Gå til innhold

En merkelig historie om VoLTE hos ICE


Anbefalte innlegg

Her kommer en merkelig historie om hvordan jeg aktiverte VoLTE på en mobil som i utgangspunktet ikke støtter VoLTE hos ICE. Altså at den ikke står på lista til ICE.


Hele greia startet da jeg porterte to nummer til ICE. Overføringa gikk helt greit, men jeg hadde ikke VoLTE. Kundeservice kunne ikke hjelpe meg. Da var det at en merkelig plan fant veien inn i hodet mitt. Jeg har nemlig en annen ulistet telefon som støtter VoLTE hos ICE.


Kort fortalt er det dette som skjedde: (S1, S2 og S3 refererer til tre ulike simkort fra ICE.)


Status:
Nokia XR20 med S1 og S2 satt inn. Ingen VoLTE.
Motorola G100 med S3 satt inn. VoLTE virker.


Løsning:
Tok ut S1 fra Nokia XR20, satte inn S3. S3 hadde VoLTE med én gang, S2 fikk VoLTE etter noen sekunder.
Tar deretter ut S2, setter inn S1. S1 får VoLTE etter noen sekunder.
Tar ut S3, setter inn S2. Da har jeg to simkort som støtter VoLTE.


Hva var det egentlig som skjedde her? Er det VoLTE-innstillinger som smitter fra ett sim til et annet?


Anyone?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende dine SIM-kort fikk noen oppdateringer som brått aktiverte volte. Om jeg husker rett, var det jo sånn at man måtte få nye SIM-kort i 2009-2010 som støttet 4G da de fleste kun hang på 3Gx, eller da volte ble en aktiv tjeneste. Husker ikke da det skjedde..
 

Vit at ice support egentlig er transcom i Fredrikstad. (outsourcet). Jeg tipper at den kunnskapen du forespør kun ligger hos en eller to ansatte i moderselskapet ice som befinner seg i Oslo. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at noe lagres i sim-kort om dette med Volte. Så en teori om hva som har skjedd kan være at telefonen leser fra sim-kort at den har fått lov til å bruke Volte. Og at dette også lagres over til det andre sim-kortet.

Men selv om den bruker Volte så er det ikke sikkert alt vil virke som det skal siden den ikke er godkjent.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å kontakte noen som eier ice. Lyse tele er vel "all in" på eiersiden nå? Lettere å komme i kontakt med kommunalt ansatte fra vestlandet, som er slække på det enn slike arbeidsmaur som befinner seg på et kontor i Oslo?

Eventuelt går det an å kontakte Telenor eller Telia med lignende spørsmål? De bruker jo samme teknologien, og er kanskje litt mer åpne på feltet?

Lenke til kommentar
Bäcker skrev (7 timer siden):

Mener du at det hadde holdt å ha S3 inne uten å ha i S1 eller S3.

Eller noe.

 

Bäcker skrev (7 timer siden):

finnes det noen triks for å få igang ICE/5G på Motorolaen?

Har du ikke "Prefer 5G" under "Preferred Network type"? (Settings -> SIM cards & mobile networks -> Tap the sim card .> Preferred network type)

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

OBS: mulig avsporing!

Lurer på om det samme kan gjelde for feks Tale over wifi? Altså at hvis man tar et SIM-kortet fra en telefon (apparat 1) som i utgangspunktet ikke har støtte for det på operatørs nett, men har støtte for det i selve apparatet - og så flytter det over til en telefon (apparat 2) som har støtte for det i nettverket, mon tro om SIM-kortet og Tale over wifi da vil magisk virke i apparat 1?

Lenke til kommentar

Jeg har iPhone 13 som støtter volte og vowifi. Samme gjelder Samsung a52s. Begge telefoner støtter 4g og 5g. 

Bare Samsung har wifi tale hos ice. Jeg har spurt support hos ice når/om det kommer. De trekker bare på skuldrene. 

Samtidig finner jeg 5g i Sarpsborg, men ikke i Fredrikstad der jeg bor (ice).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...