Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mure igjen hull i veggen etter peis


Anbefalte innlegg

Hei snille folk der ute som hjelper! :)

Er det noen som har erfaring/peiling på å mure igjen hull i vegg etter man har fjernet peis? Verken jeg eller samboer er veldig praktisk anlagt, men er dette noe som lett kan gjøres selv, eller burde man få fagpersoner til å gjøre det (hva kan i såfall det koste ca.?).

Legger ved bilde av hullene, som nå er tildekt med pose og teip (men størrelser vises likevel). 



På forhånd tusen takk for svar!!

peis.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 minutter siden):

Som sagt, siden du ikke har lagt ved bilde, eller forklart hva pipen er laget av, så er det umulig å foreslå noe.

Dumt å fjerne peisen i disse tider.
Dere kommer garantert til å angre på dette. 

Lurer på om trådstarter hadde en tråd her om prosessen med å ta bort peisen? Mener å kjenne igjen pipe fargen og tema hvordan ta bort peis.

Jeg ville satt på blendelokk (mal lokket i fargen på pipa?). Da har man mulighet til å sette inn peis senere, eller om man skal selge... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for alle svar! :)

Peisen var av type Curve 100s om det er av betydning, og veggen er av gips. Vi har vært inne på tanken med blenderlokk, men hullene er så utrolig klønete plassert i stua vår at vi ikke tenker at vi kommer til å ville ha en peis der i fremtiden heller. Og at vi derfor nå vurderer å bare mure igjen og få jobben gjort ordentlig. Legger ved bildene av hullene med målestokk foran.

pipe.jpg

pipe2.jpg

Lenke til kommentar

det er muligens stålpipe dere har,ettersom det er gips utenpå,da må dere bruke et blendelokk for stålpiper,så er det vel bare og skjære ut en firkant i gipsen,og montere inn en ny bit,så sparkle og male opp igjen veggen.

dere må uansett fjerne røykrøret,og lufterøret,blendelokket til pipa,monteres der røykerøret er festet til stålpipen

Lenke til kommentar
Maik1 skrev (På 23.11.2022 den 15.39):

Hei igjen, og takk for alle svar! :)

Peisen var av type Curve 100s om det er av betydning, og veggen er av gips. Vi har vært inne på tanken med blenderlokk, men hullene er så utrolig klønete plassert i stua vår at vi ikke tenker at vi kommer til å ville ha en peis der i fremtiden heller. Og at vi derfor nå vurderer å bare mure igjen og få jobben gjort ordentlig. Legger ved bildene av hullene med målestokk foran.

pipe.jpg

pipe2.jpg

Hvis dere har tenkt å bo der resten av deres liv..mur igjen.

Hvis ikke, så kan det muligens være lurt og bare sette på blender lokk. etterpå så kan dere male/lakkere det.

 

Lenke til kommentar
unik42 skrev (På 22.11.2022 den 7.20):

NB: Jeg har gjort det samme i kjelleren (har fremdeles en ovn i første etasje). Feieren sa at blendelokk ikke var nok, og at det skulle mures igjen. Grunnen han oppga var at ved evt. pipebrann kunne det lokket potensielt bli flere hundre grader.

Men jeg bruker som sagt pipa mi enda.

Ja, er pipa i bruk med ildsteder så er det noe helt annet. Slikt lokk er til pipe som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, og tusen takk for videre svar! :)

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg virkelig ingenting om disse tingene. Hvor i huset plasseres feieluke? Firmaer vi er i kontakt med angående å mure igjen spør etter informasjon om pipa som skal stå i feieluka, og jeg vet ikke hvor den er plassert🙄

Lenke til kommentar
Maik1 skrev (3 minutter siden):

Hei igjen, og tusen takk for videre svar! :)

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg virkelig ingenting om disse tingene. Hvor i huset plasseres feieluke? Firmaer vi er i kontakt med angående å mure igjen spør etter informasjon om pipa som skal stå i feieluka, og jeg vet ikke hvor den er plassert🙄

https://www.brannsor.no/boligseksjon/avvik-og-anmerkning/2-sider/191-feieluke

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...