Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble truffet bakfra og den andre føreren hevder at jeg rygget på han


Tuss999

Anbefalte innlegg

Jeg ble truffet bakfra på en parkeringsplass når jeg stoppet for en fotgjenger i fotgjengerfeltet foran meg. Det var veldig travelt så farten til begge bilene var lav (gangfart). 

Bilen min fikk kun noen overfladige riper som bare er synlig i riktig lys. Ryggesensoren falt også av, men det gikk fint å klistre den på igjen. Jeg tok det derfor med ro og sa at jeg mest sannsynlig ikke kom til å kontakte forsikringsselskapet med mindre jeg fant større skader når jeg kom hjem. Jeg prøvde å få han til å fylle ut skademelding på stedet, men han han sa han ikke hadde det og at han hadde dårlig tid, så jeg tok bare noen bilder og skrev ned telefonnummeret hans. Jeg fant aldri noen større skader, og tenkte derfor ikke mer på det. Han kjørte en større SUV med en støtfanger foran grillen som hadde en liten ripe (ca. 10 cm lang) hvor han traff bilen min.

Når har jeg fått vite at han har kontaktet sitt forsikringsselskap og oppgitt at jeg har rygget på han. Jeg må derfor sende inn skademelding. Jeg har aldri vært i en ulykke før og heller aldri brukt forsikringa mi så er usikker på hva som skjer videre. Er det bare ord mot ord? Vil forsikringsselskapet tro på han fordi han rapporterte uhellet når jeg ikke gjorde det? Hvordan kan de egentlig bestemme hvem som har skyld? Vil de hente opptak fra evt. kamera på parkeringsplassen i hverfall?

Føler meg dum nå som prøvde å være snill...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er mulig å bevise så vil det bli ord mot ord.
Ofte ender slike saker med skylddeling hvor ditt selskap dekker din skade og hans selskap dekker hans kostnader. 

Send inn skademelding hvor du forklarer at du stoppet for fotgjenger å ble truffet bak så bli resten opp til selskapet å vurdere. 
 

Lenke til kommentar

Anstendige mennesker i samfunnet synes jeg det dessverre blir færre av for hvert år som går. Det høres kanskje litt kynisk ut, men jeg har feks fått små riper i bilen min fra andre sjåfører på parkeringsplass uten at noen legger igjen lapp. Etterhvert som kamerateknologien blir bedre, kan det kanskje være lurt å investere i et 360° system som tar opp alt som skjer rundt bilen når den står parkert.

Men et dashcam foran og bak når man kjører er nok lurt uansett og det hadde hjulpet deg i denne tvisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tuss999 skrev (58 minutter siden):

Uff, så jeg får i så fall uansett trekk i bonus selv om det ikke er mulig å bevise skyld?

Kan parkeringsplassen ha kamera overvåking? Om det ikke er for lenge siden kontakt de å sjekk og be dem lagte video til politiet tar kontakt. Anmeld forholdet og si at du har anmodet om å ta vare på opptak. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (34 minutter siden):

Anstendige mennesker i samfunnet synes jeg det dessverre blir færre av for hvert år som går. Det høres kanskje litt kynisk ut, men jeg har feks fått små riper i bilen min fra andre sjåfører på parkeringsplass uten at noen legger igjen lapp. Etterhvert som kamerateknologien blir bedre, kan det kanskje være lurt å investere i et 360° system som tar opp alt som skjer rundt bilen når den står parkert.

Men et dashcam foran og bak når man kjører er nok lurt uansett og det hadde hjulpet deg i denne tvisten.

Jeg har fulgt utviklingen av riper på min (en gang) nye bil, og det er tydelig at "noen" skraper borti med dører og handlevogner på kjøpesenter, skole, jobb og lignende uten å si ifra. Ingen større skader men irriterende småriper her og der.

-k

Lenke til kommentar

Høres ut som om han har prøvd seg på en "spansk en" siden i situasjonen han forklarer (eller dikter opp) så har du skylda (som den som rygger), mens i din versjon så har han skyld (påkjørsel bakfra) og tenkt som så at her kan han få litt ekstra ut av situasjona.

Uten bevis i form av vitner, dashcam eller overvåkning så blir det her fort en ord mot ord som igjen kan bli skylddeling.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar

Det hele minner om en vandrehistorie jeg hørte minst en gang.

En fyr stopper på gult lys. Bilen bak blir irritert og ligger på hornet. Den første fyren blir forbannet og smeller bilen i revers og tar fronten på bilen bak. Begge går ut av bilene og han med hornet lurer på hvorfor han første fyren rygget inn i ham med vilje. Svaret var "du vet det, jeg vet det, men ingen i verden vil tro at det var det som skjedde".

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Det hele minner om en vandrehistorie jeg hørte minst en gang.

En fyr stopper på gult lys. Bilen bak blir irritert og ligger på hornet. Den første fyren blir forbannet og smeller bilen i revers og tar fronten på bilen bak. Begge går ut av bilene og han med hornet lurer på hvorfor han første fyren rygget inn i ham med vilje. Svaret var "du vet det, jeg vet det, men ingen i verden vil tro at det var det som skjedde".

-k

Dette er jo en relativt vanlig svindel. Men nå har det blitt ganske vanlig med dashkamera, og da fungerer ikke svindelen ikke like godt. (Dashkamera kan anbefales, for fremtiden.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (På 24.11.2022 den 12.24):

Dessuten, hvem rygger i den situasjonen der? Her synes eg forsikringsselskapet bør hjelpe deg. Og fy for en ekkel ekkel type du har møtt.

Har vært ute for at bilen framfor meg rygga i ein heilt lik situasjon. Han tok vist feil av 1. gir og revers. Men i mitt tilfelle så tok den andre bilen på seg alt ansvar. Alt vart dekka av forsikring, 0 bonustap og ingen eigenandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...