Gå til innhold

Skatte av kjøp og salg av varer


Gjest 71072...6b5

Anbefalte innlegg

Gjest 71072...6b5

Hei. 😳
Jeg har et spørsmål angående kjøp og salg. Har kjøpt endel varer som jeg har videresolgt med påslag på ca 2000 kr per vare. Kan si at varene det dreier seg om er innenfor data. Har sikkert solgt varer for 300 000 i år. Jeg har solgt vare for 8000-9000 kr per stk og bare fått Vipps betaling av kunder direkte inn på min brukskonto. Det har blitt voldsomt mange transaksjoner så lampene har nå lyst rødt i banken.

 

Jeg vil anslå at jeg kan ha gjort en fortjeneste på ca 60 000 - 70 000 kr ved salg av dette i år. Har ikke noe enkeltmannsforetak eller næringsvirksomhet registrert.  Naivt og dumt av meg og ikke ta betaling kontant og ikke startet noe enkeltmannsforetak. Har ikke gjort dette med den tro at jeg ikke skulle selge så mye som jeg har gjort. Oktober og november i år har jeg omsatt for 200 000 kr!

 

I dag fikk jeg sms fra banken min med følgende skriv 

"Hei. Vi har lagt en ny kundeerklæring til utfylling i din nettbank/mobilbank. Vi ser at du mottar en del ganske store vippser. Under "Inntekt" må du derfor huke av for "annet", og forklare formålet med inntektene du får fra vippsoverføringene. Minner også om at inntekten på meldes inn til Skatteetaten. Mvh. Sparebanken 1

Noen som har noe tips for hvordan jeg bør gå frem nå? Skal i første omgang regne ut eksakt hvor mye jeg har gjort i fortjeneste. Hadde håpet å slippe å skatte av det men i verste fall må jeg vel skatte av dette. Noen som har tips til noen smutthull eller hva jeg bør forklare til banken og Skatteetaten ? Når jeg logger inn i banken ser jeg ikke noe egenerklæringsskjema heller. Er vel ikke lurt å bare la det passere uten å gjøre noe ?  
 

Tips mottar med stor takknemlighet

Hilsen en ganske nervøs og stresset mann 😅

Anonymous poster hash: 71072...6b5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Innse dummskapen og gjør opp for deg. I værstefall kan du havne i fengsel om du prøver å trikse..

Nåja, så ille er ikke Skatteetaten, men bedre å være føre var, vi så hvordan det gikk med John Carew.

Du må kontakte både banken din og Skatteetaten, legg fram saken din slik du beskriver i førstepost, så går det bra. Det er lov å være uvitende.

Endret av Datata
Lenke til kommentar
Datata skrev (1 time siden):

Nåja, så ille er ikke Skatteetaten, men bedre å være føre var, vi så hvordan det gikk med John Carew.

Du må kontakte både banken din og Skatteetaten, legg fram saken din slik du beskriver i førstepost, så går det bra. Det er lov å være uvitende.

Joda, jeg har nære bekjente som har blitt satt eksempel av og havnet i fengsel. En kan være uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Datata skrev (1 time siden):

Nåja, så ille er ikke Skatteetaten, men bedre å være føre var, vi så hvordan det gikk med John Carew.

Du må kontakte både banken din og Skatteetaten, legg fram saken din slik du beskriver i førstepost, så går det bra. Det er lov å være uvitende.

John carew-saken viser jo nettopp at folk havner i fengsel for skattesnyting. 
 

TS: forklar banken hva du har gjort, kontakt Skatteetaten og be om veiledning. du bør sannsynligvis registrere enkeltpersonsforetak. 
 

Sjekk også ut brukthandelloven, skal du selge brukte ting i næring må du ha tillatelse fra politiet. det høres ut som du driver næring, men er det brukte eller nye ting du videreselger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5
Jarmo skrev (44 minutter siden):

Vil det si dersom jeg har en fortjeneste på 45 000 så går det som hobby og jeg hadde slept å betale skatt av dette ? Dersom jeg har tjent 60 000 så må jeg skatte av alt ? Det skal sies at fortjenesten er fra i år 2022. Skal kontakte bank og Skatteetaten til uken for å forhøre meg. Finner heller ikke noe kundeerklæringsskjema i nettbanken som de hevder og ha sendt heller.

 

Anonymous poster hash: 71072...6b5

Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5 skrev (3 minutter siden):

Vil det si dersom jeg har en fortjeneste på 45 000 så går det som hobby og jeg hadde slept å betale skatt av dette ? Dersom jeg har tjent 60 000 så må jeg skatte av alt ? Det skal sies at fortjenesten er fra i år 2022. Skal kontakte bank og Skatteetaten til uken for å forhøre meg. Finner heller ikke noe kundeerklæringsskjema i nettbanken som de hevder og ha sendt heller.

 

Anonymous poster hash: 71072...6b5

MVA krav går ikke på fortjenesten men på/av omsetning. 

Omsetning er salgsinntekter av varer og tjenester, og det skal beregnes og betales merverdiavgift ifølge Merverdiavgiftsloven fra 2010.

Definisjonen på «omsetning» i merverdiavgiftsloven §1-3:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (17 timer siden):

MVA krav går ikke på fortjenesten men på/av omsetning. 

Omsetning er salgsinntekter av varer og tjenester, og det skal beregnes og betales merverdiavgift ifølge Merverdiavgiftsloven fra 2010.

Definisjonen på «omsetning» i merverdiavgiftsloven §1-3:

Staten har jo allerede fått mva på mesteparten her (antar at de har fått mva når TS kjøpte produktet opprinnelig). Så det er vel urimelig at de skal få full mva ved videresalg?

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 timer siden):

Staten har jo allerede fått mva på mesteparten her (antar at de har fått mva når TS kjøpte produktet opprinnelig). Så det er vel urimelig at de skal få full mva ved videresalg?

TS må plussa på MVA til neste kjøper(siste man betaler MVA til slutt) Inngående og utgående MVA beregning. Positiv differansen mellom disse skal til Staten. Negativ får TS tilbake av Staten.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5
Jarmo skrev (1 time siden):

TS må plussa på MVA til neste kjøper(siste man betaler til slutt MVA) Inngående og utgående MVA beregning. Positiv differansen mellom disse skal til Staten. Negativ får TS tilbake av Staten.

Vil det si at dersom jeg kjøpte varen for 6000 og selgte den for 7500 så skal jeg betale moms av 1500 kr i tillegg ? Pluss skatt av fortjenesten igjen ? Høres ut som en fryktelig stor jobb det greiene her. Bør jeg i så fall skaffe en revisor for dette?

Får ringe banken til uken også til Skatteetaten og informere hva fortjenesten er om det er 40 000 eller 70 000 kr. Bør vel være ærlig her og finne ut alle transaksjonen jeg har fått på vipp. Har regnet det og det er på ca 300 000 i omsetning. Ikke regnet ut fortjenesten ennå…. 

Har ihvertfall sluttet med dette nå og skal informere skattetaten om dette så er det vel kanskje håp at de ikke setter det som næringsvirksomhet? At jeg bare kan slippe unna med skatt på fortjenesten? 

Anonymous poster hash: 71072...6b5

Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5

Sikker på jeg må betale moms for videre salg hvis det Bare er fortjeneste på 45-70 000 kr

dersom staten anser dette som hobby siden jeg har kuttet ut og dersom fortjenesten ikke er større? Hva med folk som fikser opp biler og selger 2-3 stk med 40 000 i fortjeneste per stk altså 120 000 i fortjeneste i året. Og la oss si det er biler til 250 000 per stk? Må de betale moms eller får problemer med Skatteetaten?  Eller hva med alle de som har flippet tesla? Vet om flere som har kjøpt og solgt videre med 50k i fortjeneste på 2-3 biler i år

Anonymous poster hash: 71072...6b5

Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5 skrev (18 minutter siden):

Vil det si at dersom jeg kjøpte varen for 6000 og selgte den for 7500 så skal jeg betale moms av 1500 kr i tillegg ? Pluss skatt av fortjenesten igjen ? Høres ut som en fryktelig stor jobb det greiene her. Bør jeg i så fall skaffe en revisor for dette?

Får ringe banken til uken også til Skatteetaten og informere hva fortjenesten er om det er 40 000 eller 70 000 kr. Bør vel være ærlig her og finne ut alle transaksjonen jeg har fått på vipp. Har regnet det og det er på ca 300 000 i omsetning. Ikke regnet ut fortjenesten ennå…. 

Har ihvertfall sluttet med dette nå og skal informere skattetaten om dette så er det vel kanskje håp at de ikke setter det som næringsvirksomhet? At jeg bare kan slippe unna med skatt på fortjenesten? 

Anonymous poster hash: 71072...6b5

Nei der er ikke noe håp for det.

Lenke til kommentar
Gjest 71072...6b5 skrev (4 minutter siden):

Sikker på jeg må betale moms for videre salg hvis det Bare er fortjeneste på 45-70 000 kr

dersom staten anser dette som hobby siden jeg har kuttet ut og dersom fortjenesten ikke er større? Hva med folk som fikser opp biler og selger 2-3 stk med 40 000 i fortjeneste per stk altså 120 000 i fortjeneste i året. Og la oss si det er biler til 250 000 per stk? Må de betale moms eller får problemer med Skatteetaten?  Eller hva med alle de som har flippet tesla? Vet om flere som har kjøpt og solgt videre med 50k i fortjeneste på 2-3 biler i år

Anonymous poster hash: 71072...6b5

https://enkeltpersonforetak.no/starte-egen-bedrift/hvordan-ga-fra-hobby-til-naeringsvirksomhet

 

Overskudd over tid, noe du åpenbart har hatt. Det er virksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...