Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmekabler på bad blir for varme


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for 2 år siden en leilighet som sto ferdig i 2016. Jeg har sjeldent tatt i bruk varmekablene på badet, enkelt og greit fordi jeg er en varm person og ikke liker at badet er for varmt. For noen uker siden når det var ganske kaldt her skrudde jeg på varmen, og det tok ikke lang tid før gulvet ble varmt. Dagen etter ble det uutholdelig varmt. Det hadde vært fint om det bare var en liten lunk i gulvet, men i stedet blir det omtrent som en badstue. Mistenker at det er noe galt med føler eller termostat, enda verre om det er noe galt med varmekablene - og dette har jeg ikke oppdaget før jeg sluttet å betale på boligkjøpforsikringen selvsagt... 😕 

20221126_120622.thumb.jpg.eb5508115cdcd87a3a915433f8bc10b5.jpg
Her er bilde av termostaten og det som den står på nå. Badet er ganske varmt nå. Skrur jeg lenger ned på minus lager termostaten en klikkelyd og det røde lyset begynner å blinke. Har ikke turt å skru mer opp av åpenbare grunner... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det bildet viser en regulator. I motsetning til en termostat har en regulator ikke føler, den bare regulerer effekten ut fra innstilling.
Jeg hadde et problem med min, den begynte også å klikke masse ved et visst punkt på innstillingen.. Det kom av at potensiometeret var defekt.
Varmekablene er OK. Du trenger bare å bytte regulator / termostat. 

Lenke til kommentar

Høyrest ut som noko feilmontasje eller feil på termostat. Det ser ut som ein effektregulator i mangel på gradeinndeling på hjulet, men det ser ut som ein eldre sak, så eg veit ikkje. Om det er effektregulator så er den gjerne defekt eller har ein feil som gjer at hjulet ikkje stemmer med indikasjonen. Dvs. at når den står på nesten minimum så er den kanskje på maks.

Ein ny termostat vil nok uansett hjelpe. Om det er følar i golv eller rom så kan ein temperaturstyrt termostat fungere. Er det ikkje følar så må du ha ein effektregulator der du kan justere effekten på faste punkt i staden for at den blir styrt av temperaturen. Då kan du måtte justere ila. året når det går frå sommar til vinter, men fungerer ganske bra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! 

mobile999 skrev (31 minutter siden):

Dette er nok en effektregulator. Klikker den kontinuerlig når du skrur den ned?

Om jeg skrur den lavere enn den står på nå, så vil den lage en klikklyd (den er ikke kontinuerlig, det skjer bare èn gang) og så begynner den å blinke rødt. Nå prøvde jeg å skru den helt opp til pluss, da lagde den en klikkelyd men det røde lyset forsvant. Blir ikke helt klok på den greia her, haha. 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nøtteknekker said:

Om jeg skrur den lavere enn den står på nå, så vil den lage en klikklyd (den er ikke kontinuerlig, det skjer bare èn gang) og så begynner den å blinke rødt. Nå prøvde jeg å skru den helt opp til pluss, da lagde den en klikkelyd men det røde lyset forsvant. Blir ikke helt klok på den greia her, haha.

Du kan skru den helt ned på minus og se hva som skjer. Kanskje den ikke er defekt.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Nøtteknekker said:

Om jeg skrur den lavere enn den står på nå, så vil den lage en klikklyd (den er ikke kontinuerlig, det skjer bare èn gang) og så begynner den å blinke rødt. Nå prøvde jeg å skru den helt opp til pluss, da lagde den en klikkelyd men det røde lyset forsvant. Blir ikke helt klok på den greia her, haha. 

Det normale er at lyset er tent når den varmer og at den vil lage en klikk når den skiftesvis slår varme av og på; f.eks. på faste intervaller.  Den typen klikking er helt normalt og kommer av at det er et mekanisk rele som slår av og på strømmen.  Lyser den hele tiden varmer den hele tiden og da er det klart det vil bli varmt.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...