Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varme opp 45 kvadrat super kjapt og økonomisk (uten bruk av varmepumpe)


Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg skal investere i en varmepumpe og jeg liker å bruker mye ved uansett 🔥!

Utfordringen er når man står opp og det er 14 grader på hjemmekontoret og i stue kjøkken som er åpen felles løsning.

Finnes det da f.eks. noen "super vifte ovner" som sprer lufta i fler retninger på 2-3000 KW effekt som raskt kan ta en oppvarming av et rom på 45 kvadrat fra 12 grader til 20 grader? Jeg jeg har sjekket finn.no bl.a. det finnes mange vifteovner, men de syntes å være låst i en retning med vifta.

Kanskje en løsning med en plate som dreier rundt av seg selv som vifta står på. Altså at vifta roterer 360 grader rundt i rommet slik at blir spredd maksimalt?

La oss si den står på full guffe 2000 KW i en time? Ja da bruker man jo 2 KW strøm så det blir ganske dyrt, men så slipper en varmepumpe investering som også er i størrelsen 23-30 K og kan ta ta over med vedfyring når er oppe i 20 grader?

Finnes det noen utregninger på dette hvor lang tid det tar å komme opp fra 14-20 grader f.eks.?

,
TILEGG 👃🏻💚

Ellers er  jeg følsom for propanlukt, bensin og diesel, har former for kjemisk allergi som en utfordring helsemessig. Har også utfordringer med stoffskifte som medfører at jeg trives best i temperaturer over 23 grader innendørs 🧡!

🛑 Kanskje infrarøde ovner kunne vært noe? Da opplever varmen mer umiddelbart og på en litt annen måte, da ikke det er luft-temperaturen som øker direkte, men det er strålingsvarme på et vis som kroppen føler umiddelbart så vidt jeg forstår.

Endret av infoerbra
Viktig tileggsinfo om helse osv.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å beregne noe helt konkret, da det kommer mye an på hvor godt isolert det er, hvilke dører som står oppe osv. Varmevifter er fine for å få opp en grei lunk i et rom relativt fort, men spørs om 2kW blir litt lite om du har 45 kvadrat som skal varmes opp. Er det heller en fordel å ikke la temperaturen falle så langt ned ved å f.eks. sette inn panelovn med nattsenk, så det holder seg på 16-17 grader i det minste?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
infoerbra skrev (6 minutter siden):

Jeg er usikker på om jeg skal investere i en varmepumpe og bruker mye ved uansett.

Utfordringen er når man står opp og det er 12 grader på hjemmekontoret og i stue kjøkken som er åpen felles løsning.

Finnes det da f.eks. noen "super vifte ovner" som sprer lufta i fler retninger på 2-3000 KW effekt som raskt kan ta en oppvarming av et rom på 45 kvadrat fra 12 grader til 20 grader? Jeg jeg har sjekket finn.no bl.a. det finnes mange vifteovner, men de syntes å være låst i en retning med vifta.

Kanskje en løsning med en plate som dreier rundt av seg selv som vifta står på. Altså at vifta roterer 360 grader rundt i rommet slik at blir spredd maksimalt?

La oss si den står på full guffe 2000 KW i en time? Ja da bruker man jo 2 KW strøm så det blir ganske dyrt, men så slipper en varmepumpe investering som også er i størrelsen 23-30 K og kan ta ta over med vedfyring når er oppe i 20 grader?

Finnes det noen utregninger på dette hvor lang tid det tar å komme opp fra 12-20 grader f.eks.?

,

 

Propanovn som brukes mye på hytter, varmer med 4 kW. Er billig i innkjøp og gir varme med en gang og sprer også varmen godt synes jeg. Er ikke så gunstig for langvarig oppvarming.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Larzen_91 said:

Åpen forbrenning som oppvarming er ikke heldig for inneklimaet. Men kan være et greit hurtigsupplement på de kaldeste morgenene. En annen langsiktig tanke er å investere i ekstra isolering i vegg og utskifting av vinduer/dører.

Ja bra tips, takk. Tenkte på å legge astrofoil i vinduene, det er greit for meg, tenkte å beholde litt dagslys via toppen på vinduene så ikke dekke til hele i såfall.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en 2 kW vifteovn som jeg starter rundt en time +/- før jeg står opp. Fungerer ganske greit. Du trenger ikke å rotere den rundt for den varmer temmelig jevnt, spesielt når arealet er lite. Pass på å ha nok plass fremfor viften slik at det er trygt. 

Hvis du har nok strøm kan du ha 2 vifteovner. Husk at 2 kW trekker ca 8,6A, så om du bare har 16A kurs kan du ha 2 kW og 1,5 kW. Det kan hjelpe greit å ta seg en kopp te for å få litt varme også.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, infoerbra said:

Finnes det noen utregninger på dette hvor lang tid det tar å komme opp fra 12-20 grader f.eks.?

Du kan regne på hvor mye energi oppvarming av luft krever, men alle mulige omliggende faktorer gjør slike beregninger enten veldig omtrentlige eller kompliserte.

Det er for så vidt en enkel løsning på spørsmålet: Lån en vifteovn av noen og test. Da får du et svar som både kan måles og oppleves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
infoerbra skrev (1 time siden):

Finnes det noen utregninger på dette hvor lang tid det tar å komme opp fra 14-20 grader f.eks.?

Kan gjøre dette hvis du har noe mer info:
- Alder på bolig
- Type bolig (leilighet i blokk, sokkelleilighet i hus, osv)
- Areal på yttervegger (og antall vegger som er yttervegger)
- Areal på vinduer og ytterdører
- Er gulv på bakken eller mot oppvarmet rom
- Er tak mot friluft, mot kaldt loft eller mot oppvarmet rom
- Hva slags type ventilasjon er det

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Frank Drebin said:

Kan gjøre dette hvis du har noe mer info:
- Alder på bolig
- Type bolig (leilighet i blokk, sokkelleilighet i hus, osv)
- Areal på yttervegger (og antall vegger som er yttervegger)
- Areal på vinduer og ytterdører
- Er gulv på bakken eller mot oppvarmet rom
- Er tak mot friluft, mot kaldt loft eller mot oppvarmet rom
- Hva slags type ventilasjon er det

Hei Frank 😊:

- Alder på bolig = 22 år ca.
- Type bolig  = Enebolig
- Areal på yttervegger (og antall vegger som er yttervegger), det er 3 yttervegger, yttervegger er 2,40 meter høye innvendig målt og Vegg A (ØST-stue) = 5,4 m + Vegg B (SYD-stue) = 5,7 m så kommer det en lettvegg til kjøkken som er delvis åpen og ytterveggen forsetter da i kjøkken VEGG C (Syd- kjøkken) = 3 M (ergo yttervegg syd = 8,7 M og vegg D (vest.kjøkken) = 3,2 M. Vegg D ender i en lettvegg mot et annet innendørs rom (teknisk rom)
- Areal på vinduer og ytterdører = Det er 2 vinduer på kjøkken som er 87*97 cm i sin glassåpning og så 2 slike vinduer ved siden av hverandre i stue på vegg B (opptil lettvegg) og 3 større vinduer på Vegg A som står tett inntil hverandre på 105 cm x 150 cm.
- Er gulv på bakken eller mot oppvarmet rom = Gulv er på bakken, men det er en slags isolerende "såle" vet ikke helt hva av
- Er tak mot friluft, mot kaldt loft eller mot oppvarmet rom = Tak er mot kaldt loft
- Hva slags type ventilasjon er det = Mekanisk ventilasjon med vifte og et varme-element som jeg har skrudd på min.

Lenke til kommentar
3 hours ago, infoerbra said:



Kanskje en løsning med en plate som dreier rundt av seg selv som vifta står på. Altså at vifta roterer 360 grader rundt i rommet slik at blir spredd maksimalt?

….

 

Det er et opplagt problem å la noe snurre rundt og rundt samtidig som det er festet til veggen med en ledning :p

Vifteovner er billig. Får de ned i 99kr( kanskje 199kr) på Jula. Kjøp to, som peker hver sin vei. Mye bedre enn å lage noe som snurrer vifta frem og tilbake :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...