Gå til innhold

Dødt 18V batteri


Anbefalte innlegg

I dag har jeg sjekket litt. Fikk kjøpt meg Torx sett så jeg fikk skrudd opp batteridekselet  

A787A95C-2B50-46DB-BEAE-A887D44A9478.thumb.jpeg.edaac784f2f32938f7d275d709d4d683.jpeg

Alle cellene så ut til å være i balanse, med pluss minus 0,1 volt  jeg kan dra strøm fra batteriet via pluss og minus pinnene og jeg kan lade batteriet via de samme pinnene. (Ja, jeg har konkludert med at problemet med strømforsyneren som tok kvelden ikke var min feil og var tilfeldig) 

DDF7FF41-3708-4E3A-A6E6-6371C8CEB4F0.thumb.jpeg.f87b938ecae2aea9a3031217720400e3.jpeg

08FAD23C-2381-4A5E-9B2B-58F618F0D13C.thumb.jpeg.37c6be253e72e36dc78ffeb76f3588c9.jpeg

Batteriet fikk en 20 minutters lading og alt virker normalt  batterispenningen er nå rundt 19V. Men det er ikke noe liv i batteriindikatoren. Om orginalladeren hadde klart og få liv i det vet jeg ikke da TS ikke sendte med denne. 

Min mistanke er at det kan være noe rart med hvordan den orginale batteriladeren "snakker" med batterikretsen. 

Slik ståe er nå, så vet jeg ikke helt  skulle lnske jeg hadde den orginale laderen her. Har søkt litt rundt om det er mulig å "resette" chip'en som snakker med laderen uten hell. Å begynne å kludre med det gjør jeg ikke før jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ødelegger noe. 

Når det er sagt så kikket jeg også på beskyttelseskretsen og jeg kunne ikke se noen åpenbare feil eller blåste komponenter med det blåtte øye og en lupe. Faktisk ser det ganske rent og pent ut og kretskortet er coatet med et vannbeskyttende lag. Ikke noe korrosjon etc.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke det dukker opp noen veldig gode råd her som kan prøves, så anbefaler jeg nesten og demontere alle cellene og gi alle en "balance charge" og lage en batteripakke av disse. Merk at det er alt for tidkrevende og sette disse inn i milwakuee pakken igjen. 

Batteriene er av god kvalitet og det står samsung på dem. Jeg er overbevist om at alle batteriene er intakkte. Jeg tror feilen ligger et annet sted. 

TS får stikke innom her og fortelle litt hva han ønsker. Disse batteriene får du lett solgt for rundt 50 kr. Stykket på finn. Men selve batteripakken er jo verdiløs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Har den ikke komponenter på baksiden som ikke er tilgjengelig for inspeksjon?

Poenget er at jeg tenkte dette trolig kunne være en lett fiks. En slags jumpstart av en eller flere celler for å få batteriet til å ta til seg lading. 

men jeg tror problemet ligger i komunikasjonen mellom laderen og batterikretsen. Hvordan man nullstiller dette vet jeg ikke, men jeg akter ikke å prøve meg frem med cowboymetoder her. En av tankene som jegbhar sett andre prøve på er å kortslutte en eller flere av de midterste pinnene etc. men siden batteriet ikke er mitt, så prøver jeg ikke dette. 

For alt jeg vet kan det hende at batteriet tar til seg lading fra den orginale laderen nå, men den har jeg som sagt ikke så får ikke testet. Jeg har allerede brukt over 100 kroner av mine egne penger for å demontere pakken og jeg har også ødelegat en benk forsterker til 800 kroner, å siden dette gjøre helt uten kostnad for min del så tenker jeg at jeg stopper her. 

Så sant jeg ikke får spesifikke detaljer om hvordan en reset av kretsen gjøres samt eiers samtykke til å prøve det.

Men så langt har jeg ikke hørt noe fra TS på lenge....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Målte du spenningen på pakken før du satte strømforsyninga på?

Kan jo godt hende den fungerer bare fint i originalladeren nå som du fikk god spenning på pakken :)

 

On 1/28/2023 at 6:49 AM, Bjerknez said:

Se denne videoen: (se fra 05:00 min)

 

 

Se her ja!
Han lyktes jo helt fint med det jeg nærmest ble idioterklært for å gjøre ;) -litt skjeivhet da.

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (2 minutter siden):

Målte du spenningen på pakken før du satte strømforsyninga på?

Kan jo godt hende den fungerer bare fint i originalladeren nå som du fikk god spenning på pakken :)

 

Se her ja!
Han lyktes jo helt fint med det jeg nærmest ble idioterklært for å gjøre ;) -litt skjeivhet da.

Ja, spenningen var 17.8V før jeg startet. Jeg får ladet batteriet via pluss og minus polen og jeg får også lastet batteriet fra de samme polene. Slik jeg ser det er cellene noenlunde balanserte og alle hadde en spenning på rundt 3.6 volt. 

Hvis det er noe galt her, så er det noe med batterikretsen og hvirdan denne "snakker" med laderen. Vertfall slik jeg ser det. Batteriene er av merket Samsung og er av gid kvalitet. 

Jeg prøvde det samme som han i videoen, men da med en strømforsyner og ikke et annet batteri. Jeg fikk vertfall ikke indikatorlampen til lyse noen gang... 

Men denne pakken skal ha nok spenning til at den skal fungere. Nå har batteripakken rundt 19V spenning etter at jeg ga den en jumpstart med 21V og 3A i ca. 10 minutter. 

Hvis ikke laderen din klarer ig lade den nå, så er det noe med batterikretsen som nevnt over. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående videoen så er dette ganske ufarlig HVIS man vet hva man holder på med. Kortslutter man en batteri med 15stk. 18650 celler som gir 21V så skal jeg love deg at du blir overrasket. I beste fall vil sikkerhetskretsen ryke og i værste fall hvis det ikke er noen sikkerhetskrets så snakker vi garantert eksplosjon/brann som du IKKE får slukket med vann for å si det sånn :) 

Derfor vil de fleste fraråde dette :)

Lenke til kommentar

Vet hva man gjør som i å ikke kortslutte? Ikke så voldsomt høye krav altså ;)

 

sist jeg målte batteriet var det nesten ingen spenning. Men jeg lot det bare stå koblet til det fulle batteriet et par uker, så kanskje BMS endelig åpnet?

nå er det nå ihvertfall skikkelig testet og oppladet, så jeg synes vi skal sette det i originallader å se :D

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (Akkurat nå):

Vet hva man gjør som i å ikke kortslutte? Ikke så voldsomt høye krav altså ;)

 

sist jeg målte batteriet var det nesten ingen spenning. Men jeg lot det bare stå koblet til det fulle batteriet et par uker, så kanskje BMS endelig åpnet?

nå er det nå ihvertfall skikkelig testet og oppladet, så jeg synes vi skal sette det i originallader å se :D

Alle vet at man ikke skal kortslutte. Var ikke det jeg mente. Men med en batteripakke som dette er det MYE viktigere og ikke "glemme seg bort". Jeg sitter med tunga i munn hver gang jeg holder på med en slik pakke. Dette er noe helt annen enn å sette inn et AA batteri feil vei. Er mange klumsete mennesker der ute. :) 
 

Er litt usikker på om BMS eller sikkerhetskretsen har "åpnet". De fire pinnene i midten er pinner som på en måte snakker med laderen. Tror jeg. 

Men uansett, jeg sender den i retur så får su teste den i orginal laderen. Spenningen er vertfall ca. 19V nå. Har trolig sunket noe, men den bør være god nok til at den tar til seg lading. Hvis ikke så tror jeg chip'en på batteriet må "resettes" på et hvis. Det kan være utrolig enkelt, eller ganske innviklet. Finner ikke noe informasjon om det. 

Send meg PM så fikser jeg returen av batteriet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
RaymondK skrev (1 minutt siden):

Ingenting suksess dessverre. Laderen vil fortsatt ikke ta.

Ser at Milwaukee gir maksimalt to års garanti på batteriene sine, så ikke mye å skryte av.

IMG_8707.HEIC 1 MB · 0 Nedlastninger

Det ante meg ja. 

Men jeg er ganske sikker på at batteriene i seg selv er i orden. Jeg tror det er kretsen som feiler her. Man kan både laste og lade batteriet direkte via pluss og minus polen. Men når laderen også "snakker" med batteriet via de andre tre polene så er det noe som går galt. 

Mitt forslag er å ta ut battericellene (men vær forsiktig) og lage deg en egen 18V batteripakke av disse. Men det kan være litt skummelt. Mildt sagt, hvis man ikke vet hva man driver med. 

Batteripakken i seg selv måler jo ca. 19V og jegbhar testet med både last og lading. Det funket helt fint. Så det er selve kretsen som er defekt her tror jeg. Enten i laderen eller i batteriet. 

Lenke til kommentar

Egentlig så bør du droppe det jeg skrev om akkurat det. Det er ganske farlig å drive med dette hvis du ikke helt vet hva du driver med. Men jeg mente å koble sammen en egen 18V batteripakke av cellene man tar ut, men man MÅ ha en beskyttelseskrets/ladekrets til batteripakken. Dette får man kjøpt ferdige moduler til, men strengt tatt... jeg tror ikke du bør vurdere det. 

jeg kunne laget en 18V batteripakke til deg av disse batteriene, men da i en annen form. Du kunne derfor ikke brukt dem som batteri til drill noe mer. Men du kunne brukt dem til andre prosjekter. 

Men det blir mye knot dette tror jeg, så bare dropp det. 

Mine Bosch batterier fungerer like bra i dag og dem er nå 10 år gamle. Jeg har til sammen 5stk. Blåbosch batterier og selv om dem ikke er grusomt mye brukt skal sies, så fungerer dem like fint i dag. 

Bytt ut Milwakuee med noe annet som faktisk holder er nok mitt beste tips :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...