på at 0kr for ein tights er åpenbart feil. Men at du kan få sko til 170 kr, det meiner eg ikkje er åpenbart, og at det må dei faktisk berre levere.

Feilen ligger fortsatt ute om du vil slenge deg på, men det eg enentlig lurer på er om det er noen advokater her som kan svare meg på kva rettigheiter vi har som kjøpere i denne saken?

Til info har eg kjøpt 22 par sko og 20 jeans.

image.png

Endret av QuizIsland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
QuizIsland skrev (5 minutter siden):

Såvidt eg husker så er det noe i regelverket som seie at om det er ein åpenbar feil, så kan butikken gå tilbake på kjøpet. Eg kan gå med på at 0kr for ein tights er åpenbart feil. Men at du kan få sko til 170 kr, det meiner eg ikkje er åpenbart, og at det må dei faktisk berre levere.

Så du mener det gir mening å resusere prisen på et produkt som normalt koster 2000 kr til 170 kr? Det regelverket du viser tll her vil nok dette gå under. Det er betydelig mye penger de eventuelt taper om de selger det til en slik pris. Mest sannsynlig så vil Hoka ikke sende varen. 

Har selv Hoka sko og det er sjukt gode sko. De koster litt men prisen er absolutt verd det. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

Med mindre de sender varene før de oppdager feilen, så får du ikke varene, og selv da kan du bli nødt til å sende de tilbake. 

Kva med da XXL var nødt til å selge varene for prisen dei hadde annonset på sin nettbutikk? Det er ein regel om dette, eg lurer berre på om noken har satt seg inn i denne, og kan svare meg 100% sikkert på dette, og referere til lovdata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (29 minutter siden):

Så du mener det gir mening å resusere prisen på et produkt som normalt koster 2000 kr til 170 kr? Det regelverket du viser tll her vil nok dette gå under. Det er betydelig mye penger de eventuelt taper om de selger det til en slik pris. Mest sannsynlig så vil Hoka ikke sende varen. 

Har selv Hoka sko og det er sjukt gode sko. De koster litt men prisen er absolutt verd det. 

Eg meiner at det kan vere mulig ja, og at det ikkje er åpenbart. Eg tenker åpenbart er når ein PC som koster 10k blir lagt ut til mellom 1-10kr. Poenget er at det er ikkje mi meining som betyr noko her, men kva som faktisk vil vinne i ein rettsak for eks. Vil gjerne at noen viser til lovdata angående dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (57 minutter siden):

Hei!

Den offisielle siden til Hoka: "www.hoka.com" har lagt ut flere varer til feil pris, blant annet Carbon X 3 til 170kr, som egentlig koster over 2000kr. https://www.hoka.com/en/no/outlet-men/carbon-x-3/195719213138.html?gclid=CjwKCAiAs8acBhA1EiwAgRFdw3Whlj4Jq1SJFzY1XCdqsLZdY2oBAtNRkEoA7ETn_chrmgjB7Zc-ihoCcqIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Noen varer er også satt til 0kr, alt du betaler er frakt: 

https://www.hoka.com/en/no/outlet-women/performance-capri-tight/1117004-SS.html?dwvar_1117004-SS_color=JZZ


Såvidt eg husker så er det noe i regelverket som seie at om det er ein åpenbar feil, så kan butikken gå tilbake på kjøpet. Eg kan gå med på at 0kr for ein tights er åpenbart feil. Men at du kan få sko til 170 kr, det meiner eg ikkje er åpenbart, og at det må dei faktisk berre levere.

Feilen ligger fortsatt ute om du vil slenge deg på, men det eg enentlig lurer på er om det er noen advokater her som kan svare meg på kva rettigheiter vi har som kjøpere i denne saken?

Til info har eg kjøpt 22 par sko og 20 jeans.

image.png

Snakk om å spille seg dum for å kreve noe. Ønsker deg lykke til i spekulasjonen og ditt forsøk på å rettferdiggjøre over 80% rabatt på Hoka-sko. Det er en åpenbar feilprising.

Endret av Retroman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
39 minutes ago, QuizIsland said:

Poenget er at det er ikkje mi meining som betyr noko her, men kva som faktisk vil vinne i ein rettsak for eks. Vil gjerne at noen viser til lovdata angående dette.

Ja, så planen din da er å saksøke de. Leie inn advokater++ for å spare noen kroner på sko. Lurt :p

Lenke til kommentar

En kan sikkert finne avgjorte saker på nett. Det som er saken er vel at kjøper må ha grunn til å tro at det var rett pris. Om rabatten er opp til 40-50% (uten at jeg kan si akkurat hvor grensen går, og det avhenger også av produkt og hvordan det ble annonsert) så kan butikken være i faresonen i slike saker.

Her er en: Nettbutikk tapte, kundene fikk kjøpt varer til feil pris - CDON nektet å levere, slik vant kundene (dagbladet.no)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

Oppdatering:

Totalt har eg inne 7 forskjellige ordrer, der 6 er confirmed, og 1 var received. Den som var received er kansellert, og pengene tilbakebetalt. Dette samme gjelder også alle andre eg kjenner som har bestilt.

Virker ikkje som dykk er så positive til at nokon av ordrere skal gå gjennom, men eg er meir positiv. Her er ein sak som gjelder så godt som akkurat det samme, og loven er ikkje endra siden dette skjedde:

"Ved en tastefeil ble Asics-modellen lagt ut i G-Sports nettbutikk for 99 kroner istedenfor 999 kroner, hvilket er langt under innkjøpspris. Den XXL-ansatte rakk å kjøpe alle de 124 parene G-Sport hadde på lager, og påførte konkurrenten rundt 65.000 kroner i tap."

Altså fekk han 124 par til 90% rabatt.

Eposter fra Hoka:

image.png.8110fe760ca5fd51fa79ef0b3ffbb120.png

Order Recieved: (Kansellert)

Thanks for shopping at HokaOneOne. Your order will be processed by Global-e, our global fulfilment partner as Merchant of Record.  We confirm that your order has been received and is now under review. Once the order and payment details are verified, this will continue to process. We will notify you in a separate email once the order is confirmed and prepared for despatch.

Order Confirmed: (Ligger fortsatt inne)

Thanks for shopping at HokaOneOne. Your order will be processed by Global-e, our global fulfilment partner as Merchant of Record. We are happy to inform you that this order is now confirmed and we will begin processing your purchase for despatch.

Endret av QuizIsland
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (På 8.12.2022 den 15.27):

Her handler det om kva som står i lova, ikkje kver enkelt si meining.

Det som står i lova er:

Sitat

§ 32.

Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

Er en viljeserklæring forvansket ved feiltelegrafering, blir den, som har avgit den, ikke bundet ved erklæringen i den skikkelse, den er kommet frem.

Det samme gjælder, hvis en mundtlig viljeserklæring, som sendes ved bud, blir bragt frem i forvansket skikkelse.

Er forvanskningen foranlediget ved skyld fra avsenderens side, pligter han at erstatte mottageren det ved feilen forvoldte tap.

Er avsenderen blit vitende om forvanskningen, og vil han paaberope den, skal han uten ugrundet ophold gi den anden part meddelelse om det. Gir han ikke slik meddelelse, gjælder erklæringen som den er kommet frem, hvis ikke den anden part kjendte eller burde ha kjendt forvanskningen.

Om du innsåg eller burde innsjå at prisen var feil så har du ikkje støtte i avtalelova. 

Her startar du tråden med at du veit at dette er feil pris, og dermed kan du ikkje pårope deg å ha ei gyldig avtale. Hadde du sagt at dette var eit kjempegodt tilbod så kunne du i det minste lata som at du ikkje forstod at dette var feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan godt være at Hoka sender deg varene, enten fordi de ikke gidder styret med å kansellere slike ordre fordi de vet at det kan bli mye krangling med kunden i etterkant, eller at de finner det ut for sent at prisen er feil.

Jeg ser de har endret prisen på nettsidene nå, men det er ikke sikkert de finner ut at noe er sendt ut med feil pris før det faktisk er sendt. Mange slike prosesser er automatiserte (jobber selv for en nettbutikk, de som godkjenner og pakker ordre har ikke noe ansvar med å sjekke at prisen stemmer, det er nettavdelingen sitt ansvar når de legger ut et produkt eller endrer en pris).

Men lovmessig sett, har de rett til å kansellere bestillingen hvis de ønsker. 0 kroner for en vare som koster 577, er jo åpenbart feil. Uansett hvor mye du vrir og vender på det. 170 kroner for sko som koster 2400 kroner, uten noen spesiell grunn eller kampanje, er også åpenbart feil (og du skjønte jo også at det var feil pris). Hvorfor G-Sport lot XXL kjøpe skoene til 99 kroner, må de svare på, men kanskje de allerede var pakket og sendt ut innen de ble klar over feilen? Det var også en mindre feilprising enn Hoka sine, og kanskje det til og med var annonsert som en tilbudsvare eller kampanje.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (På 8.12.2022 den 15.27):

Her handler det om kva som står i lova, ikkje kver enkelt si meining.

Nei, faktisk ikke. Hvis du vet at det er feilpriset, så har du ikke noe vern i det hele tatt. Lovens kriterium er at du hverken innså eller burde innsett at det var en feil. 

Bare det at du kjøper 22 par sko og 20 par jeans er alene nok til at selger har oppfylt bevisbyrden sin om at du forsto dette, for et slikt bulkkjøp ligger langt utenfor forbrukerkjøpsparametere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...