Gå til innhold

Jeg tror faktisk Taiwan kan vinne mot Kina militært


Anbefalte innlegg

Kinas hær er kanskje like svak som Russland. I tillegg, så er ikke de for å bruke det engelske ordet, ''battle tested''. De sliter mot visse opprørsgrupper i Pakistans Balochistan området, der de prøver å utvide deres Belt and Road initiativet. Balochistan Liberation Army har utført flere selvmordsangrep mot Kina og Pakistan i de siste årene, og Kina har ikke gjort en dritt. Når de ikke kan gjøre noe som helst mot en opprørsgruppe som ikke har konvensjonelle våpener, hvordan skal de klare å ta Taiwan som har noe av de mest avanserte våpensystemer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det eneste Taiwan kan håpe på er millitær støtte fra USA. Men jeg tror det ikke før jeg ser det. Amerikanerne vil nok ikke komme i en konflikt med Kina så jeg tror egentlig ikke de ville støttet Taiwan noe mer enn de støtter Ukraina nå. 

Lenke til kommentar

Taiwan har fordel på grunn av sin geografi. Kun noen få steder egner seg for å lande masse styrker, og de er godt forsvart. 
55 % av landet er jungel og skog som betyr at små styrker kan utføre geriljakrig slik vietcong og nordvietnams hær gjorde i Vietnam mot konvensjonelt overlegne amerikanere. 
Taiwan er ikke et flatt land. De har over 200 fjelltopper over +- 3000 meters høyde. 
Taiwan er en forsvarers paradis og geografien er nok en viktig årsak til at Kina ikke allerede har invadert landet. 
Geopolitisk sett ville nå ha vært et godt tidspunkt å invadere mens verden har fullt fokus på Russland og Ukraina, men det ser ikke ut som at kineserne kommer til å gjøre det. Et annet poeng er at Vestens ammo- og våpenlagre begynner å tømmes; det er ikke så mye som eventuelt kunne ha blitt avsett til å hjelpe Taiwan. 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 timer siden):

Taiwan har fordel på grunn av sin geografi. Kun noen få steder egner seg for å lande masse styrker, og de er godt forsvart. 
55 % av landet er jungel og skog som betyr at små styrker kan utføre geriljakrig slik vietcong og nordvietnams hær gjorde i Vietnam mot konvensjonelt overlegne amerikanere. 

Eg er einig i dette, men ein slik geriljakrig vil berre fungere dersom det er snakk om ein tradisjonell invasjon av ein hær som prøver å etablere baser på land.
Det som er Taiwan sine store ulemper er at befolkninga er veldig sårbar for bomber og artilleri frå luft og sjø fordi det er ei stor urban befolkning som ikkje nødvendigvis kan flyte ut i jungelen. I tillegg er Taiwan sårbare for ei blokade som hindrar Taiwan i å frå forsyningar, på den måten vil motstanden kunne brytast ned til det ikkje lenger er nok mat og ammunisjon til å fortsette forsvarskrigen.
Det er nok dette som er redninga for Taiwan. Taiwan er lite verdt for kinesarane om Taipei blir jamna med jorda, eller om det taiwanske folket blir drept. Det er fyrst og fremst fabrikkane og arbeidarane i Taiwan som er av verdi, sjølve øya i seg sjølv har for liten verdi sett opp mot kostnadane med ein fullskala invasjon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vil i hvertfall være tidenes politiske selvmord av Kina å gå til angrep og bli fiende med hele verden. Jeg tenker da spesielt på at om Kina forholder seg fredlige så har de alle tiders muligheter for økonomisk fremgang.

Hitler-Tyskland og Russland etter Putin kom til makten er vel eksempler på nasjoner som valgte feil kurs og kunne kommet mye bedre ut av det om de ikke kriget.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Sidekick said:

Det er bare å overflode øya med soldater og heftig artielleri. Ikke Nubsjanse 

?

Jeg er ganske sikker på at Kina ikke har artilleri med rekkevidde på 160km og jeg er ganske sikker på en kinesisk soldat ikke kan svømme den avstanden heller.

Så fantasier til siden.

Taiwan er utrolig vanskelig å invadere. Det er få naturlige landingsplasser og alle konsentrert på vestsiden av øya. Det er høye fjell som ser ned på hele dette området. Kina mangler også landgangsfartøyer selv om de fortsetter oppbyggingen av marinen sin så er antall soldater som kan landsettes og forsynes meget begrenset. Man kan bruke helikoptre men som sett i Ukraina er disse meget utsatte. Kina er også fullstendig uten erfaring på slike operasjoner og generelt mangler hele hæren deres erfaring. 

Om folket i Taiwan bestemmer seg for å slåss, som ukraina, så er Kina sjanseløse og det er faktisk grunnen til at Kina ikke har invadert alle disse årene. De kan skyte en haug med raketter mot Taiwan og gjøre all mulig skade men det hjelper lite som vi ser i krigen nå. 

Og USA vil involvere seg med aktivt å forsyne Taiwan med våpen og forsyninger. Kina kan da enten godta dette eller starte en krig mot både Taiwan og USA (og trolig Japan, Australia etc). Problemet da er at denne koalisjonen vil fullstendig isolere Kina fra forsyninger utenfra som de er fullstendig avhengige av.

Om et Kinesisk angrep på Taiwan kommer er det på grunn av desperasjon og ikke logikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke Kina ukjent med å bruke makt mot egen befolkning og de fleste av oss blir motivert når vi eller familien vår får gevarløpet i bakhodet. Mobilisering tror jeg ikke blir noe problem. Problemet ligger økonomisk. Kina styres av penger og en krig er allt annet enn fornuftig for ett lands økonomi. Eneste som kan tjene på en krig er usa som sitter i dyp gjeld til Kina. Blir Kina den nye store stygge ulven tenker jeg de gjeldsavtalene går rett på bålet. Veldig beleilig. Men man skal heller ikke undervurdere en stusselig mann og hans stolthet..

Lenke til kommentar

La oss slippe en storkrig til. Jeg har en venn som har fått angst pga krigen mellom Russland og Ukraina, og de fleste har beredskapslager i kjelleren.

Jeg kan bare tenke meg hvor mange tjenestevillige soldater det finnes i Kina. Og hva nasjonalismen deres kan få mennesker i stand til å gjøre og orke. Kinesere lever isolert med sitt eget facebook og google, og blir utsatt for propaganda om å bli neste stormakt. De er sterke mot resten av verden bare i kraft av folketallet.

De kineserne jeg kjenner, mener at Taiwan tilhører Kina selv om de bor i vesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (1 time siden):

USA og Kina er store handelspartnere, begge er avhengig av hverandre. Bryter det ut krig så vil det gå kraftig utover begge land.

Det at USA skylder Kina såpass mye penger er vel ikke direkte et argument for at de ikke vil engasjere seg i en konflikt

Det at USA skylder Kina penger gir vel Kina en viss makt over USA så lenge ting er sivilisert.

Samtidig så kan man kanskje tenke seg stridigheter som har regimeskifte som mål, hvor USA sine gjeldsforpliktelser er på bordet?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...