Gå til innhold

ASUS XT8 - gir opp - forslag på nytt system?


borgja

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt ASUS XT8 mesh-system (3 noder) i 1,5 år, og har gitt opp å få dette stabilt. Nodene detter ut i ett kjør, har orøvd FW-oppgradering, resetting, bytte noder og alt. Nå gidder jeg ikke mer. 

 

Er det noen som har forslag på tilsvarende system, tre noder som er DØNN stabilt og raskt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp Ubiquiti  Networks produkter når det kommer til wifi. Det er en grunn til at deres wifi produkter roses av så å si alle. Det er et enterprise produkt så det brukes av haugevis av bedrifter i tilegg til at det er et populært merke for hjemme-brukere også nettopp pga av deres stabilitet og fordi de er ganske hyggelig priset til å være et enterprise produkt.

Har du mulighet til å ha kabel til hver "node"? Isåfall hadde jeg kjøpt 3 unifi AP'er.  Så kan du bruke den asusen du har som bare router og skru av wifi og droppe nodene du har i dag. Du kan bruke samme SSID på opptil 4 ap'er så det blir det samme som å ha mesh system bare at det er mye mer stabilt pga av du har kabel til dem. Du kan, hvis du vil droppe kabel til 2 av dem, da unifi sine ap'er støtter mesh, men hastigheten blir mindre på de 2 to som ikke har kabel (husker ikke hvor mye).

Og om du ikke har det allerede så bør du vurdere en POE switch så slipper du strøm til ap'ene da trenger de bare nettverkskabel. Evt følger det med POE injector slik at du kan koble til strøm.

Har du ikke mulighet til kabel så ville jeg kjøpt en av deres mesh produkter. De har både for utendørs og innendørs bruk.

Routerene  deres har fått litt blandet kritikk, men alle deres ap'er er blitt roset opp i skyene av de fleste. Men om du går får ap så trenger du jo ikke router da du som sagt kan bruke den du har. 

Jeg har ap fra de selv og jeg har aldri hatt ett eneste problem, dønn stabilt og raskt, men jeg har kabel til dem da. Så derfor annbefaler jeg heller ap med kabel over mesh hvis du har mulighet da. Da vil du ikke støte på noe stabilitets problemer hvertfall. Nå skal det sies at jeg ikke har testet deres mesh produkter så det kan være at de er like stabile som de vanlige ap'ene.

Edit: Glemte å nevne at det er ikke sikkert du trenger 3, har hørt om mange som har bare 2 som dekker ganske svære hus. Så test med 2 først.

 

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Regner med nodene ikke har kabel mellom seg. Hvordan er dekningen der de står fra hovedsender som er kablet?

Vet ikke om du får sjekket signalstyrke i enhetene, men du kan skru av og bruke en wifi tester app på telefon og se hvor sterktsignalet er der den står. Jo dårligere signal den har å jobbe med, jo verre blir ting. Det kan hende de bare er feil plassert.

Alltid best med kabel i mellom hvis man har muligheten slik som Strike nevner for Ubiquiti. Har en kompis som har Asus Mesh, men er kablet mellom de, og aldri opplevt problemer. Junior der som bruker nettet mest til spilling, og han klager med en gang ikke er nettforbindelse, som det var i starten når det var prøvd trådløst (Fant ut at underlaget for parketten som var av metall ødelagte alle signaler mellom etasjene).

Ubiquiti funker bra, men anbefaler å ha router fra de også, som gir mye bedre styring og oversikt, har testet både uten og med Dream Machine Pro, og det siste er mye bedre.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Regner med nodene ikke har kabel mellom seg. Hvordan er dekningen der de står fra hovedsender som er kablet?

Vet ikke om du får sjekket signalstyrke i enhetene, men du kan skru av og bruke en wifi tester app på telefon og se hvor sterktsignalet er der den står. Jo dårligere signal den har å jobbe med, jo verre blir ting. Det kan hende de bare er feil plassert.

Alltid best med kabel i mellom hvis man har muligheten slik som Strike nevner for Ubiquiti. Har en kompis som har Asus Mesh, men er kablet mellom de, og aldri opplevt problemer. Junior der som bruker nettet mest til spilling, og han klager med en gang ikke er nettforbindelse, som det var i starten når det var prøvd trådløst (Fant ut at underlaget for parketten som var av metall ødelagte alle signaler mellom etasjene).

Ubiquiti funker bra, men anbefaler å ha router fra de også, som gir mye bedre styring og oversikt, har testet både uten og med Dream Machine Pro, og det siste er mye bedre.

Takk for svar - sett på priser på Ubiquiti, og det er i så fall priser som jeg ikke får gjennom hos min bedre halvdel ;)
Uansett, så er ikke nodene kablet nei. 
Har forsøkt forskjellige plasseringer på nodene, fra samme etasje i hver sin ende av bygget (da tror jeg de ble for nærme hverandre), til forskjellige etasjer. Alltid med samme resultat - den dropper sporadisk tilbake til 2,4Ghz Backhaul eller dropper noden helt i alt fra 5 minutter til to timer.

Så jeg er faktisk inne på tanken å kjøpe en rull med 100m nettverkskabel og forsøke å trekke dette gjennom huset.
Kjenner jeg er skikkelig lei feilsøking og resetting annenhver uke nå.

Lenke til kommentar

Har hatt XT8 og var plaget med lignende problemer og mistenker du også er truffet av "radar" signal oppdaget.

Sjekk loggene dine så vil du se noe radio dropped, radar signal detected.

Denne feilen har gått igjen til ASUS i flere år nå med 5ghz som bakhaul, virker nesten som de er alt for sensetiv på radar deteksjon.

Lenke til kommentar
jeey skrev (6 timer siden):

Har hatt XT8 og var plaget med lignende problemer og mistenker du også er truffet av "radar" signal oppdaget.

Sjekk loggene dine så vil du se noe radio dropped, radar signal detected.

Denne feilen har gått igjen til ASUS i flere år nå med 5ghz som bakhaul, virker nesten som de er alt for sensetiv på radar deteksjon.

Det stemmer det du skriver her, finner det i loggen. Fikk du noen løsning på det? 

Lenke til kommentar
15 hours ago, borgja said:

sett på priser på Ubiquiti, og det er i så fall priser som jeg ikke får gjennom hos min bedre halvdel ;)

Får du ikke igjennom 2578,- kr hos din bedre halvdel altså? Da tror jeg at jeg hadde vurdert å oppgradere halvdelen :D  Evt så vet du hva du trenger å ønske deg til jul.. Tror seriøst ikke du trenger mer enn 2 slike plassert riktig: https://www.komplett.no/product/1179385/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-aksesspunkt-u6-lite#  Nå er ikke denne på lager da, men dustin har på lager til 1366,- pr stk. 

Med mindre du har et mega område å dekke da. Eller har 10-12 brukere som skal streame 4k samtidig på 10-12 forskjellige enheter på 2,4 Ghz radioen på samme AP, da kan det nok bli litt lagg. En 4k stream bruker ikke mer enn rundt 25Mbs, netflix kvalitet. Og 2,4 Ghz radioen takler 300Mbs hvis alt er optimalt. 5Ghz radioen på lite AP'ene klarer 1200Mbs hvis alt er optimalt. Så tviler på at båndbredden blir noe problem, med mindre du har veldig mange brukere da som sagt. Det er bare dekningen du trenger tenke på. Hvis du leser annmeldelser på noen av de andre lite AP'ene uten wifi 6 på komplett så dekker de ganske store områder. En sier t.o.m at han ikke trenger mer enn 1 for å dekke hele huset på 240m2 fordelt på 2 etasjer. De fleste andre har 2 og det dekker alt av tomt, hage og garasje inkludert. En kjøper har vært storkar og har 4 stk.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (7 timer siden):

Får du ikke igjennom 2578,- kr hos din bedre halvdel altså? Da tror jeg at jeg hadde vurdert å oppgradere halvdelen :D  Evt så vet du hva du trenger å ønske deg til jul.. Tror seriøst ikke du trenger mer enn 2 slike plassert riktig: https://www.komplett.no/product/1179385/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-aksesspunkt-u6-lite#  Nå er ikke denne på lager da, men dustin har på lager til 1366,- pr stk. 

Med mindre du har et mega område å dekke da. Eller har 10-12 brukere som skal streame 4k samtidig på 10-12 forskjellige enheter på 2,4 Ghz radioen på samme AP, da kan det nok bli litt lagg. En 4k stream bruker ikke mer enn rundt 25Mbs, netflix kvalitet. Og 2,4 Ghz radioen takler 300Mbs hvis alt er optimalt. 5Ghz radioen på lite AP'ene klarer 1200Mbs hvis alt er optimalt. Så tviler på at båndbredden blir noe problem, med mindre du har veldig mange brukere da som sagt. Det er bare dekningen du trenger tenke på. Hvis du leser annmeldelser på noen av de andre lite AP'ene uten wifi 6 på komplett så dekker de ganske store områder. En sier t.o.m at han ikke trenger mer enn 1 for å dekke hele huset på 240m2 fordelt på 2 etasjer. De fleste andre har 2 og det dekker alt av tomt, hage og garasje inkludert. En kjøper har vært storkar og har 4 stk.

Det skal jeg vel klare å leve med, jeg så stort sett på router + aksesspunkter, og da ble det dyrt.
Men disse enhetene har kun 1 LAN-port? Jeg har en 24-ports switch som tar seg av kablet nettverk (TV, HTPC, dekoder osv..).
Har et routermodem fra Telia som er satt i bridge-modus, koblet til XT8 hovedenhet, og videre til switch fra XT8. 
Et slikt oppsett med Ubiquiti'n du foreslår, så ville du deaktivert bridge-modus på routeren, slått av WiFi på Teliaen, koblet denne direkte til switch og aksesspunktet til switchen?

 

 

Til info, så har jeg omsider fått systemet stabilt: Slått av 160hz. Men det medfører igjen at hastigheten på trådløst omtrent halveres - jeg klarer meg fortsatt fint, men det blir et irritasjonsmoment, da en av grunnene til at jeg kjøpte XT8 var nettopp hastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt nesten alle firmware versjonene som har kommet i år, mesh har alltid falt tilbake til 2.4GHz etter noen timer/dager. Leste litt på et annet forum at gnuton firmware skulle være stabil og installerte det for noen uker tilbake, vært dønn stabilt og slik som man forventer å ha det. Var på nippet til å røske ned alt og bytte til noe annet, men nå funker det! Anbefaler deg å gi det et forsøk, se etter RT-AX95Q som er «intern navnet» til asus: https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng/releases/tag/386.07_2-gnuton1

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (2 timer siden):

Jeg har forsøkt nesten alle firmware versjonene som har kommet i år, mesh har alltid falt tilbake til 2.4GHz etter noen timer/dager. Leste litt på et annet forum at gnuton firmware skulle være stabil og installerte det for noen uker tilbake, vært dønn stabilt og slik som man forventer å ha det. Var på nippet til å røske ned alt og bytte til noe annet, men nå funker det! Anbefaler deg å gi det et forsøk, se etter RT-AX95Q som er «intern navnet» til asus: https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng/releases/tag/386.07_2-gnuton1

Takk for tips!
Bryter vel garanti om man laster inn dette? Uansett tror jeg at jeg skal gi det et forsøk når jeg kommer hjem. Datt ned i for en halv time siden igjen, og er ikke oppe enda - LEI!!

Lenke til kommentar
borgja skrev (Akkurat nå):

Takk for tips!
Bryter vel garanti om man laster inn dette? Uansett tror jeg at jeg skal gi det et forsøk når jeg kommer hjem. Datt ned i for en halv time siden igjen, og er ikke oppe enda - LEI!!

Neida: "This is an official Merlin fork which is supported by ASUS and RMerlin: Aim of this project is to make Merlin running on additional routers."

Full support av Asus på denne, så ingen fare mtp garanti. Har 16 dager uptime på den nå, uten at backhaul har falt ut en eneste gang og enhetene på wifi er mye mer stabile enn de har vært tidligere. Virker også som det er en annen logikk mtp hvor enhetene roamer, så det er bedre fordeling mellom nodene. Verdt å gi det et forsøk, angrer på at jeg ikke testet denne med en gang, vært 2-3 måneder med nesten daglig feilsøking og bare surr.

Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (1 minutt siden):

Neida: "This is an official Merlin fork which is supported by ASUS and RMerlin: Aim of this project is to make Merlin running on additional routers."

Full support av Asus på denne, så ingen fare mtp garanti. Har 16 dager uptime på den nå, uten at backhaul har falt ut en eneste gang og enhetene på wifi er mye mer stabile enn de har vært tidligere. Virker også som det er en annen logikk mtp hvor enhetene roamer, så det er bedre fordeling mellom nodene. Verdt å gi det et forsøk, angrer på at jeg ikke testet denne med en gang, vært 2-3 måneder med nesten daglig feilsøking og bare surr.

Nice!
Hvordan er brukergrensesnittet, er det likt som ASUS sitt?

Lenke til kommentar
13 hours ago, jeey said:

Du kan prøve å tvinge 5ghz til en ikke DFS kanal, skal fungere bedre da.
https://www.asus.com/support/FAQ/1045936/

Det er jo veldig merkelig hvis løsningen kutter ut 5GHz når DFS-regler slår inn, i stedet for å gå over til å bruke en ikke-DFS-kanal slik det ellers er normalt at man gjør. Med tanke på at dette er en tri-band-løsning med 2 stk. 5GHz-radioer, ville det naturlige da ellers vært at man deaktiverte det ene 5GHz-båndet og slik sett kjørte backhaul og klientkommunikasjon på samme 5GHz-radio (ettersom begge radioene sikkert ikke vil kjøre på lavere 5GHz-kanaler samtidig).

Det er ikke nettopp det at man har låst enheten til en DFS-kanal, og dermed kobler ut automatikken som vil være naturlig å ha på dette (og denne automatikken er en del av WiFi-sertifiseringsstandarden).

Skal ellers sies at fordelen med å bruke DFS-kanaler, da spesielt kanal 100 og oppover, er at dette også er kanaler som potensielt gir betydelig bedre rekkevidde, ettersom man der kan ha betydelig høyere sendestyrke (1W vs. 200mW).

Uten å ha erfaring med denne spesifikke løsningen fra Asus: Er Asus SmartConnect aktivert? Er det andre innstillinger man har gjort? Dvs. hvis du gjør en factory reset og ikke rører noen wifi-innstillinger annet enn SSID-navn og passord, hvordan fungerer det da?

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Det er jo veldig merkelig hvis løsningen kutter ut 5GHz når DFS-regler slår inn, i stedet for å gå over til å bruke en ikke-DFS-kanal slik det ellers er normalt at man gjør. Med tanke på at dette er en tri-band-løsning med 2 stk. 5GHz-radioer, ville det naturlige da ellers vært at man deaktiverte det ene 5GHz-båndet og slik sett kjørte backhaul og klientkommunikasjon på samme 5GHz-radio (ettersom begge radioene sikkert ikke vil kjøre på lavere 5GHz-kanaler samtidig).

Det er ikke nettopp det at man har låst enheten til en DFS-kanal, og dermed kobler ut automatikken som vil være naturlig å ha på dette (og denne automatikken er en del av WiFi-sertifiseringsstandarden).

Skal ellers sies at fordelen med å bruke DFS-kanaler, da spesielt kanal 100 og oppover, er at dette også er kanaler som potensielt gir betydelig bedre rekkevidde, ettersom man der kan ha betydelig høyere sendestyrke (1W vs. 200mW).

Uten å ha erfaring med denne spesifikke løsningen fra Asus: Er Asus SmartConnect aktivert? Er det andre innstillinger man har gjort? Dvs. hvis du gjør en factory reset og ikke rører noen wifi-innstillinger annet enn SSID-navn og passord, hvordan fungerer det da?

Har prøvd både med og uten SmartConnect aktivert.
Har lekt litt med innstillinger her:
image.png.46496f8edc5924219dd0583e133be681.pngimage.png.7930e7c1dc0bb59dafb65402908fe54b.png

 

Det jeg skrev i stad om at jeg hadde deaktivert 160hz funka, kan ikke stemme da FW ikke lagrer settingen min, så 160hz slår seg på automatisk.

Foretok en hard factory reset av systemet for et par dager siden, og lot den stå uten å fikle med noe (annet enn SSID og passord)  -fortsatt ustabilt, tok bare et par timer før det begynte å kødde igjen.

 

 

 

Lenke til kommentar
borgja skrev (7 timer siden):

Nice!
Hvordan er brukergrensesnittet, er det likt som ASUS sitt?

Samme grensesnitt ja, med noen forbedringer. Anbefaler deg å gi det et forsøk fremfor å sløse tid med asus sin firmware, jeg tok en backup av config og en dirty upgrade (uten noe factory reset i mellom).

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar
15 hours ago, borgja said:

Det skal jeg vel klare å leve med, jeg så stort sett på router + aksesspunkter, og da ble det dyrt.
Men disse enhetene har kun 1 LAN-port? Jeg har en 24-ports switch som tar seg av kablet nettverk (TV, HTPC, dekoder osv..).
Har et routermodem fra Telia som er satt i bridge-modus, koblet til XT8 hovedenhet, og videre til switch fra XT8. 
Et slikt oppsett med Ubiquiti'n du foreslår, så ville du deaktivert bridge-modus på routeren, slått av WiFi på Teliaen, koblet denne direkte til switch og aksesspunktet til switchen?

Ja, hvis du skal ha router i tilegg så koster det jo fort litt mer, men du MÅ jo ikke ha ny router. Jeg tenkte at du bruker det som du har i dag, bortsett fra at du skrur av wifi på Asusen og bruker den bare som router. For asusen funger vel fint å være router vil jeg tro. Det er vel bare wifi problem du har med at nodene detter ut. Så kobler du AP'ene til switchen din eller direkte til asusen om du vil det. Jeg ser at det ikke følger med POE injector på akkurat den modellen jeg linket til, så det må du kjøpe utenom hvis du ikke har en POE switch da. Men de koster ikke mer enn litt over 200,- kr.

Men det beste hadde jo såklart vært om du fikk asus nodene til å funke stabilt. Men om du ikke gjør det så ville jeg absolutt vurdert å kjøpe 2 unifi AP'er altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...