Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruk av switch og problemer med nett


Anbefalte innlegg

Har en Altibox router for signaler inn.

Kabelen er satt iingang nr 10. På kontoret går inngang 10 til trådløse router.

Dette er OK - alt trådløse fungerer.

 

Men det er når jeg nå skal bruke evt ethernet jeg sliter.

Jeg trodde det egentlig var så enkelt som å sette Altibox kabelen i lille switchen (grønn pil), og deretter kabler fra fra denne til inngang 19, 10, 11 og 12. 

På kontorene har jeg inngang 9, 10, 11 og 12 - men får ikke ethernet signaler.

 

Har en Asus Ax-68U oppsett trådløs rutermodus. 

Evt feil kabler jeg bruker? Bruker Cat5-e. Eller der det patch kabel som burde brukes?

 

 

asus.png

switch.jpg

Endret av pierce007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Terje2k skrev (7 minutter siden):

Er dette et bedriftsabonnement? 

Er Asus Ax-68U satt opp i "trådløs rutermodus" som du skriver, eller "Tilgangspunkt-modus (AP)" som skjermbilde viser? 
 

Det er bedriftsabonnement ja.

Og ruter er satt i trådløs rutermodus (standard). Ser at bildet kan være noe misvisende ved blå farge på et annet oppsett. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, pierce007 said:

Det er bedriftsabonnement ja.

Og ruter er satt i trådløs rutermodus (standard). Ser at bildet kan være noe misvisende ved blå farge på et annet oppsett. 

Da er problemet ditt mest sannsynlig at fibermodem (hvit boks fra altibox) kun leverer ut en ip-adresse (public) og har ingen ruter/brannmur/nat funksjon.

Derfor vil det kun være mulig med "en klient" koblet direkte til fibermodem. 

Slik det er satt opp i dag så håndterer Asus denne funksjonaliteten, derfor kan du ha mange klienter på trådløst. 

Løsningen din her vil dermed bli å kable alle andre klienter bak "LAN" portene på Asus eller skaffe deg en egen separat ruter. 

Hvis det er muligheter for to patchekabler til/fra der ASUS router står kan du gjøre noe ala dette:

Altibox --> Port 10 --> Asus Router (WAN) 

Og

Asus Router (LAN) --> Port X (9?) --> Kabel tilbake til TP-Link switch (grønn pil)

Kobler du det slik kan du nå koble flere kablede klienter inn i TP-Link, disse vil da være på samme nettverk som trådløse klienter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2022 at 5:44 AM, Enjoy said:

Dette er ikke er Aimesh løsning, du skal sette

ethernet fra altibox i wan porten og velge routermodus. Da mottar den IP fra altibox.

Les igjen:

On 11/18/2022 at 3:37 PM, pierce007 said:

Og ruter er satt i trådløs rutermodus (standard). Ser at bildet kan være noe misvisende ved blå farge på et annet oppsett. 

 

Lenke til kommentar

kabeltypen er riktig. Ingen praktisk forskjell på patchekabler og andre ethernetkabler annet enn lengden. 

 

Det som er viktig her er å vite hva som er hva. Er boksen fra Altiboks en router eller en mediaconverter(modem)? Jeg mistenker at du får en offentlig ipadresse fra Altiboks inn på asusboksen din? Det ser du hvis den starter på noe annet enn 192.x.x.x, 172.x.x.x eller 10.x.x.x.

 

OBS: Ikke del din ipadresse her forresten. 

 

for at annet utstyr skal fungere bak denne løsningen må du koble switchen din på en av "LAN"portene til Asus router. Slik jeg har tolket det vil det da fungere, men kommer helt an på om mine antakelser stemmer.

 

Hvis ipadressen på "WAN" til din Asus boks starter på noe annet enn det jeg har påpekt i første avsnitt så stemmer det ikke. Lettere hvis du hadde hatt mer informasjon. Hvis du får en ipadresse som begynner på 10.x.x.x, 172.x.x.x eller 192.x.x.x på "WAN" av Asus routeren din så ville jeg flyttet kabelen som i dag går til Asus routeren fra Asus til switch for å så koble ASUS "WAN" inn på en ledig port på switch.

 

Siden dette er et bedriftsnett så ville jeg tenkt meg om noen ganger ekstra hvis det er noe sensitiv informasjon på dette nettverket og hyret inn noen til å segmentere nettet og sette opp en skikkelig brannmur. Hvis det er et typisk gjestenett så er det vel sikkert ok selv om det heller ikke er å anbefale.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...