Gå til innhold

Begynner Bergen å få samme status som Oslo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske mye mer som skal til før det skal sidestilles med Oslo sitt system. Jeg bor ikke i Oslo men når jeg er i Oslo så må jeg si at jeg nærmest overvelmet av hvor enkelt det er å komme seg rundt med T-bane, trikk og buss. Jeg derimot pendler til Bergen på minst 10 ganger i året og fra Flesland er det raskere å ta en buss til byen enn denne bybanen det er så mye bråk om

EDIT: Jeg elsker Bergen som by og har reist dit nå i over 10 år. Men om hjulet var funnet opp i Bergen så hadde det vært firkantet. Transport og infrastruktur er noe Bergen ikke kan. 

Endret av bshagen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
bshagen skrev (33 minutter siden):

Jeg derimot pendler til Bergen på minst 10 ganger i året og fra Flesland er det raskere å ta en buss til byen enn denne bybanen det er så mye bråk om

EDIT: Jeg elsker Bergen som by og har reist dit nå i over 10 år. Men om hjulet var funnet opp i Bergen så hadde det vært firkantet. Transport og infrastruktur er noe Bergen ikke kan. 

For en merkelig påstand. 

Bybanen er ikke ment å være en rask måte å komme seg til sentrum på fra flyplassen. Det er ikke et flytog. Heller ikke i Oslo kan man ta trikk eller T-bane til Gardermoen, eller? Som sammenligning går den også fra Lagunen til sentrum men det er også her mye raskere å ta buss på motorveien. Og som et apropos til flytoget så har det tidvis vært diskutert å forlenge toglinjene ut til Flesland for å kunne lage et raskt flytog mellom Flesland og Åsane via sentrum (og for gods, naturligvis, men nå havner vel ikke nye Bergen Havn på Flesland uansett så dette prosjektet blir nok ikke noe av). 

Det er en bane som i har flere andre funksjoner i tillegg til at man kan bruke den til flyplassen om man vil. Den første delen erstattet bussruter på kronglete veier full av køer. Del to gikk på tvers av de vanligste fartsårene i Ytrebygda og er her et fantastisk redskap for å koble sammen kollektivtransport i denne bydelen. Fra mesteparten av Ytrebygda er det dog fortsatt raskere å ta banen og bytte til buss ved feks Lagunen om man skal til sentrum.

Den nye linje 2 er nærmest et rent tilbud for de som jobber på sykehusklyngen. Denne går også på tvers av bydeler og er et bra supplement til bussene som jo ofte følger de gamle hovedtransportårene. Det vil antakeligvis fortsatt være raskere med buss fra Fyllingsdalen til sentrum. Biten mot Åsane kommer nok til å få mer preg av t-bane slik som i Ytrebygda med færre stopp og raskere fart men på grunn av hvordan Åsane sin geografi er så vil ikke banen her ha mulighet til å gå like mye på tvers som de andre delene. Den vil derfor her i større grad erstatte eller supplere direktebussene mot sentrum men Åsane vil i stedet forhåpentligvis få et bedre lokalbussystem enn de har i dag. 

Infrastruktur og spesielt kollektivtransport er noe Bergen, men spesielt Hordaland, gjør veldig bra. Man har i lang tid kunnet reise fra den innerste fjelltopp til den ytterste øy med ferje, buss og tog på samme billett. Det Bergen suger på er hvor lang tid det tar å bli enige om og å sette i gang prosjekter. Og å få finansiering, naturlig nok. Det sier seg selv at det er lettere å bygge og betale for infrastruktur når kundegrunnlaget strekker seg over en tredjedel av Norges befolkning på et areal tilsvarende et minifylke fremfor spredte befolkningsklumper mellom 500-meterhøye fjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (43 minutter siden):

For en merkelig påstand. 

Bybanen er ikke ment å være en rask måte å komme seg til sentrum på fra flyplassen. Det er ikke et flytog. Heller ikke i Oslo kan man ta trikk eller T-bane til Gardermoen, eller? Som sammenligning går den også fra Lagunen til sentrum men det er også her mye raskere å ta buss på motorveien. Og som et apropos til flytoget så har det tidvis vært diskutert å forlenge toglinjene ut til Flesland for å kunne lage et raskt flytog mellom Flesland og Åsane via sentrum (og for gods, naturligvis, men nå havner vel ikke nye Bergen Havn på Flesland uansett så dette prosjektet blir nok ikke noe av). 

Det tar evigheter med T-bane i Oslo også. Husker en snekker jeg jobbet med ikke skjønte hvordan jeg orket å bo så langt utenfor Oslo, måtte jo ta evigheter. Så vi sammenlignet litt når vi jobbet på Hovseter. Han satt på samme T-bane hele tiden, og bodde på Vestli, mens jeg kjørte bil til Ski stasjon, tok toget derifra, og byttet til T-bane på National Teateret. Vi brukte ca like lang tid på å reise til jobb...

 

Og til TS: Bilde av den T-bane stasjonen ligner ingen i Oslo, ingen her ser så bra ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Året skulle være 2022 når Bergensområdet fikk sin første vei med over 80 km/t hastighet, mens byer som Stavanger og Oslo-området har hatt dette i mange, mange år. 

Stavanger har en liten flekk. Ubetydelig. Sannheten er at motorvei er ikke-eksisterende på hele vestlandet. Kanskje ferje og hurtigbåt har spist opp hele samferdselsbudsjettet til landsdelen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Også var hatet på oss med feil farge igang igjen. 

Blir du ikke lei av den påtatte offermentaliteten du legger frem i innlegg etter innlegg?  Hvor sier hen noe om farge? Topp 4 på lista over hvilke land som befolker Oslo er Pakistan, Somalia, Polen og Sverige, i den rekkefølgen. At du velger å lese den som en kommentar på farge sier vel mer om din mentalitet enn noen andre sin.

Så skal det presiseres at innvandrere står for rundt 34% av Oslos befolkning. Resten er etniske nordmenn. Ei heller er det daglige skytinger, og de som forekommer er stort sett alle interne i kriminelle miljøer. Så skal vi ikke lukke øynene for problemstillingene i Groruddalen, men jeg er ikke bekymret for å vokse opp i Oslo...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som liker bybanen i Bergen, men noen suksess er det ikke. Det har vært et milliardsluk uten like og det er mange tiår med bompenger fra bilistene som går med på å betale ca. halvparten av kostnadene, resten betales av skattebetalerne. Nesten ingenting betales av billettene, de er kraftig subsidiert. Men det er fint for de som bor langs traseen. For alle andre betyr det dårligere busstilbud og dyrere bilbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert mange som liker bybanen i Bergen, men noen suksess er det ikke. Det har vært et milliardsluk uten like og det er mange tiår med bompenger fra bilistene som går med på å betale ca. halvparten av kostnadene, resten betales av skattebetalerne. Nesten ingenting betales av billettene, de er kraftig subsidiert. Men det er fint for de som bor langs traseen. For alle andre betyr det dårligere busstilbud og dyrere bilbruk.

Alt er en suksess så lenge det ikke finnes alternativer. De legger jo ned busstilbud over en lav sko hver gang bybanen utvides. Slik at man MÅ ta bybanen enten man vil eller ikke.

Lenke til kommentar

Bergen er en fin by det, men ødelegges mye av den jævlige biltrafikken gjennom sentrum. Vanskeligere å gjøre mer bilfritt sånn som i Oslo, der dette har vært en suksess og gjort byen mye mer levelig.

Bybanen hjelper nok noe i så måte, men de siste tallene jeg så på BT er bare på rundt 2% reduksjon. Målet var minus 30% innen 2023, men det målet satte pandemien en kraftig stopper for. I tillegg er jo Bybanen bare en trikk, ikke et metrosystem.

Kollektivsystemet kan ikke måle seg med Oslo, naturligvis. Én ting er at geografien gjør det vanskelig. En annen ting er den forferdelige appen til Skyss...

Ræva design som dette er også irriterende som rakkeren, hvorfor ikke bare gi linje to en annen farge?

Fh19hStWAAAR5BS?format=jpg&name=large


Den nye stasjonen på Haukeland er veldig fin og løfter byen. Oslo får nok også en del veldig flotte stasjoner i forbindelse med den nye Fornebubanen, og de mulige fremtidige stasjonene på Bislett og Grünerløkka. 

81308bef-d955-442e-9c75-9583b15fac14?fit

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Bergen er en fin by det, men ødelegges mye av den jævlige biltrafikken gjennom sentrum. Vanskeligere å gjøre mer bilfritt sånn som i Oslo, der dette har vært en suksess og gjort byen mye mer levelig.

Ikke alle byer som egnes å gjøre bilfri. Bergen med sin topografi og sitt vær egner seg dårlig som gå- og sykkelby. Og bergensere har skreket etter Ringvei Øst i mange tiår nå, men blir ikke hørt. Den ville ledet gjennomgangstrafikken vekk fra bykjernen. I dag må all gjennomgangstrafikk gjennom sentrum nesten uansett hvor du skal. Dessverre er det bybanen som får alle bompengekronene og subsidiene.

Bybanen, busser og sykler kan ikke fikse trafikkproblemene i Bergen. Eneste som kan løse det er å flytte trafikken som ikke skal til sentrum, ut av sentrum. Og det er nettopp det ringvei øst skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 timer siden):

Nei. Bergen kommer alltid til å være en annenrangs by som politikerne ikke bryr seg noe særlig om. Året skulle være 2022 når Bergensområdet fikk sin første vei med over 80 km/t hastighet, mens byer som Stavanger og Oslo-området har hatt dette i mange, mange år. 

Hvilken vei er det i Stavanger som har over 80 km/t?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Snikpellik skrev (3 timer siden):

En annen ting er den forferdelige appen til Skyss...

Synes du virkelig appen er forferdelig? Jeg har brukt den i årevis og har vært kjempe fornøyd med den. Gjør alt det jeg trenger på en kjapp og effektiv måte.. Eneste jeg ikke har forstått meg på  er nattaksten. Blir ikke det lagt til i prisen man betaler? Jeg har aldri sett det før ihvertfall. 

De har også en god planleggingsfunksjon som gjør at du enkelt kan finne ut hvor hvilken buss du burde ta. 

Nå merket jeg faktisk at en buss jeg sjullte ta fra loddefjord faktisk er endret på helt så nå må jeg innom sentrum for å ta bybanen til haukeland men det er faktisk en fordel da denne veien er litt kjappere virker det som med kun noen få minutter fra sentrum til hakueland. Ganske greit.

Her er et bilde fra den nye terminalen på haukeland. Det er kun heisene  men synes det har blitt skikkelig fint!

20221124_111643.jpg

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ser at tråden er full av de samme folkene som frekventerer bt og ba sine kommentarfelt? Bruken av kollektiv har økt dramatisk etter bybanens inntog. Hvilke bussruter er lagt ned? 

Jeg er enig i ringevei øst. Men alt tar jo for lang tid når politikere alltid skal sette seg på forskjellige tuer i spørsmål om samferdsel i stedet for å samarbeide og få stat og veiselskapene på banen kjappere. Men uavhengig av ringevei øst så har det vært kontinuerlig utbygging av veisystemet i Bergen og brien mot Sotra er vel på gang? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo er langt mer by enn Bergen. Oslo og omegn har over 2 millioner mennesker. Et hav av lett tilgjengelig natur sommer som vinter med sine hytter. De har øyer som har god fergeforbindelser som besøkes noe enormt. De har et enormt kulturtilbud for både de sære og for de mange. De har mange gode skoler i alle kategorier. 

Oslo har mange byer nært rundt seg med gode kollektivmuligheter. Det er 15- 20 minutter til Lillestrøm . 

Livet i Oslo er herlig hadde det ikke vært for det er så dyrt å bo der. 

Norge og Oslo er et helvete å bo for de som ikke har nedbetalt bolig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...