Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Var vaksinen effektiv på å hindre smitte i Norge?


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Sverige sin strategi var jo lenge "naturlig imunitet" og droppet store tiltak som masse vaksinering. De endret som nevnt strategi senere. 

Det var ikke det jeg spurte om. Du påstod at Sverige hadde langt mindre vaksinering enn Norge og trakk det inn i argumentasjonen om høyere dødsfall i Sverige og påstod også at det var godt kjent at Sverige hadde langt mindre vaksinering enn Norge. Jeg snakket ikke om tiltak før vaksineringen og det skrev jeg også. Så jeg spør deg igjen: har du kilder og linker på at Sverige har langt lavere vaksinasjonsgrad enn Norge og at de har hatt langt høyere dødsfall enn Norge ETTER vaksineringen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det var ikke det jeg spurte om. Du påstod at Sverige hadde langt mindre vaksinering enn Norge og trakk det inn i argumentasjonen om høyere dødsfall i Sverige og påstod også at det var godt kjent at Sverige hadde langt mindre vaksinering enn Norge. Jeg snakket ikke om tiltak før vaksineringen og det skrev jeg også. Så jeg spør deg igjen: har du kilder og linker på at Sverige har langt lavere vaksinasjonsgrad enn Norge og at de har hatt langt høyere dødsfall enn Norge ETTER vaksineringen?

Nei jeg sa, som kjent VAR det langt mindre vaksinering. Mulig dårlig forklart, men jeg refererte til at de tidlig droppet dette mens vi vaksinerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei jeg sa, som kjent VAR det langt mindre vaksinering. Mulig dårlig forklart, men jeg refererte til at de tidlig droppet dette mens vi vaksinerte. 

Du skrev ordrett, . Som kjent var det langt mindre vaksinering i Sverige. Og da ba jeg om kilder på dette. Men det er greit om du ikke vil gi noen kilde på det. Men det er uansett en såpass sterk påstand at jeg må se dokumentasjon på det for å kunne argumentere ut i fra en slik påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Du skrev ordrett, . Som kjent var det langt mindre vaksinering i Sverige. Og da ba jeg om kilder på dette. Men det er greit om du ikke vil gi noen kilde på det. Men det er uansett en såpass sterk påstand at jeg må se dokumentasjon på det for å kunne argumentere ut i fra en slik påstand.

Ja det var det, i en periode. Trenger jeg gi deg en kilde på det? Jeg kan godt finne kilder som viser at på tidspunkter var Norge langt forran Sverige på vaksinering. Og de ligger fortsatt bak oss, ca 5% på minst en dose. Altså 75 mot 80%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 21.11.2022 den 22.48):

Det er et hysteri skapt av media. Covid-19 er ikke så langt unna influensa på dødelighet. Men i 2020 oppstod det panikk og samfunnet ble nedstengt uten grunn. De eneste som trenger vaksine er personer i risikogruppen. Ut fra dødsrate er dette personer over 80 år med to underliggende, alvorlige sykdommer. 

Du er altså ingen ekspert på pandemier.... Men likevell uttaler deg som en?

Som det er forklart opp og i mente av ekspertene:
Vi har levd med influensa lenge. Det vil si at befolkningen er delvis immunisert og med varierende grad av immunisering. På grunn av dette er ikke en influensa pandemisk, men opptrer i bølger og folk har varierende grad av motstand.

Med Covid hardde ingen noen form for immunitet. Det betyr da at de rolige bølgene man kjenner fra influensa nå bygger seg opp til en tsunami, som sykehus ikke har kapasitet til å ta unna. Dette så vi i de tidlige fasene av covid, spesielt i italia.
Når dette skjer så øker dødeligheten eksponensielt siden de syke nå ikke lengere får nødvendig behandlig, fordi det ikke er kapasitet.
Folk som da kunne blitt reddet på sykehus dør hjemme.

Siden vi stengte ned, og lykkes godt i å begrense smitte, så ble dødeligheten til Covid lav. Hadde vi ikke lykkes hadde vi sett en betraktelig høyere dødelighet.

Dødeligheten til influensa er det den er fordi folk behandles på sykehus.
Dødeligheten til covid er det den er gitt at folk kan behandles på sykehus.

Med fulle sykehus ville både influesa og covid få betraktelig høyere dødelighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

1,1 millioner amerikanere har dødd av Covid så langt, mens det i perioden 2010-2019 døde ca 35 000 i året av influensa. Man må være god til å lure seg selv for å se på disse sykdommene som sammenliknbare. Det er jo også litt ironisk at dødeligheten har vært så mye høyere blandt republikanere (som ikke ville følge smitteverntiltakene) enn demokrater at det kan ha påvirket valgresultatet i noen områder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ankor skrev (På 1.12.2022 den 14.13):

1,1 millioner amerikanere har dødd av Covid så langt, mens det i perioden 2010-2019 døde ca 35 000 i året av influensa. Man må være god til å lure seg selv for å se på disse sykdommene som sammenliknbare. Det er jo også litt ironisk at dødeligheten har vært så mye høyere blandt republikanere (som ikke ville følge smitteverntiltakene) enn demokrater at det kan ha påvirket valgresultatet i noen områder.

Men er de fleste av disse dødsfallene før eller etter omicron, og hva er gjennomsnittsalderen på de avdøde, spesielt etter omicron?

Lenke til kommentar

Overrasket at folk fortsatt har tro på disse vaksinene. Selv vaksinerte jeg meg ikke. Ikke fordi jeg er vaksinefornekter, men fordi jeg var skeptisk. Korona fikk jeg. 2 ganger. Var syk mindre enn et døgn. Har hatt hangover som var verre enn dette. En kompis av meg som hadde tre vaksiner før han ble smittet med korona lå syk og veldig syk i 14 dager. Ei venninne som fikk korona og også hadde 3 vaksiner ble til om med lagt inn på sykehus. I USA nå er det flere dødsfall blant vaksinerte enn uvaksinerte når det kommer til Korona. 

JA ja. Vet at egne opplevelser ikke er noe vitenskapelig bevis, men det får man jo til å tenke litt rundt disse vaksinene da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (Akkurat nå):

Overrasket at folk fortsatt har tro på disse vaksinene. Selv vaksinerte jeg meg ikke. Ikke fordi jeg er vaksinefornekter, men fordi jeg var skeptisk. Korona fikk jeg. 2 ganger. Var syk mindre enn et døgn. Har hatt hangover som var verre enn dette. En kompis av meg som hadde tre vaksiner før han ble smittet med korona lå syk og veldig syk i 14 dager. Ei venninne som fikk korona og også hadde 3 vaksiner ble til om med lagt inn på sykehus. I USA nå er det flere dødsfall blant vaksinerte enn uvaksinerte når det kommer til Korona. 

JA ja. Vet at egne opplevelser ikke er noe vitenskapelig bevis, men det får man jo til å tenke litt rundt disse vaksinene da.

Selvfølgelig dør flere med vaksine,  for de aller fleste er vaksinert... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig dør flere med vaksine,  for de aller fleste er vaksinert... 

Vaksinasjonsgraden i USA er 67 prosent. Dessuten er så er jo denne beregningen sett på i forhold til smittede/vaksinerte/uvaksinerte. 

Jeg har fortsatt ikke helt tro på denne vaksinen. At antall døde likevel går nedover over tid handler om at viruset bare har blitt mildere og mildere som er en naturlig utvikling av et virus. 

Når omikronvarianten kom, så hevdet de at folk ikke ble så syke lenger pga vaksineringen, mens sannheten kanskje er at folk ikke ble så syke lenger pga at viruset hadde blitt en mildere variant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (13 minutter siden):

Vaksinasjonsgraden i USA er 67 prosent. Dessuten er så er jo denne beregningen sett på i forhold til smittede/vaksinerte/uvaksinerte. 

Jeg har fortsatt ikke helt tro på denne vaksinen. At antall døde likevel går nedover over tid handler om at viruset bare har blitt mildere og mildere som er en naturlig utvikling av et virus. 

Når omikronvarianten kom, så hevdet de at folk ikke ble så syke lenger pga vaksineringen, mens sannheten kanskje er at folk ikke ble så syke lenger pga at viruset hadde blitt en mildere variant.

80% har minst en dose...

Hva du tror har lite å si, forskning viser at den er effektiv..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

80% har minst en dose...

Hva du tror har lite å si, forskning viser at den er effektiv..

Hvilken forskning? Jeg har kun sett påstander. Det finnes ingen klar forskning på at den er effektiv. Den var ikke spesielt effektiv på mine venner. Jeg som ikke hadde tatt vaksinen og også fikk korona hele 2 ganger, var nesten ikke syk i det hele tatt. Var i full trening på dag 2. Jeg synes faktisk det er veldig rart at en ung venninne av meg ble innlagt på sykehus pga korona til tross for at hun hadde sprøytet i seg 3 ganger av denne vaksinen. Flere fullvaksinerte som har blitt veldig syke til tross for mange vaksiner. 

Kanskje det rett og slett handler om at man takler viruset forskjellig sånn det alltid har vært med virus. Noen blir dårligere enn andre. Og når viruset ble mildere, så ble folk mindre syke også helt uavhengig av vaksine eller ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (6 minutter siden):

Orker ikke lete i tråden, så lenk gjerne til den igjen, så kan jeg vurdere troverdigheten til den. 

Men du orker ikke engang innrømme at dette kanskje ikke har vært av de aller beste vaksiner? 

Som kreftsyk pasient fikk jeg noen valg bak der, med et så og si ødelagt immunforsvar med ca 25% rest (eller noe sånn) av hvite blodlegemer kunne jeg enten isoleres fullstendig hjemme og krysse fingrene eller la meg vaksinere for å gi kroppen en sjanse på å ta knekken på C19. Det ble sånn at både jeg og kona (som også gikk igjennom kreft i 2020 ) tok vaksinen og 2 oppfølgningsdoser. Vi har senere begge blitt smittet av C19, men kroppen har greid å ta knekken på det selv.
Sannsynligheten for at vi hadde greid å overleve den første typen av c19 selv hadde vært minimal ( det vi ble smittet med var dog den senere typen av C19 D ) og sånn sett tror jeg personlig at vaksinene har bidratt på å hjelpe en god del av befolkningen med nedsatt immunforsvar.

Men det er mange som kommer med eksempler på påstander om hvor dårlig "vaksinen" er eller hvor lite effektiv den er, sannheten er at hvis vi bare hadde latt den første varianten av viruset florere uten at vi hadde tatt tiltak så hadde nok dødsfallene vært langt større enn det vi ser i dag. Det er mange som har tjent mye penger på å komme med "falsk info" og dette er noe mange dessverre ikke forstår, det analyseres ikke informasjonen som blir lagt ut og man sjekker ikke kilder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Malvado skrev (6 minutter siden):

Som kreftsyk pasient fikk jeg noen valg bak der, med et så og si ødelagt immunforsvar med ca 25% rest (eller noe sånn) av hvite blodlegemer kunne jeg enten isoleres fullstendig hjemme og krysse fingrene eller la meg vaksinere for å gi kroppen en sjanse på å ta knekken på C19. Det ble sånn at både jeg og kona (som også gikk igjennom kreft i 2020 ) tok vaksinen og 2 oppfølgningsdoser. Vi har senere begge blitt smittet av C19, men kroppen har greid å ta knekken på det selv.
Sannsynligheten for at vi hadde greid å overleve den første typen av c19 selv hadde vært minimal ( det vi ble smittet med var dog den senere typen av C19 D ) og sånn sett tror jeg personlig at vaksinene har bidratt på å hjelpe en god del av befolkningen med nedsatt immunforsvar.

Men det er mange som kommer med eksempler på påstander om hvor dårlig "vaksinen" er eller hvor lite effektiv den er, sannheten er at hvis vi bare hadde latt den første varianten av viruset florere uten at vi hadde tatt tiltak så hadde nok dødsfallene vært langt større enn det vi ser i dag. Det er mange som har tjent mye penger på å komme med "falsk info" og dette er noe mange dessverre ikke forstår, det analyseres ikke informasjonen som blir lagt ut og man sjekker ikke kilder.

Føler du jeg kommer med falsk info? Det tror jeg ikke.

Uansett. Jeg er ingen vaksinemotstander og min kreftsyke far har tatt tre vaksiner og fikk covid. Han overlevde også. Og jeg hadde ingen problemer med at han skulle ta den, selv om vi i min familie alltid har taklet ulike virussykdommer godt. 

Problemet her er at dette var en helt ny vaksineteknologi og jeg derfor var skeptisk til å være forsøkskanin. Jeg er jo glad for det i dag når jeg ser hvor enkelt jeg taklet korona. Har hatt både forkjølelser og hangover som var verre. Så jeg trengte ikke vaksinen. Vaksinen hindrer ihvertfall ikke smitte. Det kan vi være enig om tenker jeg, fordi uansett hvor mye vaksinert folk er, så ser det altså ut til at de blir smittet av korona uansett. 

At vaksinen hindrer alvorlig sykdom avviser jeg ikke helt, men jeg er fortsatt skeptisk til det også ennå all den tid jeg kjenner folk som har blitt ekstremt syke selv om de har kroppen full av vaksiner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (59 minutter siden):

Overrasket at folk fortsatt har tro på disse vaksinene. Selv vaksinerte jeg meg ikke. Ikke fordi jeg er vaksinefornekter, men fordi jeg var skeptisk. Korona fikk jeg. 2 ganger. Var syk mindre enn et døgn. Har hatt hangover som var verre enn dette. En kompis av meg som hadde tre vaksiner før han ble smittet med korona lå syk og veldig syk i 14 dager. Ei venninne som fikk korona og også hadde 3 vaksiner ble til om med lagt inn på sykehus. I USA nå er det flere dødsfall blant vaksinerte enn uvaksinerte når det kommer til Korona. 

JA ja. Vet at egne opplevelser ikke er noe vitenskapelig bevis, men det får man jo til å tenke litt rundt disse vaksinene da.

"I USA nå er det flere dødsfall blant vaksinerte enn uvaksinerte når det kommer til Korona." Hvor har du dette fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (45 minutter siden):

Hvilken forskning? Jeg har kun sett påstander. Det finnes ingen klar forskning på at den er effektiv. Den var ikke spesielt effektiv på mine venner. Jeg som ikke hadde tatt vaksinen og også fikk korona hele 2 ganger, var nesten ikke syk i det hele tatt. Var i full trening på dag 2. Jeg synes faktisk det er veldig rart at en ung venninne av meg ble innlagt på sykehus pga korona til tross for at hun hadde sprøytet i seg 3 ganger av denne vaksinen. Flere fullvaksinerte som har blitt veldig syke til tross for mange vaksiner. 

Kanskje det rett og slett handler om at man takler viruset forskjellig sånn det alltid har vært med virus. Noen blir dårligere enn andre. Og når viruset ble mildere, så ble folk mindre syke også helt uavhengig av vaksine eller ikke. 

Tråden er full av forskning.

Dine venner eller omgangskrets er ikke forskning. Ingen av mine venner har hatt hjerteinfarkt. Betyr ikke at alle er imune av den grunn.. påtide å våkne, vi er langt ut i lørdagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...