Gå til innhold

Hva koster det egentlig å steke en Grandiosa?


Gjest Baardsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/livsstil/vet-du-hva-en-dusj-koster-deg_-1.7450897
Gammel artikkel, men tror ikke mye har forandret seg.

Med utgangspunkt i en strømpris på 90 øre/kWh, inkludert kraftpris, nettleie og offentlige avgifter, er dette svaret:
Å varme opp stekeovnen og deretter steke en pizza koster deg rundt 0,56 kr pr pizza.

Så med dagens priser så er du nok over 1 krone, kanskje enda mer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (27 minutter siden):

Sitter du med to sokkepar, toefler, joggebukse med for i, t sjorte, tynn kofte og vintermorgenkaape, med ovnene av, saa blir det dyrt.

Ser du skriver 1 kw, den kostet, over 600 kr her, paa det verste. 

Her var ikkje saken om det var dyrt eller ei, men om det var dyrare enn å kjøpe ein ferdig pizza i ei pizzasjappe.

600 øre, ikkje kroner. Og med straumpris på 600 øre vil staten betale rundt 460 øre av den summen med dagens stønad på 90%. 1 kWh kosta då kanskje rundt 200 øre, inkludert nettleige. Eller to kroner om du vil. Med eller utan tøflar så er ikkje to kroner for å varme opp middagen spesielt dyrt.

Endret av Zeph
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva noe koster strømmessig nå, er nesten en litt umulig oppgave da prisen varierer veldig mye, samt at man må se snittprisen for strøm over måneden, analysere det opp i mot eget forbruk (inkl. når på døgnet forbruket er), og så kan man begynne å komme rundt et tall  😉

Men ja, sagt at ovnen i praksis kanskje må "gå for fult" i 1/3 time (i praksis mindre) og det er snakk om 2,5 kw forbruk, så er man nede på ca. 0,8 kW. Selv med selv 5 kr timen, snakker man 4 kr. Men strømstøtten tatt i betraktning, så har ikke "snittprisen" man faktisk har betalt vært langt fra så høy...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naa blir

Frank Drebin skrev (3 minutter siden):

600 kr/kWh i Norge? Tror du blander med øre/kWh.

Naa ble jeg baade flau og glad. 

Jeg hylte i fortvilelse, det staar oere ikke kroner. men nei, kroner, sa hun.

Er flau over at jeg kunne vaere saa naiv aa kunne gaa paa den, hundre ganger mer.

Men takk og pris, da bir ikke aarsoppgjoeret saa galt, allikevel da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (46 minutter siden):

Sitter du med to sokkepar, toefler, joggebukse med for i, t sjorte, tynn kofte og vintermorgenkaape, med ovnene av, saa blir det dyrt.

Ser du skriver 1 kw, den kostet, over 600 kr her, paa det verste. 

Nei. 1 kWh har kostet 600 øre, ikke 600 kroner.
 

Det blir heller ikke nevneverdig dyrere å varme pizza hvis du har det kaldt inne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Karltorbj said:

Veldig godt spoersmaal.

En kjempegod pepperoni paa Pizzabakeren, Domino, Peppes, hadde noen ganger, blitt mye billigere. 

 

45 minutes ago, Karltorbj said:

Sitter du med to sokkepar, toefler, joggebukse med for i, t sjorte, tynn kofte og vintermorgenkaape, med ovnene av, saa blir det dyrt.

Ser du skriver 1 kw, den kostet, over 600 kr her, paa det verste. 

Du bør nesten redigere de to postene der. Det er faktisk folk som tror på sånt.

Strøm er fremdeles veldig, veldig billig i forhold til arbeidet den leverer/nytten den gir. Strømmen er bare mye dyrere enn den var.

Dersom man har tre liter vann som holder 10 grader og skal koke dette, så krever det 0,31 kWh med energi. Du har varmetap avhengig av type kjele og type ovn, men la oss si at tapet er 50%. Da bruker du 0,62kWh å koke tre liter vann.
Før 70 øre pr kWh ( 10 øre i strøm og 60 øre i nettleie) = 70 øre/kWh * 0.62kWh = 43 øre.

Nå: 168 øre pr kWh ( 300 øre i strøm- 192 øre i støtte + 60 øre i nettleie) = 168 øre/kWh * 0.62kWh = 104 øre.

Det er derfor over dobbelt så dyrt å koke tre liter vann, men det er allikevel fremdeles "billig" både i sum og målt i forhold til nytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Nei. 1 kWh har kostet 600 øre, ikke 600 kroner.
 

Det blir heller ikke nevneverdig dyrere å varme pizza hvis du har det kaldt inne. 

Dette er resultatet, av en tlfavhengig jente, uten peiling paa stroem og en skokkerende naiv, tlfhatende mann. Alle de gangene jeg skrek, helt sjokkert, staar det kroner.

Leier og vet ikke hvordan jeg ligger ann, foer aarsoppgjoeret kommer.

Helt utrolig, at jeg kunne gaa paa den, det var ikke rart at jeg var helt sjokkert.

Men for en lettelse da.

I diskusjonene her inne, skulle du ihvertfall tro, at det var den prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (20 minutter siden):

Strøm er fremdeles veldig, veldig billig i forhold til arbeidet den leverer/nytten den gir. Strømmen er bare mye dyrere enn den var.

Dersom man har tre liter vann som holder 10 grader og skal koke dette, så krever det 0,31 kWh med energi. Du har varmetap avhengig av type kjele og type ovn, men la oss si at tapet er 50%. Da bruker du 0,62kWh å koke tre liter vann.
Før 70 øre pr kWh ( 10 øre i strøm og 60 øre i nettleie) = 70 øre/kWh * 0.62kWh = 43 øre.

Nå: 168 øre pr kWh ( 300 øre i strøm- 192 øre i støtte + 60 øre i nettleie) = 168 øre/kWh * 0.62kWh = 104 øre.

Det er derfor over dobbelt så dyrt å koke tre liter vann, men det er allikevel fremdeles "billig" både i sum og målt i forhold til nytte.

Eg har gjort liknande refleksjonar den siste tida. Ja, det er dyrare, men sett opp mot inntektsnivå og kor mykje pengar me brukar på anna her i landet så er det ikkje dyrt. For 1200 kroner kan du ha på 2 kWh kontinuerleg i ti timar per dag i heile månaden med ein totalpris på 2 kr/kWh. Samanlika med alle andre utgifter så er det billeg. Det er mange utgifter eg lett hadde kutta i for å kunne ha det varmt i heimen. I tillegg er det ikkje behov for stort oppvarming ein stor del av året.

Grunnen til all oppstanden er at me har vore særs heldige med låge straumprisar i lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...