Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Var vaksinen effektiv på å hindre smitte i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

De har absolutt ikke økt, ser en på snitt døde folk med covid så er vi langt i fra toppene..

Ellers er dødlighet noe høyere nå, ikke uforventet.

Så hvorfor er to tredjedeler av totale dødsfall inntruffet i år?
https://www.aftenposten.no/norge/i/0QppGM/nakstad-om-koronadoedsfall-i-norge-nesten-alle-har-inntruffet-i-aar
 

Og hvorfor er den generelle dødeligheten økt? (noe som har gitt futt til konspirasjonsteoretikerne som sier dette er pga vaksinen)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (5 minutter siden):

Så hvorfor er to tredjedeler av totale dødsfall inntruffet i år?
https://www.aftenposten.no/norge/i/0QppGM/nakstad-om-koronadoedsfall-i-norge-nesten-alle-har-inntruffet-i-aar
 

Og hvorfor er den generelle dødeligheten økt? (noe som har gitt futt til konspirasjonsteoretikerne som sier dette er pga vaksinen)

Om du googler covid død så kan du se tall for den siste tiden. Snitt døde er lavere enn peakene vi var inne i.

Hvorfor dødlighet er høyere? Nei alle de som ikke fikk kreft behandling pga fulle sykehus, manglende operasjoner osv. I tillegg var sist år ett bunn år, ikke rart når vi hadde store restriksjoner slik at folk generelt sett ikke ble syke etc. Mange grunner til at dette er helt forventet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du sammenligner et land med vaksine, mot et tilsvarende land uten vaksine, hvor begge land har samme temperatur, befolkning, etc.

Da kan du finne ut forskjellen.

Sammenligner du Norge som var helt stengt, med alle sine tiltak og folk som forholdt seg til regler, med Norge den dag i dag så vil du ikke kunne konkludere med stort, da det blir alt for mange variabler. 

Det vi kan si er at tingene Norge har gjort har virket, for vi kan se at lignende land som ikke gjorde like ting fikk der verre. 

Vaksinen har virket, men nøyaktig hvor bra den virket og hvor bra den vil virke fremover er langt vanskeligere å bedømme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 23.11.2022 den 20.07):

De har absolutt ikke økt, ser en på snitt døde folk med covid så er vi langt i fra toppene..

Ellers er dødlighet noe høyere nå, ikke uforventet.

Flere blir smittet, derfor dør også flere. Men hvor mange prosent eller rettere sagt promille av de smittede er det som dør i forhold til tidligere. Betydelig lavere antall, og som ptraktisk talt alle data viser er det i overveldende antall mennesker med høy levealder og betydelig nedsatt allmentilstand som dør av eller med omicron-viruset.

 

TheodorBjork skrev (På 23.11.2022 den 20.48):

Så hvorfor er to tredjedeler av totale dødsfall inntruffet i år?
https://www.aftenposten.no/norge/i/0QppGM/nakstad-om-koronadoedsfall-i-norge-nesten-alle-har-inntruffet-i-aar
 

Og hvorfor er den generelle dødeligheten økt? (noe som har gitt futt til konspirasjonsteoretikerne som sier dette er pga vaksinen)

Fordi økningen i smitte er på flere tusen(?)prosent? Hvor mange som går rundt med omicron-viruset i kroppen i Norge finnes det ingen statistikk på men det er nok mer enn noen få og de aller fleste av oss har jo fått det i år. Jeg tror ikke jeg kjenner noen nå som ikke har hatt corona.

 

Iki skrev (På 23.11.2022 den 21.08):

 

Vaksinen har virket, men nøyaktig hvor bra den virket og hvor bra den vil virke fremover er langt vanskeligere å bedømme. 

Nå var spørsmålet om vaksinen har hindret i å spre smitte, ikke om den har hindret alvorlig sykdom og død, for det tyder jo tallene på at den har gjort. Men at den har hindret spredning smitte i en befolkning hvor over 90% av oss(virker det som)har hatt corona det siste året tror jeg ikke man kan finne noen pålitelige tall på i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (34 minutter siden):

Flere blir smittet, derfor dør også flere. Men hvor mange prosent eller rettere sagt promille av de smittede er det som dør i forhold til tidligere. Betydelig lavere antall, og som ptraktisk talt alle data viser er det i overveldende antall mennesker med høy levealder og betydelig nedsatt allmentilstand som dør av eller med omicron-viruset.

Det finnes ikke noen statistikk på at flere blir smittet nå, pga så lite tester seg. Og det er ikke flere som dør pr tidsenhet nå en toppene, nei. 

Ja det er ofte de svake som dør først, det er helt normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Det finnes ikke noen statistikk på at flere blir smittet nå, pga så lite tester seg. Og det er ikke flere som dør pr tidsenhet nå en toppene, nei. 

Ja det er ofte de svake som dør først, det er helt normalt. 

Nei, noen offentlig statistikk finnes jo ikke, men nå ligger det jo hundretusenvis av pakker med egentester rundt om i de tusen hjem i landet, og jeg hører jo at både den ene og den andre har fått påvist corona fra testene, i et omfang jeg ikke hørte om i 2020 og 2021, da var det relativt sjeldent jeg hørte om det; men nå i 2022 har alle jeg kjenner(med mindre det er noen jeg har glemt)fått corona(påvist ved hjemmestest), så det er jo så åpenbart uten at man behøver å vise til noen statistikk. Og så er det jo alle mørketallene, garantert også mange som ikke gidder å teste seg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (51 minutter siden):

Nei, noen offentlig statistikk finnes jo ikke, men nå ligger det jo hundretusenvis av pakker med egentester rundt om i de tusen hjem i landet, og jeg hører jo at både den ene og den andre har fått påvist corona fra testene, i et omfang jeg ikke hørte om i 2020 og 2021, da var det relativt sjeldent jeg hørte om det; men nå i 2022 har alle jeg kjenner(med mindre det er noen jeg har glemt)fått corona(påvist ved hjemmestest), så det er jo så åpenbart uten at man behøver å vise til noen statistikk. Og så er det jo alle mørketallene, garantert også mange som ikke gidder å teste seg også.

Dette er nok alt for vagt til å si noe om en nasjon. I tillegg så holdt vi avstand fra hverandre på den tiden, og drev ikke med slik random småprat, siden vi ikke møttes. Så det kan være en stor differanse nå.

Uten skikkelig testing vill vi ikke vite hvordan ståa faktisk er. Men at folk får det er det ingen tvil om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Nå var spørsmålet om vaksinen har hindret i å spre smitte, ikke om den har hindret alvorlig sykdom og død, for det tyder jo tallene på at den har gjort. Men at den har hindret spredning smitte i en befolkning hvor over 90% av oss(virker det som)har hatt corona det siste året tror jeg ikke man kan finne noen pålitelige tall på i det hele tatt.

Det mest korrekte blir nok å si at vaksinen har gjort det motsatte. 

Den har økt antall smittede, da det er som følge av vaksinen at vi har åpnet opp landet igjen.

For vaksinen skulle aldri hindre smitte, den skulle hindre alvorlig sykdom. 

Flere blir smittet men færre får alvorlige plager.

Nå kan man vel også skylde på mye annet, slik som at folk er lei alle restriksjonene, føler seg trygge siden de har hatt covid, osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 23.11.2022 den 20.48):

Så hvorfor er to tredjedeler av totale dødsfall inntruffet i år?
https://www.aftenposten.no/norge/i/0QppGM/nakstad-om-koronadoedsfall-i-norge-nesten-alle-har-inntruffet-i-aar
 

Og hvorfor er den generelle dødeligheten økt? (noe som har gitt futt til konspirasjonsteoretikerne som sier dette er pga vaksinen)

Tenk litt på det sånn, i årene fra C19 dukket opp i de mest aggresive variantene der spredningen hovedsakelig gikk dypt nede i lungene til dagens variant som sprer seg mer i halsområdet som andre typer lignende virus, så har vi hatt de eldre på "isolasjon" på mange måter. Nå som vi alle er "vaksinerte" kjører man på og lar de eldre få mer besøk av vanlige folk som takler fint et vanlig influensa virus men som kanskje sprer det uten at de legger merke til det.

De eldre som ikke ble smittet og fikk noen ekstra år blir nå utsatt for forkjølelse og virus de ikke lenger har immunforsvar til og dermed dør i verste fall.

Husker godt hvordan en gjeng med konspirasjonsteoretikere i 60 årene hadde et møte og ble alle smittet av en tidlig versjon av C19, ikke alle som er her i dag. https://www.nrk.no/innlandet/ytterligere-en-dod-med-korona-etter-lave-mote-pa-gran-1.15451713

Lenke til kommentar
Iki skrev (34 minutter siden):

Det mest korrekte blir nok å si at vaksinen har gjort det motsatte. 

Den har økt antall smittede, da det er som følge av vaksinen at vi har åpnet opp landet igjen.

For vaksinen skulle aldri hindre smitte, den skulle hindre alvorlig sykdom. 

Flere blir smittet men færre får alvorlige plager.

Nå kan man vel også skylde på mye annet, slik som at folk er lei alle restriksjonene, føler seg trygge siden de har hatt covid, osv.

 

Nå er det vel strent talt omicron, en variant som setter seg i de øvre og ikke nedre luftveier som har gjort at vi har droppet restriksjoner, da praktisk talt alle, vaksinerte og uvaksinerte takler omicron veldig godt. Færre får alvorligere plager for det skal nok mer til å få lungebetennelse; det folk faktisk har død av i forbindelse med pandemien, da lungene tross alt ikke sitter i bihulene. Så det er omicron og ikke vaksinene, som fungerer dårlig på omicron uansett som var game changeren og ikke vaksinene.

I Sør-Afrika, hvor vaksinedekningen alltid har vært lav oppstod det en ganske alvorlig og dødeligere variant i 2020 en gang, men omicron, som ble oppdaget i samme landet senere ga mindre sykdom og mindre død - i en uvaksinert befolkning. Men jeg får inntrykk av at det er en del som tror at vaksinen har forhindret massedød av OMICRON i Norge, til tross for at omicron IKKE er en superdødelig sykdom.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 23.11.2022 den 17.02):

Alikevel er det mer dødsfall nå enn før?

Nå er det jo også langt flere som blir smittet enn før så da er det jo logisk at flere også dør. I 2020 var det vel egentlig ganske få som fikk corona grunnet alle tiltakene(i Norge altså)så ergo var det jo færre døde, i 2021 også men dog var det en økning. I 2022 har praktisk talt "alle" i Norge fått corona(jeg kjenner ingen som ikke har hatt det nå) både fordi det ikke er noen tiltak og fordi omicron-varianten er så virulent at det er vanskelig å unngå å få den, og det sier seg selv at flere dør når 95% eller mer får et virus enn når under 5% av befolkningen får det. Men - det er færre alvorlige komplikasjoner nå enn i 2020 og 2021, men jeg er forøvrig 100% overbevist om, uten reservasjoner, at det er på grunn av at omicron er en mildere variant enn de opprinnelige og at det ikke er på grunn av vaskinene, som ble utviklet for tidligere varianter uansett. De som dør med covid nå er i overveldende grad eldre mennesker langt over gjennomsnittelig levealder, jeg vil anta det i all hovedsak er snakk om folk som dør av alderdom samtidig som de har testet positivt for covid-19, noe som ikke vaksiner kunne ha gjort noe med fra eller til. Det finnes fortsatt ingen som har overlevd alderdom.

 

scuderia skrev (På 23.11.2022 den 17.29):

Dør de med eller av covid? 
 

Tror vi skal erkjenne at gamle mennesker med en fot i graven fortsatt kan dø av covid. Og av influensa, betennelse etc. 

Det er ofte slik at pleiepasienter med "en fot i graven" som du sier er i en slik tilstand at hvilket som helst virus, som kan være helt harmløst hos et ungt og velfungerende menneske vil være dødelig. Et hvilket som helst av disse virusene eller infeksjonene vil knekke den siste rest av motstandskraft i en gammel kropp som har kjempet seg gjennom det meste i løpet av et langt liv, og det er helt naturlig eller "livets gang" som min avdøde bestemor, som også døde av alderdom+en infeksjon sa en gang. Det er naturlig og på ingen måte oppsiktsvekkende. Derfor kan det nok være at covid-19 blir ført opp som dødsårsak på attesten, i likhet med influensa, selv om det underliggende er at det var alderen som innhentet den avdøde til slutt. Ingen mennesker kan forhindres 100% fra viruser og når man er på "den siste stasjon" i livet og ethvert virus vil være en dødsdom, ja da er det ingen vei tilbake.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (21 timer siden):

En annen vinkel da: Var vaksinen god nok til å rettferdiggjøre den mer eller mindre obligatoriske vaksineringen?

Om vi ser mot søta bror døde 2,66 ganger flere folk enn i Norge. Som kjent var det langt mindre vaksinering i Sverige. Altså har vi spart over 7000 mennesker og enormt press på sykehusene som allerede slet veldig. Jeg tror vi kan si at det var en god ting jeg. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 29.11.2022 den 19.22):

En annen vinkel da: Var vaksinen god nok til å rettferdiggjøre den mer eller mindre obligatoriske vaksineringen?

Argumentet om at helsearbeidere må ta vaksinen av hensynet til pasienter har vel egentlig blitt gjort ugyldig etter at det ble klart at den ikke forhindrer smitte i det hele tatt.

Salvesen. skrev (16 timer siden):

Om vi ser mot søta bror døde 2,66 ganger flere folk enn i Norge. Som kjent var det langt mindre vaksinering i Sverige. Altså har vi spart over 7000 mennesker og enormt press på sykehusene som allerede slet veldig. Jeg tror vi kan si at det var en god ting jeg. 

Sverige har "som kjent"(?)langt mindre vaksinering enn Norge? Dette var nytt for meg må jeg innrømme. Har du en link eller kilde til denne påstanden? De fleste dødsfallene du sikter til i Sverige var fra før vaksinen og skyldes at Sverige hadde mindre inngripende tiltak enn Norge, noe som gjorde at flere ble smittet og derfor flere døde. Men at de har langt lavere vaksinedekning i Norge er helt nytt for meg. Så derfor - kilde?

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

Argumentet om at helsearbeidere må ta vaksinen av hensynet til pasienter har vel egentlig blitt gjort ugyldig etter at det ble klart at den ikke forhindrer smitte i det hele tatt.

Sverige har "som kjent"(?)langt mindre vaksinering enn Norge? Dette var nytt for meg må jeg innrømme. Har du en link eller kilde til denne påstanden? De fleste dødsfallene du sikter til i Sverige var fra før vaksinen og skyldes at Sverige hadde mindre inngripende tiltak enn Norge, noe som gjorde at flere ble smittet og derfor flere døde. Men at de har langt lavere vaksinedekning i Norge er helt nytt for meg. Så derfor - kilde?

Sverige sin strategi var jo lenge "naturlig imunitet" og droppet store tiltak som masse vaksinering. De endret som nevnt strategi senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...