Gå til innhold

Vil innføre ny elbilavgift: Tre kroner for hver mil du kjører


Nautica

Anbefalte innlegg

Musefella skrev (23 timer siden):

APs våte drøm er å montere gps trackere i alle biler slik at dem har full kontroll på den underkua befolkningen til enhver tid.

Mange el biler har alt overvåkning av bilen. Vil tippe at km stand kan leses av over nett. Lurer på hvordan en tur nedover i europa vil bli behandlet. Må man betale norsk veiavgift for å kjøre i Tyskland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (4 minutter siden):

Mange el biler har alt overvåkning av bilen. Vil tippe at km stand kan leses av over nett. Lurer på hvordan en tur nedover i europa vil bli behandlet. Må man betale norsk veiavgift for å kjøre i Tyskland?

Der må du betale til Tyskland.
De andre landene i Europa kommer garantert til å følge nøye med på slikt system, og innføre det i eget land, og da med oss som kaniner.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det betyr i praksis av bilene må overvåkes hele tiden for å finne ut hvilket land de skal betale avgift til

Samme som mobilen det.
Med en gang en krysser grensen så får en melding om at nå påløper det avgifter og annen informasjon.

GPS kan oppdatere flere ganger i sekundet, men blir nok ikke så ofte i en bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Samme som mobilen det.
Med en gang en krysser grensen så får en melding om at nå påløper det avgifter og annen informasjon.

GPS kan oppdatere flere ganger i sekundet, men blir nok ikke så ofte i en bil.

Spørsmålet er om man kan ta sim kort ut av bilen når man er i sverige og betale til svenske myndigheter til signal er borte?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Blir det innført en slik ordning så blir det digitalt sim som ikke kan kobles ut.

Om du mener mobilen så ser jeg ikke poenget.

Er dette lovlig i dag? Jeg kan kjøre hvor jeg vil uten at noen vet hvor bilen min er fordi den ikke har noe forbindelse med noe. Selvfølgelig vil den bli registrert i autopass passeringer osv men ingen vet hvor jeg har vert i mellomtiden. Dette blir en helt annen overvåking enn det vi har i dag

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Er dette lovlig i dag? Jeg kan kjøre hvor jeg vil uten at noen vet hvor bilen min er fordi den ikke har noe forbindelse med noe. Selvfølgelig vil den bli registrert i autopass passeringer osv men ingen vet hvor jeg har vert i mellomtiden. Dette blir en helt annen overvåking enn det vi har i dag

Med løsningen som er anbefalt i denne rapporten vil bare total kjørelengde eller det som skal betales sendes ut fra bilen og lagres sentralt. 

Vi har et Datatilsyn som stanset sentral lagring av GPS data for smittestopp appen under pandemien. Tilsvarende overvåkning for veiprising ville da uansett aldri ha sluppet igjennom.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...