Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon av sko


Jakobk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt et par sko som har gått i stykker etter kort tid. Butikken har godtatt reklamasjon, men problemet er at hverken butikk eller leverandør kan skaffe samme sko. De har samme sko i andre farger(stygg), eventuelt så kan jeg få en annen modell.

Jeg spurte om det var mulighet for å heve kjøpet, men fikk avslag på dette. Har jeg noen rettigheter når de ikke kan tilby samme produkt, eller må jeg godta å få en annen farge eller en annen modell?

Håper at dette er riktig forumkategori for spørsmålet mitt. Har vel med kjøpsloven å gjøre, men fant ikke akkurat denne casen da jeg raskt så i lovdata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerens krav ved mangler fremgår av forbrukerkjøpsloven § 26. 

Hevingsregelen følger av § 32, hvor du kan heve avtalen med mindre mangelen er uvesentlig. Selger kan avskjære et hevingskrav ved å tilby retting eller omlevering, om det skjer uten opphold, jf. § 29 tredje ledd. 

 

Man kan spørre seg om selger her har tilbudt omlevering (og da forutsatt at det har skjedd uten opphold), som defineres som å levere "tilsvarende ting", jf. § 29 første ledd. Jeg er litt usikker på om man med "tilsvarende ting" skal lese "identisk ting", eller om en ting som er "lik nok" oppfyller vilkåret. "Tilsvarende" betyr vel omtrentlig "noe som er likt noe annet". I tillegg synes ordet "omlevering" å peke mot at selgers ytelse må gjentas. Det ser ikke ut som forarbeidene drøfter spørsmålet. En annen farge på skoen vil ikke være tilsvarende ting. Jeg vil også tro at butikken ikke kan gi en annen modell heller - i alle fall om det er forskjeller av betydning. Det ville vært rart om man må ta til takke med sko man ikke ønsker fordi skoene man kjøpte hadde en mangel. Særlig med tanke på at forbrukerkjøpsloven er en vernelov som skal ivareta forbrukernes interesser i avtaler med typisk asymmetrisk maktbalanse. Jeg vet imidlertid ikke om andre rettskilder som kan belyse spørsmålet. 


Slik jeg ser det vil du kunne heve avtalen så lenge butikken ikke leverer tilsvarende skomodell. 

Endret av emeritus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten kan du kreve heving av kjøpet (og få tilbakebetalt hele beløpet du betalte) eller så kan du kreve dekningskjøp dersom du kan kjøpe samme modell hos noen andre. Det betyr i praksis at du kan kjøpe skoene et annet sted og så må den første butikken dekke kostnaden (forutsatt at den ikke er urimelig høy).

Lenke til kommentar
2 hours ago, nomore said:

Enten kan du kreve heving av kjøpet (og få tilbakebetalt hele beløpet du betalte) eller så kan du kreve dekningskjøp dersom du kan kjøpe samme modell hos noen andre. Det betyr i praksis at du kan kjøpe skoene et annet sted og så må den første butikken dekke kostnaden (forutsatt at den ikke er urimelig høy).

Er "hverken butikk eller leverandør kan skaffe samme sko" så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven bygger på Forbrukerkjøpsdirektivet, hvor artikkel 3 bestemmer at "Ved manglende avtalemessighet skal forbrukeren ha rett til uten vederlag å få varen satt i den stand avtalen fastsetter ved retting eller omlevering" (min utheving). Dette er også grunnprinsippet i mangelsbeføyelser: selger plikter å oppfylle kjøpsavtalen. 

Når kravet i fkjl. § 29 er "tilsvarende ting", så betyr ikke dette noe mer eller mindre enn hva som allerede følger av begrepet omlevering: selger skal oppfylle avtalen. Hvis avtalen kan oppfylles på flere forskjellige måter (altså hvis det finnes flere mulige objekter som oppfyller det selger har forpliktet seg til), så kan selger oppfylle ved å velge én av dem. 

Ved kjøp av klær og skotøy er farge og stil vanligvis en essensiell del av gjenstandens identitet og kjøperens formål med kjøpet (i motsetning til f.eks. kjøp av en pakke skruer). Hvis kjøper har bestilt svarte sko, så kan ikke selger oppfylle avtalen i første omgang ved å levere rosa sko. Da kan selger heller ikke oppfylle avtalen ved omlevering ved å levere rosa sko etter reklamasjon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...