Jump to content
steinrawr

Leie lokaler hos meg selv

Recommended Posts

Jeg driver et AS fra mitt private bosted, og mitt AS er temmelig plasskrevende, derfor ønsker jeg å leie plass i garasje og utendørs på tomta mi. 

Men, hvordan kan jeg gjøre dette i praksis? Hvilke krav/lover/forpliktelser eller lignende vil dette utløse, evt andre konsekvenser? 

Det er snakk om å leie 45 av 70 m² av en dobbelgarasje, og ca 250m² av gårdsplassen. Plassen brukes til oppbevaring av to tilhengere, bil, gravemaskin med utstyr, og en haug med verktøy, småmaskiner og diverse forbruksmateriell. 

Jeg vet ikke hva gjengs leie er for slikt i mitt område, men jeg tror 200 kr/m² uteområde og 500 kr/m² garasje er ganske fair årsleie. Garasjen er oppvarmet, og varmen må stå på pga utstyret mitt AS har der, og derfor må denne strømkostnaden dekkes av AS. 

Jeg vurderer også å leie meg selv kontor hjemme i boligen, men jeg oppfyller ikke kravene til at rommet skal kunne lukkes osv.

 

Har du noen erfaringer å dele? 

Edited by steinrawr

Share this post


Link to post

Finnes vel veldig mye ressurser rundt dette på nett. Så bare så vidt på dette når jeg tidligere hadde eget selskap og vurderte å leie ut et rom i huset til selskapet. Et element som man bør se litt på, er skatten som utløses hvis man skal selge. I tillegg handler det stort sett om å følge ganske klare retningslinjer.

Gjør gjerne litt undersøkelser, og dokumenter, på hva det ellers ville kostet for deg å leie tilsvarende plass. Skatteetaten skal vist være veldig nøye når det gjelder slik leie...

 

Share this post


Link to post

Ja, det er null problem å finne noe om kontorlokaler i privat bolig, men det jeg primært spør om finner jeg bare noe annet enn vage beskrivelser hos skatteetaten som ikke passer min situasjon.

Pek meg gjerne i en retning, for jeg er nærmest blank. 

Share this post


Link to post

Er tomta og arealet regulert for bedriftsvirksomhet? Vi hadde noen her som drev virksomhet fra privatadressen. Det førte til mye støy og biler som stod på tomgang. Vi fikk da dette avviklet gjennom at privatadressen ikke var regulert for slik virksomhet.

Vi har et par andre naboer som prøver seg på det samme som gjør at vinkelslipere og annet støyende går nærmeste hele tiden.

Edited by Theo343 (takk for meg)

Share this post


Link to post
Theo343 (takk for meg) skrev (3 minutter siden):

Er tomta og arealet regulert for bedriftsvirksomhet? Vi hadde noen her som drev virksomhet fra privatadressen. Det førte til mye støy og biler som stod på tomgang. Vi fikk da dette avviklet gjennom at privatadressen ikke var regulert for slik virksomhet.

Så lenge naboen ikke klager..

Share this post


Link to post
Theo343 (takk for meg) skrev (På 13.11.2022 den 19.03):

Er tomta og arealet regulert for bedriftsvirksomhet? Vi hadde noen her som drev virksomhet fra privatadressen. Det førte til mye støy og biler som stod på tomgang. Vi fikk da dette avviklet gjennom at privatadressen ikke var regulert for slik virksomhet.

Vi har et par andre naboer som prøver seg på det samme som gjør at vinkelslipere og annet støyende går nærmeste hele tiden.

Nei, det er den ikke. Men jeg har likevel behov for plassen. Planen er å finne et sted etterhvert, men det er rett og slett uutholdelig dyrt for et lite nyoppstartet firma som mitt.

Share this post


Link to post
1 hour ago, steinrawr said:

Nei, det er den ikke. Men jeg har likevel behov for plassen. Planen er å finne et sted etterhvert, men det er rett og slett uutholdelig dyrt for et lite nyoppstartet firma som mitt.

Har du ikke naboer tett på så er det neppe noe problem uansett. Bor man i rekkehus er det verre :)

Share this post


Link to post

Ok, jeg har ikke funnet fasiten på dette, men det virker som at det skal være ganske rett fram å leie lokaler av meg selv. Må finne ca. markedsleie, og er per nå mest usikker på om kostnaden skal føres med eller uten mva i selskapets regnskap. Noen som vet? 

Share this post


Link to post
On 11/13/2022 at 3:24 PM, steinrawr said:

Det er snakk om å leie 45 av 70 m² av en dobbelgarasje, og ca 250m² av gårdsplassen. Plassen brukes til oppbevaring av to tilhengere, bil, gravemaskin med utstyr, og en haug med verktøy, småmaskiner og diverse forbruksmateriell. 

Det må vel dreie seg om 2-3 rettsområder. Det ene er det som går på beskatning og skatterett. Her er det vel bare skattemyndighetene som vet hva de mener om saken, slik at man må spørre dem.

Her er det i utgangspunktet Skatteloven som gjelder.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14

Så har vi det som går på Plan og Bygningsloven og reguleringsplanen for området, om en såpass omfattende næringsvirksomhet kan komme i konflikt med reguleringsplanen. Her er det vel kommunens avdeling for byggesaker som er rett adrersse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71

Og så er det jo det som går på forholdet til naboene, hvis det finnes noen, om de synes at det er ok med en såpass omfattende næringsvirksomhet. Her blir det vel naboene som er den rette høringsinnsatans.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15

Kanskje litt omfattende, men egentlig ikke så komplisert. Man må bare ha fokus på de rettsprinsipper som gjelder og så "nøste opp" en rettsproblemstilling av gangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
arne22 skrev (6 timer siden):

Det må vel dreie seg om 2-3 rettsområder. Det ene er det som går på beskatning og skatterett. Her er det vel bare skattemyndighetene som vet hva de mener om saken, slik at man må spørre dem.

Her er det i utgangspunktet Skatteloven som gjelder.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14

Så har vi det som går på Plan og Bygningsloven og reguleringsplanen for området, om en såpass omfattende næringsvirksomhet kan komme i konflikt med reguleringsplanen. Her er det vel kommunens avdeling for byggesaker som er rett adrersse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71

Og så er det jo det som går på forholdet til naboene, hvis det finnes noen, om de synes at det er ok med en såpass omfattende næringsvirksomhet. Her blir det vel naboene som er den rette høringsinnsatans.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15

Kanskje litt omfattende, men egentlig ikke så komplisert. Man må bare ha fokus på de rettsprinsipper som gjelder og så "nøste opp" en rettsproblemstilling av gangen.

Ja, jeg skjønner jo også såppass, men å navigere seg gjennom flere hundre paragrafer som ingen direkte dekker tema vil ta meg flere måneder. Skatteetaten har jeg forsøkt å ringe mange ganger, men der er det så mange timer ventetid, at det er praktisk talt ikke mulig å komme gjennom.

Jeg har sendt en skriftlig henvendelse, og jeg har bedt om hjelp fra fiken i tillegg. Så får vi se hva de sier etterhvert. 

Share this post


Link to post
47 minutes ago, steinrawr said:

Ja, jeg skjønner jo også såppass, men å navigere seg gjennom flere hundre paragrafer som ingen direkte dekker tema vil ta meg flere måneder. Skatteetaten har jeg forsøkt å ringe mange ganger, men der er det så mange timer ventetid, at det er praktisk talt ikke mulig å komme gjennom.

Jeg har sendt en skriftlig henvendelse, og jeg har bedt om hjelp fra fiken i tillegg. Så får vi se hva de sier etterhvert. 

Ja, du er inne på noe. Og sannheten den er vel den at regelverket det er så komplisert at de som er satt til å håndheve det, de skjønner det heller ikke. Sånn sett så er det vel mange som bare tar seg til rette, og så blir det vel bare til ett eller annet pålegg, naboklage elller lignende etter man har fått tenkt og grunnet på saken. Sjansen for at det går seg til på best mulig måte hvis man sjekker litt opp med "medspillerne" på forhånd, dvs skatteetaten, kommunens planavdeling og naboene.

Synd at denne ligger bak en betalmur men den viser vel at det i praksis kan "snurre litt på seg" før det blir noen større "action" fra kommunens side.

https://www.driva.no/nyheter/i/8Qd2pG/fjerner-72-bilvrak-og-14-campingvogner-politiet-foelger-situasjonen-jeg-haaper-jeg-faar-beholde-noe-sier-eieren

Edited by arne22

Share this post


Link to post

Og. etter å ha faktisk fått kontakt med Skattetaten er svaret: nei. 

Nei, du kan ikke leie hos deg selv uten å gi firmaet ditt full bruksrett. DVS at jeg ikke kan bruke garasjen privat samtidig som jeg leier ut deler av den. 

Jeg kan evt. dekke strømkostnader, men det skal fordelsbeskattes. Så, jeg kan velge å ta en del av strømkostnadene inn i regskapet, men jeg må betale 26(?)% skatt på den "fordelen". 

Det enkleste per nå, er å gi faen. Jeg er uansett ikke i overskudd i år, så jeg "trenger" ikke fradragene på firmaet i årets regnskap.  

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...