Gå til innhold

Jobber man ikke kvalifiserer til, er det håp eller bør man se mot skolebenken?


Dagner

Anbefalte innlegg

Har i det siste vurdert en helomvending innen arbeidslivet og gå en helt annen retning enn det jeg har holdt på med de siste 10+ årene. 
Har en praktisk jobb offshore og dessverre kun ett fagbrev som stort sett har null verdi på både kontorer og landbaserte jobber generelt. 
Det frister mer og mer med noe som er landbasert, gjerne noe kontor så lenge hver eneste dag ikke går ut på å sitte på en pc hele dagen. 

Noen som har klart å få til en helomvending uten den rette bakgrunnen? Ligger jo mange spennende jobber ute, dessverre kreves det jo bachelor og minimum så og så mange år med relevant erfaring til alt. 
Tipper jeg må alvorlig mye ned i lønn bare for å få en fot innenfor, men det går fint så lenge jeg får muligheten. 

 

Noen erfaringer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips vil egentlig bare være å prøve.. Søk på det som du finner interessant, prøv å forklar hvorfor du vil gjøre en god jobb med manglende utdanning.

Erfaringsmessig får du lite napp når det er rekrutteringsbyråer som gjør jobben, de har sitt eget system hvordan de vil minimere risiko og tidsbruk, så de setter kravene til arbeidsgiver som et minimum. Det er synd, for de går glipp av så enormt mye talent, men samtidig ville de brukt 10x lenger tid og hadde kostet kunden mer, en kostnad kundene ( din potensielle arbeidsgiver) hater i første omgang.  Så her er det en ond sirkel og jeg personlig har holdt meg unna disse stillingene, har det vært noe ekstraordinært har jeg gjort mitt for å få tak i kontaktinfo til sjefene som styrer "sjappa".  Og det funket en gang.

Jeg gjorde en helomvending selv, riktignok uten noe utdanning og måtte ta til takke med 100k under de som hadde gått skole ( det var mitt initiativ for å få jobben). Det ble ikke bedre før etter jeg kunne vise til at jeg gjorde det bedre enn de som hadde gått på skolen i 5 år. 

Husk også at praktisk erfaring kan trumfe utdanning, men oftest i situasjoner der den nye jobben har noe form for samhørighet med hva du har gjort tidligere. Jeg feks var elektriker før, og har fått tilbud om å bli prosjektleder fordi jeg nå har erfaring innen både elektro og finans. Arbeidsgiveren var på utkikk etter en prosjektleder med master utdanning. Jeg tok ikke jobben, men mulighetene er der.

 

Det skader aldri å prøve, på et tidspunkt fant jeg meg selv i posisjon hvor jeg hadde søkt på over 230 jobber.  Riktignok var 90% av stillingene stillinger hvor jeg var langt fra det de spurte om, og majoriteten var via rekrutteringsbyrå. Så det var ikke overraskende. 

Jeg er i en prosess hvor jeg fra neste år skal begynne å søke på jobber langt over min "paygrade"   Mest fordi jeg vet jeg kunne gjort jobben som krever enorm utdanning, men det er også for et lite eksperiment for meg selv for å se hvor mye jeg klarer å selge meg selv.


Masse lykke til!  Og husk..Det er lov å være kreativ. Jobb deg oppover. Og jobb hardt. 

Lenke til kommentar

Prøv, du har ingenting å tape. Jeg opplever at det er vanskeligere enn før men ikke umulig. 

Jeg fant ut under læretiden at fagarbeider livet ikke var noe for meg, så jeg søkte på ingeniør jobber rett etter utdanningen. Praktiske ingeniør jobber. Jeg landet en stilling og har jobbet som ingeniør/leder for ingeniører siden. Jeg har dog tatt mer utdanning på siden, men jeg kom inn uten. Det er dog snart 10 år siden, og det var enklere da. Det er iallefall min oppfatning. 

Jeg er dog alltid åpen for folk uten 100% rett utdanning når jeg søker etter folk, man kommer langt med indre motivasjon og erfaring. Men mangler en erfaring er det ett sjangsespill. 

Så, start med å bygge deg erfaring. Ønsker du å programmere feks(poppis i dag), start med prosjekter i dag. Ha noe å vise til. Ta kurs på nett, som gir 'diplom' osv. Og søk, overalt. 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (2 timer siden):

Det frister mer og mer med noe som er landbasert, gjerne noe kontor så lenge hver eneste dag ikke går ut på å sitte på en pc hele dagen. 

Hva mener du med ikke å sitte på PC hele dagen? Det finnes mange admin-stillinger rundt om. I vår bedrift har vi admin-konsulenter som fakturerer, ordner med kaffemaskin, servering på møterom, godkjenner reiseregninger, litt mindre IT-support, er med og arrangerer sosiale ting, ansvar for post ++++++. I utgangspunktet ikke noe man trenger formell kompetanse for å gjøre, men det er ikke direkte lett å få den typen jobb dersom alt på CV-en er irrelevant annet enn at man er voksen/moden.

Og bare av nysgjerrighet; hva snakker du om på lønnsnivå? Det er nok en del ned som du sier basert på mindre overtid og mer gunstige arbeidstider, men forventer du 500k eller 900k liksom. For jeg ville tenkt du ligger i nedre skala der.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

I tillegg til det andre som er nevnt kan en grei tilnærming for deg være å bruke søknaden til å argumentere for hvorfor den tidligere erfaringen din er overførbar til det du nå søker. Du som har erfaring fra offshore kan jo ta med deg masse praktisk erfaring inn i landbaserte roller som har behov for den kompetansen og trenger folk som vet hva de snakker om.

I tillegg kan du skreddersy CVen på samme måte som med søknaden: Inkluder detaljer om hva du har gjort før som vil være relevant for det du nå søker. Det tar litt tid å spesialtilpasse, men hvis du får jobben er det jo verdt det.

Personlig sitter jeg i en stilling som offisielt krever master, men det har jeg ikke. Uten at jeg helt vet hva de som gjennomførte ansettelsesprossen vektla, fikk jeg inntrykk av at jeg klarte å veie opp for manglende formell utdanning med praktisk erfaring. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med ikke å sitte på PC hele dagen?

Bokstavlig talt å ikke sitte på en PC hele dagen. 
Har hatt en del kollegaer som hovedsakelig jobber på den landbaserte siden av bedriftene jeg har vert i. De jobber hovedsakelig på kontoret, men de har også en del møtevirksomhet, av og til er de en liten tur offshore, gjerne litt reisevirksomhet i forbindelse med å møte kunder, konferanser osv. Dette er dessverre jobber jeg ikke kvalifiserer til. 

Det er viktig for meg at det "skjer litt", om alle dagene går i akkurat det samme så kommer jeg til å ende opp akkurat slik som jeg er nå. Lei med mangel på utfordringer. 

Lenke til kommentar
Surfesalma skrev (3 minutter siden):

I tillegg til det andre som er nevnt kan en grei tilnærming for deg være å bruke søknaden til å argumentere for hvorfor den tidligere erfaringen din er overførbar til det du nå søker. Du som har erfaring fra offshore kan jo ta med deg masse praktisk erfaring inn i landbaserte roller som har behov for den kompetansen og trenger folk som vet hva de snakker om.

I tillegg kan du skreddersy CVen på samme måte som med søknaden: Inkluder detaljer om hva du har gjort før som vil være relevant for det du nå søker. Det tar litt tid å spesialtilpasse, men hvis du får jobben er det jo verdt det.

Personlig sitter jeg i en stilling som offisielt krever master, men det har jeg ikke. Uten at jeg helt vet hva de som gjennomførte ansettelsesprossen vektla, fikk jeg inntrykk av at jeg klarte å veie opp for manglende formell utdanning med praktisk erfaring. 

Dette er godt å høre!

Lenke til kommentar

Hvis du har fast 2-4 i olja, rundt en mill i året og fri 8 måneder per år vil du nok få et sjokk hvis du skal begynne å jobbe vanlig dag igjen. Som regel høyere tempo og mindre pauser samt goder innen ting som ikke er i olja. Uten at jeg vet alt om din situasjon høres det ganske rart ut at du vil bort fra dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...