Gå til innhold

Klimaaktivist tror vold kommer til å bli brukt


Anbefalte innlegg

5 hours ago, KarvaBlad said:

https://www.nrk.no/norge/klimaaktivist_-_-eg-trur-vald-vil-bli-brukt-1.16194486

Hva tenker dere om dette?

Personlig mister jeg helt lysten på videre støtte til "klimakampen", og kommer til å drite mer og mer i det. Jeg vil ikke støtte opp rundt mer eller mindre forrykte ekstremister. Hvilken verden er det de ønsker å redde? En verden der vold er ok?

Det er helt idiotisk å prøve å slå politisk mynt på enkeltpersoner. Dersom du faktisk har den holdningen, så er det ekstremt mye du må ta avstand fra. Enkeltmennesker definerer IKKE totalen. Han utrykker sin personlige mening/holdning, og det er hans personlig og har ingenting med klimakampen å gjøre.
Dersom jeg truer med å drepe en fra "stopp olje letingen" ville du da sluttet med alt som er av fossilt brennstoff?

 

8 minutes ago, Svein M said:

Å grise til monolitten eller annen kunst er uakseptabelt.


Jeg er i utgangspunktet enig, men dersom noen hadde ødelagt Mona Lisa/Skrik/Monolitten.. hadde det i virkeligheten vært et veldig stort tap? 
Alt hadde vel egentlig gått videre som før

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (6 timer siden):

Vell, jeg forstår han.

Det er jo ingen søm gidder å bry seg om vanlig aktivisme. Politiet kommer med sitt voldsmonopol og fjerner aktivistene med makt og "vold". Hvorfor skal staten, som det demonstreres mot, være den eneste som kan benytte denne formen for vold?

Feks, staten vandaliserer og ødelegger naturområder. De sender inn politiet for å fjerne demonstranter som hindrer vandaliseringen, og politet bruker vold og fysisk makt mot demonstrantene.

Men så snart demonstrantene truer med å vandalisere statens eiendom eller bruke vold selv, så er dette "hårreisende". Spar meg.

Dobbeltmoral heter det.

Demokrati heter det.

Jeg mener staten raner meg for penger i form av skatt, det betyr ikke at jeg kan rane staten tilbake med skatteunndragelser. Demokratiet har valgt at det skal være sånn.

Staten er valgt av demokratiet. Hvis staten vandaliserer naturen er det i praksis flertallet av Norges befolkning som ønsker at naturen skal bli vandalisert.

Du mener altså at en mindre gruppe skal kunne heve seg over lover bestemt av flertallet og gjøre akkurat som de vil fordi de mener det er rett?

Spørsmålet blir da, hvis du blir utsatt for ran, voldtekt og tyveri, hvorfor skal Politiet gidde å hjelpe deg da? Siden en mindre gruppe mennesker mener det er ok å gjøre slike handlinger så da må det vel være innenfor, i ditt system. Det er i praksis løsningen du skisserer, et samfunn styrt av alles egoisme og lovløshet. 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (6 timer siden):

Politiet kommer med sitt voldsmonopol og fjerner aktivistene med makt og "vold". Hvorfor skal staten, som det demonstreres mot, være den eneste som kan benytte denne formen for vold?

Men så snart demonstrantene truer med å vandalisere statens eiendom eller bruke vold selv, så er dette "hårreisende". Spar meg.

Dobbeltmoral heter det.

Det er ikke noe mer dobbeltmoralsk enn at vanlige ikke-demonsterende sivilister, ikke skal få lov til å gripe inn heller:

Sitat

Bilister dro klimaaktivister ut av veibanen: – Strengt tatt ulovlig

Stopp oljeletingas talsperson Ronja Therese Mylius hevder hun ble skadet da sivile dro henne og de andre demonstrantene vekk fra veibanen med makt. Hun vil nå anmelde mannen som hun mener forårsaket skadene hun pådro seg under onsdagens aksjon.

Men det er greit det. Dropp «voldsmonopolet» og la de irriterte bilførerne få lov til å ta saken i egne hender, så skal du se det blir fort slutt på alt av trafikkaksjoner. Museumsansatte og besøkende har knyttnever de også. Dropp «voldsmonopolet» og la de som respekterer kunst få lov til å beskytte kunsten.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er noe med å tenke helhetlig angående samfunn og politikk, unngå ensporing og radikalisme. Det kommer gjerne med årene, dagens ungdom blir voksne en gang de og, og så ser de at verden ikke gikk under likevel. Miljø og naturvern kan bare være en av mange saker, det er også viktig å oppnå økonomisk vekst, lav arbeidsledighet, god levestandard osv. 

Ellers er jeg ikke overrasket over at personer som forestiller seg en apokalypse eller dommedagslignende tilstand for jordkloden, er rede til å trå utenfor regelverket og begå vold. Men foreløpig er dette ungdom, de er umodne og bør derfor ikke straffes for hardt. Så bør kanskje media og politikere gå en runde med seg selv, og spørre om de er medskyldige i det verdenssynet klimaaktivistene gir uttrykk for.

Det er noe litt trist med ungdom som ser så mørkt og dystert på fremtiden, ungdom bør være sunne og lykkelige. Det er jo de fleste og da, de er livsglade slik som de skal være. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan hjelper det miljøet at kjøretøy står stille med motoren i gang fordi noen har valgt å sitte i veien?

Blir verden bedre om en sløser med maling?

Hvor mange oljeprodukter har aktivistene?

Skal demonstrasjoner ha noen effekt så må de demonstrere foran rådhus, og andre plasser hvor politikere er.

At Norge stopper oljeleting vil ikke utgjøre noe i verden.
Elbiler fører kun til bedre lokalmiljø, det utgjør ingenting på klimaet.
Lastebiler vil kjøre på diesel i minst 20 år til. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
KarvaBlad skrev (17 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/klimaaktivist_-_-eg-trur-vald-vil-bli-brukt-1.16194486

Hva tenker dere om dette?

Personlig mister jeg helt lysten på videre støtte til "klimakampen", og kommer til å drite mer og mer i det. Jeg vil ikke støtte opp rundt mer eller mindre forrykte ekstremister. Hvilken verden er det de ønsker å redde? En verden der vold er ok?

Jeg tror og håper han representerer mindre enn en liten promille avtalt klimaforkjemperne. Men jeg er som deg helt sjokkert over det han sa på debatten og forsetter å si. At han ikke tar avstand fra vold og i tillegg sier at han tror det kan skje voldelige aksjoner og sabotasje fikk meg til å se rødt. 

Det er ufattelig synd at en slik person kan hjelpe og splitte mer enn han tror. Vold avler vold og ingenting annet. Vold er aldri løsning på noen verdens ting. 

At man har fredelige protester kan jeg leve med. 

Jeg håper virkelig ikke PST nå er naive. Håper de tar dette på alvor. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 25.11.2022 den 9.22):

Personlig mister jeg helt lysten på videre støtte til "klimakampen", og kommer til å drite mer og mer i det. Jeg vil ikke støtte opp rundt mer eller mindre forrykte ekstremister.

Hva du mener om klimakamp og miljøvern bør vel komme fra hva du mener er de faktiske forhold, og ikke hvilke metoder en person vil bruke i den kampen?

Hvis en meteoritt faktisk suser mot jorda så vil ikke jeg slutte å jobbe for en løsning fordi en gjøk tar på seg selvmordsbelte for å presse igjennom sin løsning?

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

«Jeg vil presisere at jeg aldri har tatt til orde for vold mot mennesker. Jeg vil aldri skadet et menneske, og det er nettopp derfor jeg tar til orde for sabotasje av objektene som skader mennesker, sier han videre.»

https://inyheter.no/2022/11/25/voldsvillig-klimaaktivist-forlater-stopp-oljeletinga-vi-har-ulike-ideer-om-metoder/
 

Rar bruk av ordet «vold». Men hvis han mener fysisk makt mot økonomiske og kulturelle gjenstander så er han vel helt på linje med dem som vil grise til malerier?

Jeg har ikke sett det aktuelle innslaget, så jeg åpner for at dette bare er roing og brannslukking.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (På 25.11.2022 den 17.16):

Demokrati heter det.

Jeg mener staten raner meg for penger i form av skatt, det betyr ikke at jeg kan rane staten tilbake med skatteunndragelser. Demokratiet har valgt at det skal være sånn.

Staten er valgt av demokratiet. Hvis staten vandaliserer naturen er det i praksis flertallet av Norges befolkning som ønsker at naturen skal bli vandalisert.

Du mener altså at en mindre gruppe skal kunne heve seg over lover bestemt av flertallet og gjøre akkurat som de vil fordi de mener det er rett?

Spørsmålet blir da, hvis du blir utsatt for ran, voldtekt og tyveri, hvorfor skal Politiet gidde å hjelpe deg da? Siden en mindre gruppe mennesker mener det er ok å gjøre slike handlinger så da må det vel være innenfor, i ditt system. Det er i praksis løsningen du skisserer, et samfunn styrt av alles egoisme og lovløshet. 

 

Det er derfor demokratiet har satt lover og regler som skal beskytte sivile. Men når staten selv blir dømt i høyesterett så skjer det ingenting. Jeg er inven vindturbinmotstander selv, men noterer meg at vindturbinene forstsatt står på beiteområdene til samene, der staten gikk på totalt nederlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...