Gå til innhold

Rasime i det engelske kongehuset ?


Anbefalte innlegg

Geir T skrev (1 minutt siden):

Det er  lett å la seg rive med når man diskuterer, merker jeg selv også. :) Jeg lufter egentlig kun min frustrasjon over norsk presse, som jeg synes pisker opp mye unødvendig splid i samfunnet vårt, ved å kunstig transplantere amerikanske forhold over i Norge (bl.a. under George Floyd-saken). Jeg synes imidlertid at du lar tvilen komme norsk presse litt for mye til gode, uten at jeg skal gå nærmere inn i den debatten her og nå.

Det kan godt hende at jeg gjør. Jeg håper vel fortsatt at vær varsom-plakaten fortsatt er viktig og at journalistiske prinsipper fortsatt lever. Det jeg kan si om det er at jeg vet at det er noen store mediehus i Norge som er ren dritt - f.eks Dagbladet. Jeg har kuttet slike helt ut. Jeg vil gjerne tro at NRK fortsatt gjør en viktig og balansert jobb. Om det viser seg slik at mange norske medier velger bort visse nyhetssaker basert på hudfarge eller hva som er bekvemt og ikke hva som er journalistisk riktig, så synes jeg det er forferdelig synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (18 minutter siden):

Jeg klarer utmerket godt å skille mellom de som genuint ønsker å bli kjent med meg, og de som to minutter etter å ha møt meg spør om hvor jeg egentlig er fra. 

Hvorfor skal mennesker jeg akkurat har møtt spørre om hvor jeg egentlig er fra? Jeg snakker da perfekt norsk, og oppfører meg som andre nordmenn! Det er ingen grunn til å spørre om det, bortsett fra at jeg har feil farge! 

Mennesket er nå en gang «økonomisk» innrettet. Man antar at jeg er gift med min kjære (noe jeg ikke er). Ikke for å trykke meg ned eller fordi de ikke bryr seg, men fordi vi vet lite, husker lite, og den lille grå massen stadig prøver å finne mønstre og mening i en kaotisk verden.

Vi gjør antagelser. Som at en fremmed kvinne er barnets bestemor siden de går sammen og hun har grått hår. Så viser det seg kanskje at hun er barnets mor og ble mor i godt voksen alder. Det kan være litt flaut eller kleint og så unnskylder man seg og så fortsetter man samtalen?

Folk kan tro at jeg bor et annet sted enn det jeg gjør. Fordi jeg snakker dialekt. Selv om jeg har bodd her i 20 år. Jeg forstår godt at de gjør den antagelsen. Som altså er feil. Siden de fleste som bor her snakker forskjellig fra meg. Ofte så kan slike misforståelser og forviklinger være åpningen på en interessant samtale. Kanskje vedkommende lærer noe nytt. Eller jeg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Mennesket er nå en gang «økonomisk» innrettet. Man antar at jeg er gift med min kjære (noe jeg ikke er). Ikke for å trykke meg ned eller fordi de ikke bryr seg, men fordi vi vet lite, husker lite, og den lille grå massen stadig prøver å finne mønstre og mening i en kaotisk verden.

Vi gjør antagelser. Som at en fremmed kvinne er barnets bestemor siden de går sammen og hun har grått hår. Så viser det seg kanskje at hun er barnets mor og ble mor i godt voksen alder. Det kan være litt flaut eller kleint og så unnskylder man seg og så fortsetter man samtalen?

-k

Du skjønner ikke hvor systematisk og ekskluderende dette oppleves for oss med feil farge. Vi burde ha kommet lenger i Norge i 2022! 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Du skjønner ikke hvor systematisk og ekskluderende dette oppleves for oss med feil farge. Vi burde ha kommet lenger i Norge i 2022! 

Du har helt rett i at jeg ikke skjønner alle aspekter ved å være deg. Men jeg tror at jeg forstår at det at du føler du må erklære at du har «feil farge» i halvparten av innleggene dine her inne er vel så mye et «deg-problem» som et «alle andre-problem».

-k

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Inspector said:

Forhold som utmerker seg, nye vinklinger, er spesielle eller avviker fra gjennomsnittet, pirrer min nysgjerrighet og interesse.  Det er forhold som jeg ønsker å vite mer om, lære av og utveksle erfaringer med. 
Hvis dette blir uakseptabelt, er menneskeheten på ville veier……

Uakseptabelt og uakseptabelt, det å ta mer hensyn til egen nysgjerrighet enn til den andres velbefinnende, når man forsøker å knytte sosiale bånd, kalles en sosial utviklingsforstyrrelse…
 

Dere som synes det er innafor å spørre om sånt, hvor kommer dere fra?

Jeg spør oppriktig, jeg ønsker å lære, jeg er så nysgjerrig, det er godt ment, jeg synes verden er et spennende sted!

(Men, det er klart, jeg gir meg ikke med å spørre og grave før dere innrømmer å være fra Trøndelag! :sleep2:)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (19 minutter siden):

Dere som synes det er innafor å spørre om sånt, hvor kommer dere fra?

Jeg kommer «egentlig» fra Afrika sånn som deg.

Dvs det virker som det mest sannsynlige opphavet 200.000 år tilbake. Forfedrene mine har levd lenge før det men det leder tilbake til en eller annen pytt med brakkvann og lynnedslag et ukjent sted på jorden eller en asteroide som brakte liv fra det ytre rom og til jorda.

I mellom disse ytterpunktene så later det til at slekta mi har hatt seg både her og der. Man kan ikke velge sitt opphav men jeg kunne nok ønske av noen av mine formødre hadde vært litt mer kresne ved valg av forfedre - eller motsatt.

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Du skjønner virkelig ikke problemstillingen. 

Joda, det gjør jeg.

Poenget mitt er at kommunikasjon kan misforstås, særlig av de lettkrenkede. Dessuten misbrukes rasismebegrepet over en lav sko.

Jeg har vært i flere av verdens avkroker og fått tilsvarende spørsmål/henvendelser og kommet godt ut av alle.

Det er forskjell mellom rasisme og naturlig skepsis/nysgjerrighet for det ukjente……

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Joda, det gjør jeg.

Poenget mitt er at kommunikasjon kan misforstås, særlig av de lettkrenkede. Dessuten misbrukes rasismebegrepet over en lav sko.

Jeg har vært i flere av verdens avkroker og fått tilsvarende spørsmål/henvendelser og kommet godt ut av alle.

Det er forskjell mellom rasisme og naturlig skepsis/nysgjerrighet for det ukjente……

At du i UTLANDET blir spurt om hvor du kommer fra, blir noe HELT annet enn at jeg hjemme i mitt eget land blir spurt hvor jeg egentlig kommer fra av nordmenn. Til tross for at jeg snakker perfekt norsk og oppfører meg som en typisk nordmann. Som sagt, du skjønner virkelig ikke problemstillingen.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Daisy 🌸 said:

Uakseptabelt og uakseptabelt, det å ta mer hensyn til egen nysgjerrighet enn til den andres velbefinnende, når man forsøker å knytte sosiale bånd, kalles en sosial utviklingsforstyrrelse…
 

Dere som synes det er innafor å spørre om sånt, hvor kommer dere fra?

Jeg spør oppriktig, jeg ønsker å lære, jeg er så nysgjerrig, det er godt ment, jeg synes verden er et spennende sted!

(Men, det er klart, jeg gir meg ikke med å spørre og grave før dere innrømmer å være fra Trøndelag! :sleep2:)

Jeg kan si at mens jeg var ute backpacking, var standardspørsmålet når du møtte noen hvor du kom fra. Det var en inngangsport for alle slags interessante diskusjoner. Mange av menneskene jeg møtte hadde ikke en hudfarge / navn som du forbinder med det landet, og noen begynte å snakke om seg selv om hvor foreldrene deres innvandret fra. Møtte blant annet en brite som var veldig stolt av sin greske arv og en kanadier som begynte å snakke foreldrenes liv i Algerie.

Jeg synes det er merkelig at du antar at ens velvære blir skadet av å bli stilt det spørsmålet. De aller fleste er interessert i både egen og andres opprinnelse. Snarere høres det ut som om du antar at alle mennesker med en mørkere hudtone er dypt skamfull over hvem de er og blir automatisk dårlig påvirket.

Spørsmålet om ens opprinnelse kan sikkert stilles på en rasistisk måte. Men om spørsmålsstilleren er velvillig nysgjerrig eller truende nedlatende, kan de fleste med et snev av sosiale ferdigheter sannsynligvis lett lese.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bastu skrev (11 minutter siden):

Jeg kan si at mens jeg var ute backpacking, var standardspørsmålet når du møtte noen hvor du kom fra. Det var en inngangsport for alle slags interessante diskusjoner. Mange av menneskene jeg møtte hadde ikke en hudfarge / navn som du forbinder med det landet, og noen begynte å snakke om seg selv om hvor foreldrene deres innvandret fra. Møtte blant annet en brite som var veldig stolt av sin greske arv og en kanadier som begynte å snakke foreldrenes liv i Algerie.

Jeg synes det er merkelig at du antar at ens velvære blir skadet av å bli stilt det spørsmålet. De aller fleste er interessert i både egen og andres opprinnelse. Snarere høres det ut som om du antar at alle mennesker med en mørkere hudtone er dypt skamfull over hvem de er og blir automatisk dårlig påvirket.

Spørsmålet om ens opprinnelse kan sikkert stilles på en rasistisk måte. Men om spørsmålsstilleren er velvillig nysgjerrig eller truende nedlatende, kan de fleste med et snev av sosiale ferdigheter sannsynligvis lett lese.

Men dere bommer totalt på hele problemstillingen! Om en turist på Norgesbesøk hadde spurt meg om hvilket land jeg er fra, hadde det selvfølgelig ikke gjort meg noe som helst. Men når mine egne landsmenn umiddelbart begynner å grave om hvor jeg egentlig er fra, selv om jeg sier jeg er fra et sted på Østlandet, blir det noe helt annet. Det blir litt som Daisy sier, "innrøm at du ikke er helt norsk". 

Og når jeg er på reise i utlandet er det selvfølgelig bare hyggelig at folk er nysgjerrige på hvor jeg kommer fra, men når jeg sier jeg er norsk burde de bare godta dette uten videre spørsmål, med mindre jeg legger opp til at jeg ønsker å dele flere detaljer. Likevel er spørsmål om hvor jeg "egentlig" er fra, mye mer innafor i denne settingen, enn fra andre nordmenn hjemme i Norge. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (41 minutter siden):

Men dere bommer totalt på hele problemstillingen! Om en turist på Norgesbesøk hadde spurt meg om hvilket land jeg er fra, hadde det selvfølgelig ikke gjort meg noe som helst. Men når mine egne landsmenn umiddelbart begynner å grave om hvor jeg egentlig er fra, selv om jeg sier jeg er fra et sted på Østlandet, blir det noe helt annet. Det blir litt som Daisy sier, "innrøm at du ikke er helt norsk". 

Og når jeg er på reise i utlandet er det selvfølgelig bare hyggelig at folk er nysgjerrige på hvor jeg kommer fra, men når jeg sier jeg er norsk burde de bare godta dette uten videre spørsmål, med mindre jeg legger opp til at jeg ønsker å dele flere detaljer. Likevel er spørsmål om hvor jeg "egentlig" er fra, mye mer innafor i denne settingen, enn fra andre nordmenn hjemme i Norge. 

Når jeg alene leverte min førstefødte på kontroll så skrøt sykepleieren av «nei så flink pappa som tar lille tassen med på kontroll».

Tror du at hun tenkte over at hun med det nedvurderte meg som pappa, at det at jeg prøver å ta et likeverdig ansvar blir bemerket som noe prisverdig samtidig tydeliggjør at folk har lavere forventninger til fedre enn mødre?

Eller tror du at hun bare ville si noe hyggelig?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Når jeg alene leverte min førstefødte på kontroll så skrøt sykepleieren av «nei så flink pappa som tar lille tassen med på kontroll».

Tror du at hun tenkte over at hun med det nedvurderte meg som pappa, at det at jeg prøver å ta et likeverdig ansvar blir bemerket som noe prisverdig samtidig tydeliggjør at folk har lavere forventninger til fedre enn mødre?

Eller tror du at hun bare ville si noe hyggelig?

-k

Igjen, dette blir noe helt annet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

 

 

knutinh skrev (51 minutter siden):

Når jeg alene leverte min førstefødte på kontroll så skrøt sykepleieren av «nei så flink pappa som tar lille tassen med på kontroll».

Tror du at hun tenkte over at hun med det nedvurderte meg som pappa, at det at jeg prøver å ta et likeverdig ansvar blir bemerket som noe prisverdig samtidig tydeliggjør at folk har lavere forventninger til fedre enn mødre?

Eller tror du at hun bare ville si noe hyggelig?

-k

Er noe dumt å si bare fordi den som sier det mener det er dumt?    Jeg har sagt mye dumt uten å vite at det var dumt, ofte fordi jeg manglet informasjon om mottageren og hvordan han/hun ville bli påvirket av utsagnet mitt.   

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (16 minutter siden):

Igjen, dette blir noe helt annet. 

Kanskje. Poenget er at alle sier ubetenksomme ting. Alle feiler en gang i blant. Og alle kan la seg krenke av ett eller annet. Noen ganger er folk så ufine at vi må stå opp for oss selv (og hverandre).

Hvis noen pusher «men hvor er du egentlig ifra» gjentatte ganger etter at du har svart «Lillehammer» så forstår jeg godt at det er irriterende. Men hva med å spørre dem hvor de _egentlig_ er ifra på samme måte?

Når du sier at du har «feil farge» så høres det ut som om du legger opp til at andre skal ha noe mot deg pga fargen din. Som kanskje stemmer med dine erfaringer. Men veldig mange har møtt motgang. De får ikke kontakt med det annet kjønn. De får ikke opprykk på jobb. Ektefellen er et troll, og barna også. November er noe dritt. Bensin, strøm og huslån har blitt dyrt. Det finnes et uendelig potensiale for å møte livet og verden med tommelen ned. Men det hjelper lite.

-k

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Geir T skrev (23 minutter siden):

Ta NRK.no sitt oppslag i dag om Kanye West, som nå roser Hitler og nazisme, grøss og gru. Vi har vel knapt sett et mer selvdestruktivt tilfelle i moderne tid av en såpass stor kjendis/artist. Hva gjorde NRK? De omgjorde saken til å handle om Trump - i overskriften, med flere bilder, og gjentatte ganger gjennom selve artikkelen. Som om Trump er antisemitt, fremmer raseforfølgelse, konsentrasjonsleirer og liknende.

Det er da ikke rart, man kan ikke forstå Kanye Wests utvikling uten å gi konteksten dette har skjedd i, som er den nylige omfavnelsen av Kanye fra GOP og Trump, på tross av Kanyes ekstreme uttalelser. Det er bare dager siden Trump inviterte Kanye West til middag på Mar-a-Lago. Det er mildt sagt ekstremt oppsiktsvekkende at en tidligere president med ambisjoner om å bli det igjen tar imot en uttalt antisemitt og Hitler-sympatisør, i tillegg med en nynazist på slep (Nick Fuentes). Selvfølgelig må man dekke dette.

NRKs artikkel er glimrende og setter ting i riktig sammenheng.
https://www.nrk.no/urix/fra-trump-venn-til-hyller-av-hitler-1.16204124

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er da ikke rart, man kan ikke forstå Kanye Wests utvikling uten å gi konteksten dette har skjedd i, som er den nylige omfavnelsen av Kanye fra GOP og Trump, på tross av Kanyes ekstreme uttalelser. Det er bare dager siden Trump inviterte Kanye West til middag på Mar-a-Lago. Det er mildt sagt ekstremt oppsiktsvekkende at en tidligere president med ambisjoner om å bli det igjen tar imot en uttalt antisemitt og Hitler-sympatisør, i tillegg med en nynazist på slep (Nick Fuentes). Selvfølgelig må man dekke dette.

NRKs artikkel er glimrende og setter ting i riktig sammenheng.
https://www.nrk.no/urix/fra-trump-venn-til-hyller-av-hitler-1.16204124

Kjenner ikke til Nick Fuentes, men tipper at Trump ble overrumplet her. Det er naturlig å anta at hverken Trump eller hans stab (som er de som har dritt på draget, og burde bli sparket etter denne fadesen) visste hvem fyren var. Det var vel rimelig å tro at Kanye ikke akkurat vandrer rundt med nazi-sympatisører (hvis Fuentes er dette), men etter Alex Jones-intervjuet så er det åpenbart at Kanye har mistet forstanden.

Jeg er enig at det er naturlig å nevne Trump som en del av Kanyes "reise" de siste årene, men her ble jo Trump omgjort til nærmest hovedfiguren - ikke Kanye selv og hans nye meningsfeller (som har meget liten ideologisk relasjon til Trump for øvrig). Man må kunne bekjenne seg at dette var en tendensiøs vinkling fra NRK. Men beklager at jeg gikk OT her, skal la dere forsette å diskutere det britiske kongehuset. :)

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Folk er nysgjerrige og det er helt naturlig at folk spør om hvor man er fra om man ser annerledes ut og ikke er av samme etnisitet som urbefolkningen. Om jeg reiser til Kina eller afrika og får meg statsborgerskap der, så vil ikke jeg bli irritert og skrike rasisme i media om noen der nede spør om hvor jeg "egentlig" kommer fra. Om jeg får barn og barnebarn der nede, så vil jeg også lære dem om Norge og si til de at deres etniske opprinnelse via foreldrene er norsk.

Det er heller ikke så vanskelig å si at man har familie, slekt eller eventuelt ble adoptert, om man er født i det landet som vanligvis har en annen etnisitet enn deg selv. Eller om man er flyktning eller innvandrer, om det er det som er tilfelle. Om familien hennes har vært i Storbritannia i flere hundre år feks pga den transatlantiske slavehandelen, så er det vel bare å si det da?

Men det er veldig populært å være offer i dag, så jeg skjønner dette jaget om å komme i media for å sutre.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Folk er nysgjerrige og det er helt naturlig at folk spør om hvor man er fra om man ser annerledes ut og ikke er av samme etnisitet som urbefolkningen. Om jeg reiser til Kina eller afrika og får meg statsborgerskap der, så vil ikke jeg bli irritert og skrike rasisme i media om noen der nede spør om hvor jeg "egentlig" kommer fra. Om jeg får barn og barnebarn der nede, så vil også lære dem om Norge og si til de at deres etniske opprinnelse via foreldrene er norsk.

Det er heller ikke så vanskelig å si at man har familie, slekt eller eventuelt ble adoptert, om man er født i det landet som vanligvis har en annen etnisitet enn deg selv. Eller om man er flyktning eller innvandrer, om det er det som er tilfelle. Om familien hennes har vært i Storbritannia i flere hundre år feks pga den transatlantiske slavehandelen, så er det vel bare å si det da?

Men det er veldig populært å være offer i dag, så jeg skjønner dette jaget om å komme i media for å sutre.

Det er også veldig populært å bagatellisere andres problemer. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
ITtraktor skrev (26 minutter siden):

Det er også veldig populært å bagatellisere andres problemer. 

Det finnes alltid idioter som sier dumme ting, og skaper dårlig stemning. På skolen, på universitetet, på arbeidsplassen, på lekeplassen. Det er noe ALLE opplever. Hvorfor definerer du livet ditt etter hva noen få tullinger har sagt i ditt nærvær? Hvorfor lar du disse menneskene dominere livet ditt?

Mitt inntrykk fra denne og flere andre debattråder, er at du er veldig ensporet og negativ i din tankegang. Jeg sier ikke dette for å være nedlatende, men jeg anbefaler at du snakker med psykolog. Dessuten å trekke inn Tinder og annet blir bare tull. Hvor mange tror du føler seg utilstrekkelig på sjekkeapper? Majoriteten vil jeg anta - uansett hudfarge. Gå å trene, kom deg i bedre form, kle deg bedre, få deg en god utdannelse. Dette er alle ting du kan gjøre, hvis du vil. Å synes synd på deg selv kommer du ingen vei med. Beklager å være brutal, men virkeligheten er brutal, og kun du kan gjøre ditt liv bedre - ingen annen.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...