Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er tilliten i din familie?


Gjest 4c9df...b7e

Anbefalte innlegg

Gjest 4c9df...b7e

Har du hemmeligheter for partner? Holder du andres hemmeligheter for seg selv, eller deler du det videre med noen du stoler på?

Jeg har nylig oppdaget at i min familie så holder man ikke noe hemmelig for sin partner. Inkludert andres hemmeligheter. Jeg har dessverre klart å fortelle to nære familiemedlemmer min dypeste og vindeste hemmelighet fordi jeg ikke orket å bære det alene mer. Og nå vet begge partnerne deres min hemmelighet.

Jeg er veldig skuffet og mener at dette er min hemmelighet å fortelle, og at det er jeg som bestemmer hvem den skal deles med. De mener jeg overreagerer og at det er helt naturlig å dele slike ting med partneren sin. De ekstra som nå vet er ikke mennesker jeg har et tillitsfullt forhold til, og jeg føler meg virkelig sviktet av den aller nærmeste familien.

Er det overreaksjon å bli skuffet og å miste tilliten? Er det virkelig helt naturlig p fortelle andres hemmeligheter til egen partner?

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er dessverre veldig enkelt.

Vil du ikke at andre enn de du egentlig vil skal vite en hemmelighet?  Ikke fortell noen om det.

Med mindre noe er straffbart å dele, så er sjansen lav for at det forblir en "hemmelighet" mellom 2 parter.. Selv om det er straffbart vil det fortsatt være i stor grad at det blir delt.

Mener å huske at de kom frem med et studie noen år tilbake hvorav 99.x% av alle taushetspliktige emner ble brutt på en eller annen måte..

Så ja..Hold det for deg selv hvis du er redd for at noen andre skal få vite om det. Det ligger nok i vår natur å være litt gossip mot hverandre. Spesielt når man kan se på det som en overfladisk og lite viktig greie. Da sprer det som ild i tørt gress.

Og det er ikke overreaksjon å bli skuffet eller miste tillit. Men man må regne med at det er veldig naturlig at man gjør deler hemmeligheter med andre, spesielt partner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 4c9df...b7e
DIYDari skrev (2 minutter siden):

Dette er dessverre veldig enkelt.

Vil du ikke at andre enn de du egentlig vil skal vite en hemmelighet?  Ikke fortell noen om det.

Med mindre noe er straffbart å dele, så er sjansen lav for at det forblir en "hemmelighet" mellom 2 parter.. Selv om det er straffbart vil det fortsatt være i stor grad at det blir delt.

Mener å huske at de kom frem med et studie noen år tilbake hvorav 99.x% av alle taushetspliktige emner ble brutt på en eller annen måte..

Så ja..Hold det for deg selv hvis du er redd for at noen andre skal få vite om det. Det ligger nok i vår natur å være litt gossip mot hverandre. Spesielt når man kan se på det som en overfladisk og lite viktig greie. Da sprer det som ild i tørt gress.

Og det er ikke overreaksjon å bli skuffet eller miste tillit. Men man må regne med at det er veldig naturlig at man gjør deler hemmeligheter med andre, spesielt partner.

Jeg trodde faktisk at min mor og søster kunne holde på en hemmelighet

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Lenke til kommentar

Tenker nok at det er veldig vanlig å dele, spesielt med partner.

Hvor vanskelig det er å holde på, kommer jo også litt an på hemmeligheten. Det kan være nokså trivielle ting, du ikke vil noen skal vite. Og det kan være "grusomme hemmeligheter" av ulik art, som det er en belastning for andre høre om. Siste typen hemmeligheter er jo sånn som er vanskelig å ikke dele, fordi det er tøft å vite om.

Men det er nok i alle fall ikke uvanlig å ikke klare å holde på hemmeligheter. Det beste du kan gjøre nå er vel å formidle at du er skuffet, men at du håper at de i alle fall ikke sprer det videre.

Jeg vil jo anta at alt dette er folk som vil deg vel, så det er da noe :)

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 4c9df...b7e
Aiven skrev (30 minutter siden):

Tenker nok at det er veldig vanlig å dele, spesielt med partner.

Hvor vanskelig det er å holde på, kommer jo også litt an på hemmeligheten. Det kan være nokså trivielle ting, du ikke vil noen skal vite. Og det kan være "grusomme hemmeligheter" av ulik art, som det er en belastning for andre høre om. Siste typen hemmeligheter er jo sånn som er vanskelig å ikke dele, fordi det er tøft å vite om.

Men det er nok i alle fall ikke uvanlig å ikke klare å holde på hemmeligheter. Det beste du kan gjøre nå er vel å formidle at du er skuffet, men at du håper at de i alle fall ikke sprer det videre.

Jeg vil jo anta at alt dette er folk som vil deg vel, så det er da noe :)

Den ene vil meg ikke så vel. Han har aldri likt meg. Derfor er det tungt å vite at han nå vet mitt aller dypeste. Hemmeligheten er min å dele tenker jeg. Jeg fortalte det i fortrolighet. Og jeg tenkte at om de noen gang ville snakke om det, så ville de komme til meg først.

Om hemmeligheten er grusom vet jeg ikke. Vanskelig å definere hva som er grusomt.

Jeg har fortalt at jeg er skuffet. Men fikk da beskjed om at jeg overreagerte

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Lenke til kommentar
Gjest 4c9df...b7e skrev (52 minutter siden):

Den ene vil meg ikke så vel. Han har aldri likt meg. Derfor er det tungt å vite at han nå vet mitt aller dypeste. Hemmeligheten er min å dele tenker jeg. Jeg fortalte det i fortrolighet. Og jeg tenkte at om de noen gang ville snakke om det, så ville de komme til meg først.

Om hemmeligheten er grusom vet jeg ikke. Vanskelig å definere hva som er grusomt.

Jeg har fortalt at jeg er skuffet. Men fikk da beskjed om at jeg overreagerte

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Når jeg snakker om grusomme ting, tenker jeg primært på informasjon om voldshandlinger av ulik alvorlighetsgrad. Den eneste grunnen til at jeg nevnte det er at jeg selv har funnet det vanskelig å ikke fortelle slikt til noen, fordi det er tøft å bære på.

Det er vel ikke så mye å si annet enn å si at du har min sympati. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bc823...f55
Gjest 4c9df...b7e skrev (5 timer siden):

Jeg trodde faktisk at min mor og søster kunne holde på en hemmelighet

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Jeg hadde aldri stolt på min mor, noen blir jo i ekstase av å holde på en hemmelighet. Noen forstår over hode ikke hva hemmekighet/fortrolig samtale er.

Anonymous poster hash: bc823...f55

Lenke til kommentar

Så kjedelig at du ble skuffet. Jeg har selv kommet frem til at hemmelig kun er hemmelig med noen svært få. Det varierer litt hva det handler om også. Erfaringsmessig er det lettest å holde hemmeligheter med noen av samme kjønn. Kvinner er kanskje bedre til å kommunisere og dele, og det er ikke alltid helt forenelig med hva en mann tenkte. 

Lenke til kommentar
Gjest 4c9df...b7e skrev (På 14.11.2022 den 13.04):

Har du hemmeligheter for partner? Holder du andres hemmeligheter for seg selv, eller deler du det videre med noen du stoler på?

Jeg har nylig oppdaget at i min familie så holder man ikke noe hemmelig for sin partner. Inkludert andres hemmeligheter. Jeg har dessverre klart å fortelle to nære familiemedlemmer min dypeste og vindeste hemmelighet fordi jeg ikke orket å bære det alene mer. Og nå vet begge partnerne deres min hemmelighet.

Jeg er veldig skuffet og mener at dette er min hemmelighet å fortelle, og at det er jeg som bestemmer hvem den skal deles med. De mener jeg overreagerer og at det er helt naturlig å dele slike ting med partneren sin. De ekstra som nå vet er ikke mennesker jeg har et tillitsfullt forhold til, og jeg føler meg virkelig sviktet av den aller nærmeste familien.

Er det overreaksjon å bli skuffet og å miste tilliten? Er det virkelig helt naturlig p fortelle andres hemmeligheter til egen partner?

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Det er ikke en overreaksjon av deg, dette er et klart tillitsbrudd. Dessverre ganske vanlig dog, da det er overraskende mange som mener andres hemmeligheter er ok å dele med partner. 

 

Du får bare ta lærdommen at disse menneskene ikke fortjener din tillitt i fremtiden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 4c9df...b7e
OJ Doe skrev (18 minutter siden):

Så kjedelig at du ble skuffet. Jeg har selv kommet frem til at hemmelig kun er hemmelig med noen svært få. Det varierer litt hva det handler om også. Erfaringsmessig er det lettest å holde hemmeligheter med noen av samme kjønn. Kvinner er kanskje bedre til å kommunisere og dele, og det er ikke alltid helt forenelig med hva en mann tenkte. 

Dette var en vanskelig og tung hemmelighet, og den ble delt under «dette må dere holde for dere selv» som de begge svarte «ja, selvfølgelig» til. Men gjelder visst ikke partneren deres. Det er åpenbart ikke forenelig med hva en kvinne tenkte heller…

 

Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en overreaksjon av deg, dette er et klart tillitsbrudd. Dessverre ganske vanlig dog, da det er overraskende mange som mener andres hemmeligheter er ok å dele med partner. 

 

Du får bare ta lærdommen at disse menneskene ikke fortjener din tillitt i fremtiden. 

Jeg sa det. Jeg fortalte at dette viser jo bare at jeg ikke kan stole på dem. Så mener de fortsatt at jeg skulle ta for gitt at deres partnere fikk vite om dette. Noe som gjør mitt forhold til dem vanskeligere. Men det går tydeligvis fint, for jeg har ikke snakket med noen av dem siden

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Lenke til kommentar
Gjest 4c9df...b7e
Gjest bc823...f55 skrev (10 minutter siden):

Selv om jeg ikke er så god til å kommunisere med dama, så er det alltid 100% trygghet på at private ting ikke deles til andre. 

Anonymous poster hash: bc823...f55

Mellom dere, eller fra dere til andre?

Anonymous poster hash: 4c9df...b7e

Lenke til kommentar

Det hender jeg blir fortalt ting som opprinnelig ikke er ment for meg, men som mottager trenger å lufte med noen. Selv har jeg alltid vært ekstremt streng på å ikke fortelle noe videre som kommer til meg, selv om jeg kunne ha trengt å diskutere det med noen. Skulle jeg allikevel vel ha det behovet, går den samtalen anonymisert og med noen som i verste fall bare vet hvem den med hemmeligheten er slik at det ikke går å finne ut hvem jeg snakker om. 

Jeg er også tydelig ovenfor partner at det ikke går ut på at jeg ikke stoler på partner når jeg ikke forteller noe videre, men det er av respekt for den som har fortalt meg noe. Samtidig mener jeg at det må være åpent for å diskutere vanskelige hemmeligheter med partneren sin, men det finnes selvsagt klare unntak. Hos meg får ikke partner vite at det er noe en gang stort sett fordi det er best for alle parter. Til gjengjeld veit både partner og folk at jeg kan stoles på, og jeg veit dertil en god del saftige ting om andre.

I ditt tilfelle vil jeg dog kalle det et grovt overtramp når du har bedt de om ikke å fortelle det videre og det i tillegg er familien din. Og at det i tillegg er vanskelige forhold gjør det ekstra ille... Dersom de seinere spør hvordan det går med det du fortalte, synes jeg du som et minimum skal si at du ikke kommer til å fortelle mer siden de tok det videre. Dette er noe de faktisk må respektere, og i alle fall når det er såpass nær forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...