Gå til innhold

Betaler vi Strøm for El-Bil eiere ?


smergel

Anbefalte innlegg

En ting som jeg er nysgjerrig om hva folk omkring mener om følgende.

Er en av grunnene til att strøm prisen er så høy delvis p.g.a. flere og flere folk kjøper seg El-Biler ?

Jeg bor i Lillestrøm og ser jo att alle har bilen på lading om natten. Laderen slår seg vel av når det er full ladet, men er det noen som har noen slike tanker ang den høye strømprisen ?

Jeg bor på 30 kvm og betalte siste strøm nå regning på 623 kr. Bor i blokk med Radiator så jeg bruker ikke strøm til oppvarming. Når jeg flyttet inn her for 4 år siden var den første strøm regningen på 245 kr, så det er jo litt av en økning.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømprisen er høy når etterspørselen er høyere enn tilbudet. Så ja, enkelt forklart så betaler du dyrere strøm fordi folk lader elbilene sine, men du betaler også dyrere strøm fordi folk lader telefonen, sparkesykkelen eller varmer opp leiligheten sin. 

Så er vi koblet på Europa, og importerer dessverre strømprisene derfra, siden tilbudet er fordelt over mange flere land, og etterspørselen etter strøm er blitt enorm overalt pga mange forskjellige ting, deriblant tilbudet på gass og olje, der etterspørselen ikke når opp pga sanksjoner mot krigen til Russland.

På sikt, så kommer ikke etterspørselen etter strøm å synke noe særlig, feks fordi flere elbiler skal lades, så det må bygges ut produksjon av strøm og helst da grønn energi. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (11 minutter siden):

Er en av grunnene til att strøm prisen er så høy delvis p.g.a. flere og flere folk kjøper seg El-Biler ?

I hovedsak nei. Som nevnes over, det er flere grunner til at strømprisene er så høy om dagen, her spiller el-bil lading en veldig liten rolle, spesielt siden det kun er Norge som har en såpass stor andel av elbiler uansett.
Så dine naboer i Lillestrøm som lader bilen sin har ikke skylden.

For å koke dette ned veldig(forenkle), så er det den europeiske energipolitikken, herav avhengighet av russisk gass og nedbygging av balansekraft, som har skylden. Ukraina krigen turboladet problemet, men alt lå allerede til rette for denne katastrofen flere år i forveien. Russland viste også før krigen at de var en upålitelig partner som brukte gassen i storpolitikken for å utøve makt.

Men som du er inne på med ladingen, så vil ikke behovet for strøm bli mindre i fremtiden, prognosene viser til minkende overskuddskraft i årene fremover, men den har ikke skyld i dagens skyhøye priser.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
smergel skrev (43 minutter siden):

En ting som jeg er nysgjerrig om hva folk omkring mener om følgende.

Er en av grunnene til att strøm prisen er så høy delvis p.g.a. flere og flere folk kjøper seg El-Biler ?

Jeg bor i Lillestrøm og ser jo att alle har bilen på lading om natten. Laderen slår seg vel av når det er full ladet, men er det noen som har noen slike tanker ang den høye strømprisen ?

Jeg bor på 30 kvm og betalte siste strøm nå regning på 623 kr. Bor i blokk med Radiator så jeg bruker ikke strøm til oppvarming. Når jeg flyttet inn her for 4 år siden var den første strøm regningen på 245 kr, så det er jo litt av en økning.

 

 

Nei. Grunnen til prisene er fordi vi er på kraftbørsen og det skal dermed renne inn penger i statskassa i og med at kraftprodusentene hovedsakelig er statseid og/eller kommunalt eid. At egen befolkning lider pga dette tar de liten hensyn til så lenge staten tjener gode penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også at AP, arbeidernes parti. Partiet hvor jobben dems er å tale arbeidernes sak, mener at det er helt greit at bedrifter går konkurs og folk mister arbeidet sitt pga. de høye strømprisene som politikerne selv er skyld i.

https://www.document.no/2022/10/24/naeringsministeren-folk-ma-akseptere-at-enkelte-bedrifter-gar-konkurs-pa-grunn-av-hoye-strompriser/

Det går også en konspirasjonsteori om at politikerne med vilje og viten presser bedriftene konkurs for å få ned inflasjonen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

Husk også at AP, arbeidernes parti. Partiet hvor jobben dems er å tale arbeidernes sak, mener at det er helt greit at bedrifter går konkurs og folk mister arbeidet sitt pga. de høye strømprisene som politikerne selv er skyld i.

https://www.document.no/2022/10/24/naeringsministeren-folk-ma-akseptere-at-enkelte-bedrifter-gar-konkurs-pa-grunn-av-hoye-strompriser/

Det går også en konspirasjonsteori om at politikerne med vilje og viten presser bedriftene konkurs for å få ned inflasjonen.

Konkurser er sunt og bra i det store bildet, selv om det rammer hardt og brutalt for enkelt mennesker. Konkurser har vi alltid hatt og det kommer vi alltid til å ha. Bedrifter som ikke klarer å tilpasse seg, fornye seg og henge med vil bli utkonkurrert.
De siste tre årene så legges det frem som om vi ikke skulle hatt en eneste konkurs dersom det ikke hadde vært for pandemien og strømprisene. Det er selvfølgelig helt feil.

Dersom du tror på en så IDIOTISK konspirasjonsteori om at statene med vilje vil få bedriftene til å gå konkurs så er du helt fullstendig blåst. Det er gjennomsyret IDIOTISK å tro at man kan ha en slik hemmelig tverrpolitisk plan, og for å toppe det så er jo staten på mange måter tjent med inflasjon. Inflasjon kutter indirekte lønn-/trygdeutgiftene staten har.

Ps. og document.no er en elendig kilde å oppgi. Det jobber nesten ikke folk i den "avisen", så kvalitetssikring, refleksjon og mangfold av meninger er så godt som fraværende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

All økning av etterspørsel øker strømprisen, men i og med at det bare er noe sånt som 0,5% av strømforbruket som går til elbiler, så ville jeg bare gitt elbiler 0,5% av skylden.

Og man kan like gjerne si at man har høye strømpriser fordi folk er i mot vindkraft, o.l. Strømprisen styres av både *tilbud* og etterspørsel. Øker man tilbudet så faller prisen, reduserer man etterspørselen så faller prisen.

Om folk ikke hadde hindret vindkraftutbygging over de siste årene kunne Norge fint hatt 10% høyere strømproduksjon i dag, altså jeg ville gi vindkraftmotstanderne minst 20 ganger mer skyld enn elbilister.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Om folk ikke hadde hindret vindkraftutbygging over de siste årene kunne Norge fint hatt 10% høyere strømproduksjon i dag, altså jeg ville gi vindkraftmotstanderne minst 20 ganger mer skyld enn elbilister.

Om staten ikke hadde hindret utbygging av vannkraft så ville vi hatt 100% høyere strømproduksjon, og ja jeg tar tallene ut av lufta, men det er ikke usansynlig. 
Vannkraft vil også spare oss for mange milliarder i skader hvert år på grunn av flom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Dubious said:

De sier at strømprisene ville vært høyere uten utenlandskablene, men jeg ser ikke hvordan det kan gå an.

Så godt som alle har vel gitt opp denne argumentasjonsrekken nå. De prøvde lenge å skylde på norske forhold som nedbør og magasinfylling, men med mye nedbør og økende magasinfylling har selv de mest ivrige tilhengerne av utenlandskabler gått tom for bortforklaringer.

Er det noen som vet status på rettssaken om ACER og eventuelle anker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi kutter noen kabler eller i alle fall stopper ubegrenset eksport av vannkraft så kunne vi klart oss med litt utbygging av vann, sol og vindkraft for å dekke fremtidig norsk kraftbehov.

Så lenge kablene er der så ser jeg ingen gode grunner til å ofre mer norsk natur for at strømprodusentene skal bli enda rikere på eksport.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (4 minutter siden):

Hvis vi kutter noen kabler eller i alle fall stopper ubegrenset eksport av vannkraft så kunne vi klart oss med litt utbygging av vann, sol og vindkraft for å dekke fremtidig norsk kraftbehov.

Så lenge kablene er der så ser jeg ingen gode grunner til å ofre mer norsk natur for at strømprodusentene skal bli enda rikere på eksport.

Når man tenker på ofring av natur så må man se på strøm produsert i forhold til areal brukt, der stiller atomkraft sterkt i forhold til vindkraft. Intergreringskostnadene er også vesentlig mindre enn vindkraft men det er dyrere å bygge.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Får lyst til å kutte kablene til England&Tyskland og sette opp et par atomkraftverk på østlandet....

Kabelen fra UK har gått ca. i null de siste dagene det har vært dyr strøm, så det er ikke den sin skyld. Kabelen til Tyskland har det vært netto eksport på, men veldig opp og ned så langt fra full kapasitet. Kablene til Sverige og Danmark har derimot gått for fulle eksport-mugger i denne tidsperioden, sammen med kabelen til Nederland. Nederland-kabelen er den som har lavest kapasitet. Så alt i alt er det nok kablene til Sverige og Danmark som har medført mest eksport de siste dagene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Kabelen fra UK har gått ca. i null de siste dagene det har vært dyr strøm, så det er ikke den sin skyld. Kabelen til Tyskland har det vært netto eksport på, men veldig opp og ned så langt fra full kapasitet. Kablene til Sverige og Danmark har derimot gått for fulle eksport-mugger i denne tidsperioden, sammen med kabelen til Nederland. Nederland-kabelen er den som har lavest kapasitet. Så alt i alt er det nok kablene til Sverige og Danmark som har medført mest eksport de siste dagene. 

Norge har ikke gangbare forsyningslinjer så at det går via Sverige tjener de grovt på.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...