Gå til innhold

Canon R6 eller Sony A7 III?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg nytt kamera da de jeg har begynner å bli gamle og jeg ønsker litt bedre/mer. (Kanskje dårlig argument, for de kameraene jeg har fungerer jo fortsatt men?). Jeg har fra før Canon 6D med 24-70mm og 50mm objektiv og et Olympus omd EM 10 med 25mm objektiv. Det som jeg kanskje ønsker aller mest av et nytt kamera er bedre autofokus. Føler 6D er ganske knotete å få til å fokusere der jeg vil det skal fokusere... 

Kameraene jeg vurderer kjøpe er enten Canon R6 eller Sony A7 III. Noen som har erfaring? Hvilken anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Canon R6 er mye bedre på video, hvis det er noe du bryr deg om. Med Canon får du også mye billig EF-optikk, som fungerer helt fint med adapter.

Sony A7 III får du betydelig billigere. Til foto er det veldig fra person til person hva man foretrekker.

For min del var Sony uaktuelt da det blant annet ikke er nok grep på dem (selv ikke A7 IV), så ble Canon på meg. Men kjenner veldig veldig mange som er kjempefornøyd med A7 III, og har brukt den her og der. Helt fint kamera det!

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (15 timer siden):

Canon R6 er mye bedre på video, hvis det er noe du bryr deg om. Med Canon får du også mye billig EF-optikk, som fungerer helt fint med adapter.

Sony A7 III får du betydelig billigere. Til foto er det veldig fra person til person hva man foretrekker.

For min del var Sony uaktuelt da det blant annet ikke er nok grep på dem (selv ikke A7 IV), så ble Canon på meg. Men kjenner veldig veldig mange som er kjempefornøyd med A7 III, og har brukt den her og der. Helt fint kamera det!

Hva er det som gjør at R6 er bedre på video? Skulle ønske det var mulig å få prøvd begge, men det får man vel ikke i en fotobutikk?

Lenke til kommentar
Callais skrev (5 minutter siden):

Hva er det som gjør at R6 er bedre på video? 

Canon kameraet kan filme 4k i 60 bilder per sekund, samt i 4:2:2 10-bit.

Dette gir deg noe bedre videokvalitet.

 

Ellers er den generelle forskjellen kun ned til hva du selv er vandt til å bruke.

Om du ikke har et digitalt kamera fra Sony eller canon fra før, og video ikke er noe du driver med profesjonelt, så er det kun opp til hva du selv liker.

 

Gå i en butikk å hold begge kameraene, hvordan de føles å holde er egentlig den største forskjellen. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

Canon kameraet kan filme 4k i 60 bilder per sekund, samt i 4:2:2 10-bit.

Dette gir deg noe bedre videokvalitet.

 

Ellers er den generelle forskjellen kun ned til hva du selv er vandt til å bruke.

Om du ikke har et digitalt kamera fra Sony eller canon fra før, og video ikke er noe du driver med profesjonelt, så er det kun opp til hva du selv liker.

 

Gå i en butikk å hold begge kameraene, hvordan de føles å holde er egentlig den største forskjellen. 

Skjønner. Kameraet vil hovedsakelig bli brukt til foto, så video er ikke sånn kjempeviktig. 

Jeg har ett gammelt canon 6D, men tror nok ikke det ville være noe problem å eventuelt bytte til sony. 

Ja, det var en god ide... er bare att der ikke er noe fotobutikk her jeg bor. 

Lenke til kommentar
Callais skrev (24 minutter siden):

Jeg har ett gammelt canon 6D, men tror nok ikke det ville være noe problem å eventuelt bytte til sony. 

Canon sine menyer og knapper vil være like mellom kameraene, flere som går over til sony klager over at de ikke er satt opp slik som canon. (Dette er en vanesak)

R6 vil også føles ganske likt å holde, da det er forholdsvis stort.

Det kan være du ønsker å bruke et objektiv du allerede har, da vil det fungere litt bedre på canon, men må fortsatt bruke en adapter.

 

Personlig liker jeg sony sine kamera bedre, da de er mer kompakte, har et bedre utvalg av optikk, samt at de føles hurtigere i bruk.

Noen synes Sony blir for kjedelige, moderne, så de velger heller nikon eller fujifilm. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Canon sine menyer og knapper vil være like mellom kameraene, flere som går over til sony klager over at de ikke er satt opp slik som canon. (Dette er en vanesak)

R6 vil også føles ganske likt å holde, da det er forholdsvis stort.

Det kan være du ønsker å bruke et objektiv du allerede har, da vil det fungere litt bedre på canon, men må fortsatt bruke en adapter.

 

Personlig liker jeg sony sine kamera bedre, da de er mer kompakte, har et bedre utvalg av optikk, samt at de føles hurtigere i bruk.

Noen synes Sony blir for kjedelige, moderne, så de velger heller nikon eller fujifilm. 

For min del er det ikke noe problem å lære seg en ny meny og knapper. Jeg tror ikke objektivene jeg har fungerer på R6 ettersom de er fra tamron. 

Lenke til kommentar
Callais skrev (1 time siden):

For min del er det ikke noe problem å lære seg en ny meny og knapper. Jeg tror ikke objektivene jeg har fungerer på R6 ettersom de er fra tamron. 

Objektivene vil fungere, med en adapter.

Ser ut som en ring du fester mellom objektivet og kamera.

https://store.canon.no/canon-mount-adapter-ef-eos-r/2971C005/

 

Med speilløse kamera, slik som sony og de nye canon, så er det ofte kortere distanse fra objektivet til sensoren. Da kan man ofte tilpasse objektiver som trenger lengre distanser, altså fra speilrefleks. 

Nå kan det være at autofokus fungerer dårligere, eller ikke i det heletatt, med en slik adapter. 

Lenke til kommentar

Autofokus mellom EF-optikk fra Canon og adapter på R6 fungerer supert. Har ikke testet med objektiver fra 3. part.

@Iki forklarer det med video fint. :)

Med Sony har du fordelen at de har åpnet fokusprotokollen til 3. part, så Sigma og Tamron ++ får laget  objektiver med god AF, og de er gjerne ganske så mye rimeligere. Pluss at det selvsagt gir mye bedre utvalg. 
 

Uavhengig av fordeler og ulemper med kameraene, så er det mellom disse to en ting som gjelder om jeg skulle velge: Hvordan det er å holde i hånda.

Ja, jeg har brukt og kan alt mulig rart fra Sony, Canon og andre merker (camcorder, fotokamera, cine, studio/flerkamera), men har fortsatt menysystemer jeg foretrekker.

Så pri en er å prøve kameraene, enten det er en liten dagstur, eller leie via Hygglo feks. Eller kanskje en fotogruppe på FB eller klubb kan la deg prøve.

Lenke til kommentar
Iki skrev (18 timer siden):

Objektivene vil fungere, med en adapter.

Ser ut som en ring du fester mellom objektivet og kamera.

https://store.canon.no/canon-mount-adapter-ef-eos-r/2971C005/

 

Med speilløse kamera, slik som sony og de nye canon, så er det ofte kortere distanse fra objektivet til sensoren. Da kan man ofte tilpasse objektiver som trenger lengre distanser, altså fra speilrefleks. 

Nå kan det være at autofokus fungerer dårligere, eller ikke i det heletatt, med en slik adapter. 

Åja, det visste jeg ikke. Trodde det måtte være canon for å passe. Men da skal jeg sjekke det ut. Takk.

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (17 timer siden):

Autofokus mellom EF-optikk fra Canon og adapter på R6 fungerer supert. Har ikke testet med objektiver fra 3. part.

@Iki forklarer det med video fint. :)

Med Sony har du fordelen at de har åpnet fokusprotokollen til 3. part, så Sigma og Tamron ++ får laget  objektiver med god AF, og de er gjerne ganske så mye rimeligere. Pluss at det selvsagt gir mye bedre utvalg. 
 

Uavhengig av fordeler og ulemper med kameraene, så er det mellom disse to en ting som gjelder om jeg skulle velge: Hvordan det er å holde i hånda.

Ja, jeg har brukt og kan alt mulig rart fra Sony, Canon og andre merker (camcorder, fotokamera, cine, studio/flerkamera), men har fortsatt menysystemer jeg foretrekker.

Så pri en er å prøve kameraene, enten det er en liten dagstur, eller leie via Hygglo feks. Eller kanskje en fotogruppe på FB eller klubb kan la deg prøve.

Ja, jeg får se om jeg finner en måte å få prøve begge kameraene på. Det hadde nok vert veldig hjelpsomt i forhold til det å klare å bestemme seg. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten kommentar til video. 4K og 60 fps krever mye av redigeringsutstyret ditt. Tungt å jobbe med, og det blir store filer. Og det er vel ikke heller mange nettsteder hvor du får lagt ut denne kvaliteten heller. Jeg setter ned kvaliteten på mine GoPro kameraer slik at filene blir lettere å jobbe med (bruker mobil, iPad og ev. MacBook Pro). Er kun amatør og videoene går ut på kun «normale» sosiale medier. 

Lenke til kommentar
On 6/13/2023 at 10:00 PM, quantum said:

Blir ikke dette et slags "verdivalg"; Canons "proprietære" fatning vs. Sonys "opensource"?

https://www.popphoto.com/news/canon-third-party-lenses/ 

 

Sitter på gjerdet angående nytt system selv, og begynne ærlig talt å lure på om ikke Canon ryker ut på grunn av det der. Sony og Panasonic er åpne for tredjeparter, og det kan virke som om Nikon også er på gli (iallfall på APS-C). God sjanse for no Sigma, no sale for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...