Gå til innhold

Stor pågang etter at Maja (18) lagde Discord-server for jenter


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på dette som diskriminering. Ikke et fnugg av det en gang. Heller en trygg havn for de som vil ha en hyggelig runde gaming uten overhengende fare for å bli uthengt og utskjelt verbalt bare fordi man er "feil" kjønn.

Det virker som at alt på nett skal være åpent for alle. Uansett.

Jeg ser ingen forskjell på dette og f.eks. en kvinneforening i bygd og by. Damene samles, de snakker om sitt og seg, og spiller sammen.

På samme måte som det finnes syforening eller kor.

Er det å starte et kor kun for damer  diskriminerende? 
 

Jeg ser flere likheter med slike type klubber, foreninger og arrangement. Og det opplever jeg på ingen måte som diskriminerende.

Det jeg tolker gjør at folk tenner på pluggene er at dette har vært en offentliggjort invitasjon. Folk får det med seg. Og dermed er det noen som ser rødt når de plutselig ikke er i målgruppa.

Jeg fatter ikke at det er nødvendig å ha en diskusjon på dette en gang! 

Endret av OlaHaldor
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt og så på en PUBG streamer i går, 3 jenter som spilte sammen, God stemning. Så skjøt de ned en motstander og med en gang hun ene pratet til motstander, så kom kommentarene "i got a really big dick, you want to see it?". Så ja, skjerpings gutter, skjønner virkelig hvorfor de ønsker å spille med jenter. Om denne karen spilte på lag med jenter vites ikke, men bare det å slenge ut en kommentar pga ei jente pratet ingame sier vel sitt om hvorfor jentene ønsker å spille sammen og ikke være på lag men en som sier sånt.

Flott initiativ som støttes 100%.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (31 minutter siden):

Jeg ser ikke på dette som diskriminering. Ikke et fnugg av det en gang. Heller en trygg havn for de som vil ha en hyggelig runde gaming uten overhengende fare for å bli uthengt og utskjelt verbalt bare fordi man er "feil" kjønn.

Det virker som at alt på nett skal være åpent for alle. Uansett.

Jeg ser ingen forskjell på dette og f.eks. en kvinneforening i bygd og by. Damene samles, de snakker om sitt og seg, og spiller sammen.

På samme måte som det finnes syforening eller kor.

Er det å starte et kor kun for damer  diskriminerende? 
 

Jeg ser flere likheter med slike type klubber, foreninger og arrangement. Og det opplever jeg på ingen måte som diskriminerende.

Det jeg tolker gjør at folk tenner på pluggene er at dette har vært en offentliggjort invitasjon. Folk får det med seg. Og dermed er det noen som ser rødt når de plutselig ikke er i målgruppa.

Jeg fatter ikke at det er nødvendig å ha en diskusjon på dette en gang! 


Det er like lite diskriminering som at Ida blir sparket ut fra gamingklubben fordi hun er jente og klubben har kommet frem til at de kun ønsker gutter fordi de ønsker et trygt miljø uten baksnakking og dårlig aim. (bare for å bygge på en motsatt stereotype av det du la frem, uten at jeg nødvendigvis er enig i at å ekskluderer på basis av dette, altså en generaliserende stereotype er et godt argument) 
Eller at gaming miljøet på bygda arrangerer en gaming turning eller arrangement, men at det lokale jente laget ikke får delta fordi turneringen kun er for gutter.

Jeg er for øvrig personlig helt enig i at arrangører og klubber eller discord samfunn må få sette akkurat hvilke regler de selv ønsker om hvem de vil invitere, eller avstå fra å invitere.

Det er nok en sak/diskusjon pga. folk som vanligvis er veldig imot ekskludering i dette tilfellet synes det er helt ok. Dobbelt moral og hykleri engasjerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (10 minutter siden):

Det er nok en sak/diskusjon pga. folk som vanligvis er veldig imot ekskludering i dette tilfellet synes det er helt ok. Dobbelt moral og hykleri engasjerer.

Det er ikke slik at utestenging av ene kjønnet er 100% likt utestenging av det andre kjønnet. Man må ta med kontekst og status i samfunnet, ikke kun prate om det på et teoretisk og nøytralt grunnlag som ikke nødvendigvis samsvarer med virkeligheten.

Vi veeet at jenter/kvinner blir trakassert i gaming ekstremt ofte, spesielt i spill med åpen voice chat. Dette på en måte som ikke skjer mannfolk i det hele tatt. I tillegg til at kvinner innen gaming er en minoritet.

Det er ikke nødvendigvis dobbelt-moral og hykleri hvis begrunnelsen er at utsatte grupper og minoriteter burde ha en trygg plass å spille spill på. Da vil man være for at kvinner kan ha en egen discord, men ikke nødvendigvis at gutter har det. Pluss at i praksis er vel alle gaming discords 99% mannfolk og er egentlig allerede 'ekslusiv'.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 timer siden):

Jasså, så det "vet man"? Har du en kilde på denne "kunnskapen"?

Jeg behøver ikke overbevise deg for å si dette. Har spilt dataspill av og på siden internett ble en greie, og eid pc siden commodore var siste skrik. Kan fint si noe om hvilke nettsamfunn som finnes og ikke finnes.

Drøfter gjerne tema. Men det inviterer du jo ikke til. 

Endret av Regenburg
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Hvor mange av jentene er jenter?

Det er nok et marked for en jentediskord uten attention whores, casuals og 'girl gamerz'/twitch hot tubbers, for det er mange jenter som ønsker å spille voice chat games.

Men det markedet er vel for de dyktigere av jentene, som ønsker høyt nivå på spillingen og jevnt logger seg inn til å spille i samme klan. Er neppe et par hundre av disse i Norge. Noen dusin kanskje? 
 

Lenke til kommentar

Skulle veldig gjerne vært med på en sånn server. Damer som spiller er langt bedre på kommunikasjon og etter min erfaring tilter de svært skjelden og slenger ikke masse dritt. At jenter/damer er dårligere i spill er også en myte. Ofte er de mer modne, og dermed også bedre på å se helheten i spillene.

For all del, dere må få ha serveren i fred. Spesielt når dere får så mye unødvendig og ufin pes. Syntes det er merkelig at "gutta boys" ikke tar imot jentene/damene med et stort smil. Virkelig en berikelse i online gaming! Stå på damer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (På 24.11.2022 den 10.45):

Jeg behøver ikke overbevise deg for å si dette. Har spilt dataspill av og på siden internett ble en greie, og eid pc siden commodore var siste skrik. Kan fint si noe om hvilke nettsamfunn som finnes og ikke finnes.

Drøfter gjerne tema. Men det inviterer du jo ikke til. 

Nå startet de litt senere enn Commodore, men /r/girlgamers har 194000 medlemmer, så her har du nok ikke fulgt med i timen. Å finne flere eksempler er lett.

Påstandene dine er enkle å tilbakevise, så jeg vet ikke helt hva vi skal drøfte.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (13 minutter siden):

Nå startet de litt senere enn Commodore, men /r/girlgamers har 194000 medlemmer, så her har du nok ikke fulgt med i timen. Å finne flere eksempler er lett.

Påstandene dine er enkle å tilbakevise, så jeg vet ikke helt hva vi skal drøfte.

Halvparten av de medlemmene der er jo menn. 

Sjekk ut oppfølgingsartikkelen som (ikke) kommer om et år på denne norske jentediscorden.

Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (20 timer siden):

Dette er vel snakk om en server på Discord og ikke i noe spill? 

Ja. I praksis sier det lite om jentegaming. Men skulle vært artig å sett noen studier, som går utover disse selvrapporterteringene som man ser er utgangspunktet for å drøfte hets av kvinner på nettet.

Er vel et par år siden det ble like mange kvinner på internett som menn. Skjønt de er vel overrepresentert på sosiale medier og underrepresentert på gamingservere.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (12 minutter siden):

Halvparten av de medlemmene der er jo menn. 

Sjekk ut oppfølgingsartikkelen som (ikke) kommer om et år på denne norske jentediscorden.

Det er en prosentsjanse for at alle nett-samfunn som starter feiler, du vil ikke ha noe bevis for at damer ikke klarer seg uten menn med en sample size på én.

Du mener altså at alle de store nettsamfunnene på nettet for kvinnelige gamers kun klarer seg fordi det er menn der? :p

Selv tenker jeg at det ideelle ville være blandede nettsamfunn og det har nesten alltid vært med noen jenter i de nettsamfunnene jeg har vært med i, noe som har vært positivt. Men vi lever ikke i en ideell verden. D
ersom noen jenter/damer foretrekker dette og har moro av det, kjør på. Det er klart at blanda nettsamfunn får en annen stemning enn kun et kjønn, både positivt og negativt. Altså er det både positive og negative ting med bare et kjønn også.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
MuffinMatt skrev (På 24.11.2022 den 8.25):

Folk bør kanskje tenke over hva diskriminering faktisk er. Diskriminering ville vært en usaklig forskjellsbehandling. Å kalle en sosial klubb for jenter for diskriminering av gutter blir som å si at ei kirke diskriminerer basert på religion fordi man må være kristen for å være medlem.

Det er ikke usaklig at man har en discord for jenter som vil spille med jenter. På samme grunnlag som at det ikke er usakelig at man må være en gutt og ikke ha kommet til stemmeskiftet for å være med i sølvguttene.

https://www.dagsavisen.no/debatt/2018/03/08/herreklubb-til-besvaer/
«vår lokale herreklubb, St. Olavs Klub, arrangerer «torskeaften» (kun) for sine medlemmer (kun menn) på nettopp 8. mars. Selskapet foregår i Drammen Børs. Utenfor skal altså byens kvinner gå i tog for å fremme rettigheter og likestilling. Mens byens herrer, som burde hørt på dem, sitter inne og spiser torsk og drikker godt. Det bør for mange (mildt sagt) fremstå som provoserende. Det ble i hvert fall toppen av umusikalitet for meg.«

For min del skal folk få game eller spise torsk med akkurat hvem de vil. Men er det ikke litt sånn «jenter lager en jenteklubb. Heia jenter!» og «gutter lager en gutteklubb. Buhuu!» Samfunnet har kommet langt i å forstå at kvinner kan være ypperlige direktører. Vi har kanskje ikke kommet like langt i å forstå at gutter er like mye «verdt» som jenter?

Man kan sammenligne med borettslag for par over 50/60. Eller kjønnsdifferensiert forsikringspremie (som vel ble forbudt?)


Når man splitter skoleklasser i gutteklasser og jenteklasser fordi guttene er så innmari vanskelige, er det greit? Eller må man vurdere hver enkelt?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

https://www.dagsavisen.no/debatt/2018/03/08/herreklubb-til-besvaer/
«vår lokale herreklubb, St. Olavs Klub, arrangerer «torskeaften» (kun) for sine medlemmer (kun menn) på nettopp 8. mars. Selskapet foregår i Drammen Børs. Utenfor skal altså byens kvinner gå i tog for å fremme rettigheter og likestilling. Mens byens herrer, som burde hørt på dem, sitter inne og spiser torsk og drikker godt. Det bør for mange (mildt sagt) fremstå som provoserende. Det ble i hvert fall toppen av umusikalitet for meg.«

For min del skal folk få game eller spise torsk med akkurat hvem de vil. Men er det ikke litt sånn «jenter lager en jenteklubb. Heia jenter!» og «gutter lager en gutteklubb. Buhuu!» Samfunnet har kommet langt i å forstå at kvinner kan være ypperlige direktører. Vi har kanskje ikke kommet like langt i å forstå at gutter er like mye «verdt» som jenter?

Man kan sammenligne med borettslag for par over 50/60. Eller kjønnsdifferensiert forsikringspremie (som vel ble forbudt?)


Når man splitter skoleklasser i gutteklasser og jenteklasser fordi guttene er så innmari vanskelige, er det greit? Eller må man vurdere hver enkelt?

-k

Litt sånn er det muligens, men tradisjonelle manne-nettverk som frimurere etc. har en tendens til å få mistanker om at de er mer lojale mot hverandre enn mot samfunnet, en mistanke jeg mener bør være der av preventive årsaker. Hvem folk ellers spiser (og ikke spiser) torsk med er vel en kjepphest for spesielt interesserte.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 minutter siden):

Litt sånn er det muligens, men tradisjonelle manne-nettverk som frimurere etc. har en tendens til å få mistanker om at de er mer lojale mot hverandre enn mot samfunnet, en mistanke jeg mener bør være der av preventive årsaker. Hvem folk ellers spiser (og ikke spiser) torsk med er vel en kjepphest for spesielt interesserte.

Absolutt. Men det er en kritikk primært av at borgere med «samfunnskritiske» stillinger (dommere) er medlemmer i en hemmelig orden hvor de sverger troskap til hverandre. Problemet er at dommere er med i sånt, ikke hvorvidt de er menn eller kvinner?

Kvinnelige dommere eller ordførere som er med i maria-ordenen kan tenkes å ha tilsvarende sprikende loyalitet? (Uten at jeg kjenner noe som helst til den ordenen).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...