Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i kjeve og tinningen - hva kan det være?


Rutgerus

Anbefalte innlegg

Har den siste uka hatt store problemer med å gape, tygge og etter hvert snakke uten smerter pga. kjeven. Tidligere denne uka hadde jeg problemer med å tygge ordentlig, men ikke ellers. Nå har jeg egentlig problemer med å bare prate/bevege på munnen uten at det hogger til i enten kjeven eller tinningen. Smerten sitter egentlig ved siden av øret og videre oppover, og jeg kjenner det tar godt når jeg masserer. 

Tror ikke det er snakk om visdomstenner. Ser det står en del på nett om at stress kan føre til smerter i kjeven, men føler ikke at jeg stresser veldig mye utover noen angst/stress om natten. Kan det være at jeg biter tenner om natta, og at det rett og slett bare har låst seg i kjeven? Andre som har opplevd det samme, og som eventuelt vet hvordan man kan bli kvitt/forebygge det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Ikke utenkelig at du har en visdomstann som ypper til bråk. Men tannlege vil sannsynligvis finne svaret.

Kan vel stemme det. Litt usikker på hvorfor jeg la fra meg det, men jeg er 26 år og da jeg var hos tannlegen for et år siden mener jeg å huske at det ble sagt at det er plass til visdomstennene. Kan det fortsatt være smertefullt å få visdomstenner? Altså selv om det er plass til dem? 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Tenner er ofte årsaken.

Mulig jeg forklarte litt dårlig i innlegget, men har f eks i dag primært hatt problemer med smerter i tinningen, og ikke nødvendigvis i munnen/tennene når jeg tygger. Har derfor lagt litt fra meg at det er tennene som er årsaken, selv om det sikkert ikke kan utelukkes. 

Lenke til kommentar

Oppsøk tannlege, de kan mest om dette. Høres ut som muskelsmerter relatert til kjeveleddet, ganske typisk for folk som stresser eller gnisser mye om natten. Behandlingen er kjeveleddsøvelser i første omgang, eventuelt fremstilling av bittskinne som du skal sove med. Disse tar knekken på de fleste tilfellene.

La vær å tygge tyggis, spis myk mat en periode, bli oppmerksom på hvilke situasjoner som får deg til å bite tennene sammen og unngå disse/la vær å bite sammen så hardt, og ta smertestillende. Og fortell det til tannlegen din.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/om-tmd-definisjon-etiologi-symptomer-og-sykdomsbilde

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (18 minutter siden):

Mulig jeg forklarte litt dårlig i innlegget, men har f eks i dag primært hatt problemer med smerter i tinningen, og ikke nødvendigvis i munnen/tennene når jeg tygger. Har derfor lagt litt fra meg at det er tennene som er årsaken, selv om det sikkert ikke kan utelukkes. 

Du kan bli overrasket over hvor mange problemer tenner er årsaken til. 

 

Lenke til kommentar
TheSnidr skrev (31 minutter siden):

Oppsøk tannlege, de kan mest om dette. Høres ut som muskelsmerter relatert til kjeveleddet, ganske typisk for folk som stresser eller gnisser mye om natten. Behandlingen er kjeveleddsøvelser i første omgang, eventuelt fremstilling av bittskinne som du skal sove med. Disse tar knekken på de fleste tilfellene.

La vær å tygge tyggis, spis myk mat en periode, bli oppmerksom på hvilke situasjoner som får deg til å bite tennene sammen og unngå disse/la vær å bite sammen så hardt, og ta smertestillende. Og fortell det til tannlegen din.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/om-tmd-definisjon-etiologi-symptomer-og-sykdomsbilde

Var egentlig litt dette jeg var på jakt etter. Leste om at kjeveleddsøvelser kunne gjøre susen, men fant ingen konkrete øvelser å gjennomføre. Kan kanskje være greit med biteskinne uansett (kan jo skade tennene i tillegg til kjeven), men det er jo ikke akkurat billig å dra til tannlege....

Lenke til kommentar

Det kan være visdomstenner (dårlig plass, vanskelig å rengjøre, etc). Been there, done that... 2 ganger...

Det kan også være at du er tett i, eller det har gått betennelse, i kanalen som går fra nesa til øret. Prøv å brukte nesespray, skyll med saltvann, ta febernedsettende og massere fra baksiden av øret til under kjeven. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (9 minutter siden):

Det kan være visdomstenner (dårlig plass, vanskelig å rengjøre, etc). Been there, done that... 2 ganger...

Det kan også være at du er tett i, eller det har gått betennelse, i kanalen som går fra nesa til øret. Prøv å brukte nesespray, skyll med saltvann, ta febernedsettende og massere fra baksiden av øret til under kjeven. 

Hadde du trøbbel med smerter opp i tinningen da du fikk trøbbel med visdomstennene? Har liksom ikke vondt at all i selve munnen, rundt tennene eller i tannkjøttet..

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Rutgerus said:

Var egentlig litt dette jeg var på jakt etter. Leste om at kjeveleddsøvelser kunne gjøre susen, men fant ingen konkrete øvelser å gjennomføre. Kan kanskje være greit med biteskinne uansett (kan jo skade tennene i tillegg til kjeven), men det er jo ikke akkurat billig å dra til tannlege....

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/dokumenter-tmd/Forslag til hjemmeøvelser ved TMD.pdf/_/attachment/inline/e219d76a-7f6a-4d23-b2f2-fd9656682f53:659943b97624ba6818cad2bd62cc4b16022ebfaa/Forslag til hjemmeøvelser ved TMD.pdf

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Rutgerus said:

Hadde du trøbbel med smerter opp i tinningen da du fikk trøbbel med visdomstennene? Har liksom ikke vondt at all i selve munnen, rundt tennene eller i tannkjøttet..

Jupp, kjente det mest oppi tinningen første gangen. Er ikke langt fra visdomstennene og opp dit. Sikkert et følsom område.

Uansett, høres ut som et tannlegebesøk. Jeg valgte å trekke tanna med det samme. Kjapt gjort på noen få minutter. Og slipper slike plager på nytt.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Dette høres veldig likt mine symptomer. Da var det altså snakk om betennelse i tannkjøttet pga visdommstann som lå og presset. Som mange her andre påpeker, selv om det er visdommstanna som var problemet var det ikk der det var vondt, men rett og slett oppover fra kjeven og opp mot tinningen. Kjente ingenting inn i selve munnen. Det var heller ikke nødvendigvis smerter men mer som en ekstrem stivhet/stølhet.

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (16 timer siden):

Har den siste uka hatt store problemer med å gape, tygge og etter hvert snakke uten smerter pga. kjeven. Tidligere denne uka hadde jeg problemer med å tygge ordentlig, men ikke ellers. Nå har jeg egentlig problemer med å bare prate/bevege på munnen uten at det hogger til i enten kjeven eller tinningen. Smerten sitter egentlig ved siden av øret og videre oppover, og jeg kjenner det tar godt når jeg masserer. 

Tror ikke det er snakk om visdomstenner. Ser det står en del på nett om at stress kan føre til smerter i kjeven, men føler ikke at jeg stresser veldig mye utover noen angst/stress om natten. Kan det være at jeg biter tenner om natta, og at det rett og slett bare har låst seg i kjeven? Andre som har opplevd det samme, og som eventuelt vet hvordan man kan bli kvitt/forebygge det? 

Tannkjøttbetennelse som har spredd seg til kjevemusklatur. Du bør oppsøke tannlege, kan være at du må gå på pensillin. Kan også tenkes at NSAID's som ibuprofen eller diklofenak hjelper noe.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 timer siden):

Tannkjøttbetennelse som har spredd seg til kjevemusklatur. Du bør oppsøke tannlege, kan være at du må gå på pensillin. Kan også tenkes at NSAID's som ibuprofen eller diklofenak hjelper noe.

 

Axefjord skrev (20 timer siden):

Jupp, kjente det mest oppi tinningen første gangen. Er ikke langt fra visdomstennene og opp dit. Sikkert et følsom område.

Uansett, høres ut som et tannlegebesøk. Jeg valgte å trekke tanna med det samme. Kjapt gjort på noen få minutter. Og slipper slike plager på nytt.

Takker for svar fra hele gjengen. 
 

Ble bare verre utover dagen i dag, og lunsjen klarte jeg så vidt å tygge i meg. Bestille hastetime hos tannlegen, og slik jeg forsto det mente han dette var TMD (han pratet engelsk og mye tannfaglige greier jeg slet med å forstå). Skulle innom imorgen for å «støpe» frem en bittskinne, men dette kunne ta 2-3 uker å få bestilt opp. I tillegg ville det kunne gå en del tid før man virkelig fikk effekt av bittskinnen. 
 

Han nevnte at skinnen ville hjelpe mot smertene, men det at jeg ikke klarer å bite spesielt høyt lenger var det nok lite å gjøre med. 
 

Blir nok en lang måned, minst…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...