Gå til innhold

Overtrykks pc skap på jobben


Anbefalte innlegg

Så, da har jeg fått i oppgave av jobben å finne ett pc skap der man kan koble til overtrykk slik at gasser ikke kommer seg inn og spiser opp elektronikken. Det er tidvis en del H2S gass i anlegget, men Google er ikke min best venn i dette her. "Selvventilerende" er ikke det jeg er ute etter, og det er det nermeste Google kommer. Har noen her inne overtrykks skap på jobben sin? Har dere noen merker dere ville anbefalt? 

Edit: jo mer jeg tenker på det jo mer heller jeg mot å heller kjøpe ett skap som er hermetisk forseglet hvor jeg selv monterer flens for luftinntak og lager hull for ut luften. Har noen en ide om hvem som selger pc skap som er mer rettet mot hermetisk forseglet?

Endret av Dolg_313
Oppdatert ide.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette prinsippet med overtrykk benyttes jo i industrien for å beskytte mot at eksplosive gasser kommer inn i skap med elektrisk utstyr som kan gi gnister, EX-P. Disse industriskapene er vel ikke akkurat egnet for IT bransjen, men man kan vel tenke seg at de firmaene som selger slike kan vite noe om hvor man kan skaffe tilsvarende for IT-bruk.

https://www.tu.no/artikler/dette-er-de-ulike-former-for-ex-beskyttelse/218864

https://www.pepperl-fuchs.com/norway/no/29056.htm

Eller man kan kjøpe det tekniske utstyret "i løs vekt" som egentlig kan sette et hvilket som helst skap under trykk. Da kan man vel bruke samme leverandør, hvis man sørger for "customizing for IT drift" selv. formålet er vel et annet enn EX beskyttelse, men det tekniske utstyret er vel likeglad med formålet. Overtrykk er vel overtrykk. (Men man skal vel også ha kjøling så det blir vel litt komplisert med ventilasjon.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

I dette tilfellet handler det ikke om eksplosiver, da hadde ett profesjonellt selskap gjort jobben med innkjøp og montering, og ikke meg. H2S er korrosivt over tid med eksponering og spiser pc komponenter og elektronikk.... så dette er kun for å beskytte pcen, ikke personell.  derfor er ikke dette værre enn at jeg kan gjøre det selv, ventilasjonskannalene er allerede klare.

 

men takk for linkene,  og takk for tips av selskaper jeg kan kontakte. Jeg skal gå igjennom Dem :)

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (1 time siden):

...derfor er ikke dette værre enn at jeg kan gjøre det selv, ventilasjonskannalene er allerede klare.


Trenger du noe billig mikkmakk som er luftett som du kan sette en PC i, så kjøper du en filterboks eller lignende til ventilasjonsanlegg, i passende størrelse.

Fås ferdig, eller på mål fra de fleste blikkenslagere, med rørstusser for spiro e.l. og er luftett.
For overtrykk så dimensjonerer du rør og vifter, setter reduksjon på utblås eller lignende.

Kabelgjennomføringer, skapmuffer o.l. fås gjennom elektrogrossist, eller nærmeste elektriker.

Ville montert brannsikring i en eller annen form.
Det finnes ampuller som monteres i tak på skapet, for maritime installasjoner osv. som fyller det med noe brannslukkende greier ved høy temperatur.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...