Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bilbatteri selv


forhelvete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare legg inn bilnummeret hos f.eks. Thansen eller Biltema, så finner du sannsynligvis riktig batteri. 

Det pleier å være rimelig enkelt å bytte,  vanligvis bare en eller to skruer å løsne + klemmene. Det kan jo være litt fastrustet på en så gammel bil, så litt rustløser er kjekt å ha. Pluss kanskje litt sinkspray for å fikse opp festet.

Du vil gjerne måtte resette klokke, radiostasjoner mm. Det er mulig å koble til et annet batteri mens man bytter, men neppe verdt bryet,

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Det er ikke en komplisert jobb å bytte dette selv. 

Selv om et batteri står som "kompatibelt" på Thansen eller andre steder, bør du også sjekke den fysiske størrelsen på batteriet. Det kan også være at du trenger ny termisk beskyttelse rundt batteriet hvis det er i en annen størrelse (hvor viktig denne beskyttelsen er, kan det sikkert være diskusjoner rundt og handler vel også litt om bruksmiljø og hvor nært batteriet er andre komponenter som blir veldig varme). Det kan være en "ramme" som batteriet skal inn i, hvor det blir visse maksstørrelser for at det skal passe. 

En annen ting jeg f.eks. så hos Thansen i forhold til min bil, var at selv om jeg skrev inn regnr, fikk man opp batterier som ikke var tiltenkt biler med start-stopp-funksjon.

Husk batteripolbeskyttelse (polfett/spray...). Og kan vel kanskje være greit å ta noen litt lengre turer etter at et ny batteri er satt inn, hvis du ikke har lader. Spesielt med tanke på at det begynner å bli litt lave temperaturer nå.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Sikker? På min 2006 BMW måtte batteribytte registreres med diagnoseverktøy.

Stemmer på både 5 serie, x3 og x5 for min del også. Ladesyklus endres etter alder på batteriet så man får kortere levetid om en bytter uten å resette. Det vil nok virke lenge uansett. Hva Toyota gjør er jeg ikke sikker på, men det er vel mye enklere biler så de har gjerne ikke sånne finesser. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, forhelvete said:

Er det noe forskjell på et batteri som koster 1000 eller 1500kr ?

Batterikapasitet 74 Ah
Kaldstartstrøm EN 680 A

 

Batterikapasitet 77 Ah
Kaldstartstrøm EN 760 A

Kaldstartstrøm viser hvor mange ampere ett batteri kan gi i 30 sekunder i -18 grader, sikrer gode egenskaper i kaldt vær å ha ett som kan bite fra seg med høy kaldstartskapasitet.

Lenke til kommentar

Om bilen har IBS (Intelligent Battery sensor) må batteri kodes, ellers kan batteriet bli overladet.

Men dette bør stå i instruksjonsbok.

Og husk,  alltid plusspol på først og av sist.

Og nei, det er ikke sikkert det er store forskjellen på att batteri som koster 1000,- vs ett på 1500,- Biltema sine batteri har blant annet komt bra ut tidligere iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med det samme.

Sønnak 640 A, 60 Ah kr 1900,- hos batteri24 . Merkeverkstedet bruker dette batteriet.

Exide 520 A, 60 Ah, kr 1199,- hos Thansen, nedsatt pris. Er dette like bra?Bilen står i uoppvarmet garsje.

På merkeverkstedet koster det å skifte batteri, kr 2760,- (1000 kr for arbeid, 1760 kr for batteriet).

På Snapdrive for et Varta batteri på 56 Ah ville de tatt kr 4310,- for jobben.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...