Gå til innhold

23 år, råd og tips.


Gjest f2ce0...335

Anbefalte innlegg

Gjest f2ce0...335

Hei, jeg er en 23 år gammel mann som tok fagbrev som elektriker i April 2020. Jeg har ikke jobbet som elektriker siden da på grunn av at koronaen gjorde det vanskelig å få jobb. 
jeg ble arbeidsledig i 1 år før jeg ble lærling igjen som Telemontør. Per idag er jeg da telemontør lærling, noe jeg ikke trives med.

Jeg vil gjerne få brukt det fagbrevet jeg allerede har og bli elektriker igjen. Men siden jeg fikk null arbeidserfaring etter fagprøven så er jeg veldig usikker på megselv i praksis + jeg har allerede glemt masse som jeg burde kunne fordi det er 3,5 år siden jeg jobbet som elektriker sist. 

Dette gjør det vanskelig for meg å søke jobb som elektriker. Jeg har høye forventninger av meg selv, men vet at jeg ikke greier å møte de forventningene nå etter så mange år uten å jobbe i faget. 

Føler at fagbrevet mitt er urelevant fordi jeg husker nok ikke stort mer nå enn det en lærling i slutten av lærlingløpet kan. Tips til hva jeg kan gjøre med dette??

Anonymous poster hash: f2ce0...335

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har ikke så mye å tilføye TS men jeg håper du finner ut av det og at du kommer deg i en arbeidssituasjon du vil trives i.  ❤️
En ting jeg bare tenker, og det kan godt være andre her er uenig i det jeg sier, er at det må være lov å lære selv om du også har fagbrev. 

3,5 år uten å være i det yrket er ganske lenge så dersom ikke arbeidsgiveren har forståelse for det så er det nok noe som er problem med arbeidsgiver og ikke deg. 

Tenker det viktigste er at du er ydmyk og er åpen om dette.

Jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg sier at jeg kan mye mer enn jeg egentlig kan. Det er bedre å sette "the bar" litt lavere.

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Eit råd for å "skjule" at du er litt utdatert i elektrikarfaget er å søkje jobb innafor ei litt anna bransje enn der du tok lærlingtida di. Ulike firma har litt ulik oppdragsprofil, så får du deg jobb innan ei litt anna grein så har du ei god "unskuldning" for å trenge litt ekstra internopplæring.
Vil du ta den heilt ut så kan du til og med vurdere å søke butikkjobb i ein elektrobutikk som tilsett selgarar med fagbrev innafor relevant fagområde.

Eit anna råd for ein mjuk start er å bruke fagbrevet ditt til å søkje jobb innafor drift og vedlikehald i ei mellomstor bedrift. Slike bedrifter vil typisk være for små til å ha eigne utførande elektrikar, men dei treng ofte nokon med elektrikarkompetanse for å forstå jobben som skal utførast og få leigd inn rett kompetanse til rett pris for å gjere jobben. Då vil du bruke kompetansen din til å gjennomføre enkel feilsøking for å finne problem og deretter til å kontrollere arbeidet som dei innleigde utfører.

Det har dei siste åra vært stort fokus på at særleg offentleg sektor manglar fagkompetansen dei treng til å bestille tenester. Dette gir det resultatet at mange offentlege verksemder brukar meir pengar på konsulentar enn nødvendig, rett og slett fordi etaten sjølv ikkje har kompetansen til å forstå når dei blir tilbudt unødvendige ekstratenester. Så fleire slike offentlege etatar prøver å skaffe tak i tilsette som har ein grunnleggande kompetanse til å forstå kva som trengs av fagfolk og utstyr til kvart enkelt oppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...